Geplaatst op: 28-07-2020
Auteur: Marcel Baltus

I am the greatest!

I am the greatest!
Afbeelding van Elias Sch. via Pixabay
Sportliefhebbers zullen direct weten dat de titel refereert aan praatjesmaker Muhammad Ali oftewel de Amerikaanse bokser Cassius Clay. Een bluffer en patser die met zijn grootspraak en uitspraak I am the greatest de media om zijn vingers wond.

Ik moest daaraan denken toen ik de afgelopen week een beetje moe werd. Moe van de nieuwskolommen, iets wat mij als nieuwsfreak maar zelden gebeurt. Reden van deze malheurstemming? Dat altijd maar weer dezelfde spelers in de reisindustrie in de media aangehaald worden. Corendon, TUI, KLM, ANVR, Schiphol… ze waren niet van de buis te slaan en vulden menig krantenkolom in de afgelopen crisismaanden. Want het gaat maar al te vaak op, de grote boys hebben het voor het zeggen in de pers. Dat geldt niet alleen voor de reissector maar voor iedere bedrijfstak. Bestaat de reisindustrie dan louter uit giganten? Nee, u en ik weten wel beter, het tegendeel is waar. Ze bestaat voor 95% uit kleine ondernemers en ZZP-ers. Het is de pers die dat niet weet, die weet vaak niet eens het verschil tussen een reisbureau en een touroperator.

Let wel, ik verwijt de bobo’s van bovengenoemde organisaties niets. Integendeel, hulde voor hun niet aflatende PR strijd om de coronavoucher maatregel uit de doeken te doen, uiteen te zetten hoe zwaar de reissector getroffen is, hoe we er met zijn allen straks weer bovenop moeten komen. Niets dan lof. Ik zie Steven van der Heijden als ideale staatssecretaris voor toerisme wanneer hij volgend jaar als baas van Corendon stopt. 

Nee, mijn gram betreft de media. Nieuwsredacties hebben een paar telefoonnummers in hun mobieltjes onder de T van Toerisme staan, dus als er iets gebeurt tikken ze die even aan. Sowieso alleen maar in tijden van crises want nog nimmer kreeg onze bedrijfstak zoveel aandacht als nu. Als een van de ‘positieve’ effecten van Covid-19 worden bedrijven genoopt anders te gaan denken (omdenken) en handelen. Misschien kan de journalistiek dat ook eens op zichzelf gaan toepassen. Wat meer aandacht gaan besteden aan de tienduizenden ZZP-ers en kleine bedrijfjes die de Nederlandse reissector vormen, niet een paar mastodonten. Denk je dat er één nieuwsredactie is die weet dat er een VvKR bestaat? Ik acht de kans klein. Zou Het Parool een paar regels gewijd hebben aan de neergang van Tenzing Travel? Ik acht de kans klein. Is massatoerisme funest is voor het imago van de reissector, het vormt wereldwijd slechts een bescheiden percentage van alle reisstromen. 

Dus media, verleg je journalistieke grondprincipes eens van groot naar klein. Niet altijd maar Unilever of Ahold maar eens wat vaker de buurtsuper. Ook om de hoek valt heel veel nieuws te halen. 
Trefwoorden: reisbranche, vakanties

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

17/05/24
Exclusief voor leden
Grote zorgen bij natuur en cultuur over coalitieakkoord
De trein die Nederland, Blegië en Duitsland verbindt, zal vanaf zondag 9 juni officieel gaan rijden voor reizigers conform dienstregeling.
17/05/24
Exclusief voor leden
Drielandentrein rijdt vanaf 9 juni
De trein die Nederland, Blegië en Duitsland verbindt, zal vanaf zondag 9 juni officieel gaan rijden voor reizigers conform dienstregeling.
17/05/24
Exclusief voor leden
Arcadia 2025 bouwt Oldenhove om tot mienskipshûs
Over precies een jaar wordt het startschot gegeven voor Arcadia 2025, een 100-daags cultureel programma in de provincie Fryslân. In deze tweede editie wordt de kerk Oldehove in Leeuwarden weer een centrum voor de gemeenschap van kunst, cultuur en vrijetijd.
17/05/24
Exclusief voor leden
Eerste doorfietsroute Utrecht is meteen ook aantrekkelijk voor toerisme
Staatssecretaris Fleur Gräper, van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, nam een kleine replica van een ijzeren Romeins masker in ontvangst tijdens een bezoek aan Gelderland. Ze kreeg het masker van gedeputeerde Peter Drenth. Gemeente Ede stond centraal, met de aansluiting op cultuur en erfgoed in de Foodvalley.
17/05/24
Touroperator TUI zet campagne op met 10 influencers
Vandaag start TUI een campagne waarin de reisorganisatie op zoek gaat naar 10 TUInfluencers. Dat zijn niet de gebruikelijke influencers met veel volgers en een groot bereik op social media, maar TUI fans die graag op vakantie gaan en anderen daarvan laten meegenieten.
17/05/24
De 10 meest innovatieve vakantieparken van de Benelux
Pleisureworld heeft de 10 meest innovatieve vakantieparken van de Benelux bekend gemaakt. Uit de top 10 wordt op 8 oktober, tijdens De Vakdag Vakantiehuis van de Toekomst 2024, de overall winnaar gekozen.
17/05/24
Suppers maken Nederlandse wateren schoon in tour
Deze zomer worden Clean up on Tours georganiseerd. Deelname is gratis en voor al het materiaal, inclusief sup en instructeur, wordt gezorgd.
17/05/24
Exclusief voor leden
Eerste doorfietsroute Utrecht is meteen ook aantrekkelijk voor toerisme
Veiliger en prettiger fietsen over een breed fietspad met zoveel mogelijk voorrang op kruisingen: dat is het idee achter het concept doorfietsroutes. De doorfietsroute F199 tussen Amersfoort en Bunschoten is de eerste in de provincie Utrecht die volledig gerealiseerd is.