Geplaatst op: 28-07-2020
Auteur: Marcel Baltus

I am the greatest!

I am the greatest!
Afbeelding van Elias Sch. via Pixabay
Sportliefhebbers zullen direct weten dat de titel refereert aan praatjesmaker Muhammad Ali oftewel de Amerikaanse bokser Cassius Clay. Een bluffer en patser die met zijn grootspraak en uitspraak I am the greatest de media om zijn vingers wond.

Ik moest daaraan denken toen ik de afgelopen week een beetje moe werd. Moe van de nieuwskolommen, iets wat mij als nieuwsfreak maar zelden gebeurt. Reden van deze malheurstemming? Dat altijd maar weer dezelfde spelers in de reisindustrie in de media aangehaald worden. Corendon, TUI, KLM, ANVR, Schiphol… ze waren niet van de buis te slaan en vulden menig krantenkolom in de afgelopen crisismaanden. Want het gaat maar al te vaak op, de grote boys hebben het voor het zeggen in de pers. Dat geldt niet alleen voor de reissector maar voor iedere bedrijfstak. Bestaat de reisindustrie dan louter uit giganten? Nee, u en ik weten wel beter, het tegendeel is waar. Ze bestaat voor 95% uit kleine ondernemers en ZZP-ers. Het is de pers die dat niet weet, die weet vaak niet eens het verschil tussen een reisbureau en een touroperator.

Let wel, ik verwijt de bobo’s van bovengenoemde organisaties niets. Integendeel, hulde voor hun niet aflatende PR strijd om de coronavoucher maatregel uit de doeken te doen, uiteen te zetten hoe zwaar de reissector getroffen is, hoe we er met zijn allen straks weer bovenop moeten komen. Niets dan lof. Ik zie Steven van der Heijden als ideale staatssecretaris voor toerisme wanneer hij volgend jaar als baas van Corendon stopt. 

Nee, mijn gram betreft de media. Nieuwsredacties hebben een paar telefoonnummers in hun mobieltjes onder de T van Toerisme staan, dus als er iets gebeurt tikken ze die even aan. Sowieso alleen maar in tijden van crises want nog nimmer kreeg onze bedrijfstak zoveel aandacht als nu. Als een van de ‘positieve’ effecten van Covid-19 worden bedrijven genoopt anders te gaan denken (omdenken) en handelen. Misschien kan de journalistiek dat ook eens op zichzelf gaan toepassen. Wat meer aandacht gaan besteden aan de tienduizenden ZZP-ers en kleine bedrijfjes die de Nederlandse reissector vormen, niet een paar mastodonten. Denk je dat er één nieuwsredactie is die weet dat er een VvKR bestaat? Ik acht de kans klein. Zou Het Parool een paar regels gewijd hebben aan de neergang van Tenzing Travel? Ik acht de kans klein. Is massatoerisme funest is voor het imago van de reissector, het vormt wereldwijd slechts een bescheiden percentage van alle reisstromen. 

Dus media, verleg je journalistieke grondprincipes eens van groot naar klein. Niet altijd maar Unilever of Ahold maar eens wat vaker de buurtsuper. Ook om de hoek valt heel veel nieuws te halen. 
Trefwoorden: reisbranche, vakanties

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/02/21
Bordjes weg, bordjes terug, beroering in fietsland
Heel wat beroering deze week bij de langeafstandfietsers. Routenetwerk Twente had een deel van de bewegwijzering van de LF-14 Saksenroute verwijderd. De toeristische belangenbehartigers compleet in de gordijnen omdat de route die door drie provincies loopt, onbruikbaar was geworden. Inmiddels worden de bordjes weer teruggeplaatst maar het onderliggende conflict is daarmee nog niet uit de wereld.
26/02/21
Europese reissector doet voorstellen om reizen weer op te starten
Vandaag hebben 60 Europese reis- en toerismeorganisaties, waarin ook de Nederlandse reisbrancheorgan...
26/02/21
Hoe hebben de Nederlandse logiesaccommodaties in 2020 gepresteerd?
Nederlandse logiesaccommodaties hebben vorig jaar 30% minder overnachtingen van gasten geregistreerd, het aantal gasten daalde met 40% harder omdat Nederlandse gasten langer bleven. Voor groepsaccommodaties en hotels was 2020 een extreem slecht jaar. Kampeer- en huisjesterreinen deden het met minnen nog relatief goed
25/02/21
VisitBrabant organiseert websessie met tips en tools voor komend seizoen
Op donderdag 11 maart organiseert VisitBrabant de websessie T-Tijd | Tijd voor Toerisme. In deze gratis websessie krijgen Brabantse vrijetijdsondernemers allerlei praktische tips en tools aangereikt waarmee zij direct aan de slag kunnen ter voorbereiding op het toeristische seizoen dat voor de deur staat.
24/02/21
The Rolling Stones – Unzipped kan nog tot 18 april in Nederland zijn
Het Groninger Museum verlengt The Rolling Stones – Unzipped tot en met 18 april 2021. De verlenging is een uiterste poging van het museum om de tentoonstelling zo lang mogelijk open te houden en zoveel mogelijk bezoekers toe te kunnen laten. Hierna is geen verlenging meer mogelijk omdat de expositie vanaf juni te zien is in het Franse Marseille.
24/02/21
Verhoging steun vaste lasten (TVL) lichtpuntje voor horeca
Ondernemers krijgen in het eerste en tweede kwartaal van 2021 een hogere maximale tegemoetkoming voor de vaste lasten (TVL). Ook verhoogt het kabinet in het eerste kwartaal de maximale voorraadsubsidie voor de gesloten detailhandel van 200.000 euro naar 300.000 euro. Het kabinet trekt voor deze verruiming 375 miljoen euro uit. Dat schrijven minister Van ’t Wout en staatssecretaris Keijzer van Economische Zaken en Klimaat (EZK) vandaag aan de Tweede Kamer.
24/02/21
Sifra Mooren start campingplatform
Waar campingverblijf bij Nederlanders al erg bekend is, gaat de interesse in luxe kampeeraccommodaties (glamping) met eigen faciliteiten omhoog. Een trend die door de specalisten van Groepen.nl is opgepakt.
24/02/21
7 miljoen euro subsidie voor bereikbaar houden jachthavens IJsselmeer
Vaargeulen in het IJsselmeergebied slibben makkelijk dicht. Om geulen en jachthavens bereikbaar te houden, biedt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland subsidie voor de baggerwerkzaamheden. Dat is nodig, het gaat om 242 jachthavens in deze regio.