Geplaatst op: 14-07-2020
Auteur: Astrid Crum

Destinatiemarketing in coronatijd

Destinatiemarketing in coronatijd
Ochtendgloren Dwingelderveld
De gastvrijheidssector wil marktpositie en omzet terugwinnen. Daarbij is de individuele aantrekkingskracht van ondernemers van belang, maar ook die van de omgeving waarin zij opereren. Wij werken bij Marketing Drenthe met veel energie en plezier aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product Drenthe. Juist nu. Graag deel ik wat specifieke inzichten en ervaringen, die hopelijk inspireren en motiveren in deze uitdagende tijd.

Focus

Drenthe, Oerprovincie van Nederland, is een positionering die echt is verankerd in het DNA van onze provincie. Wij willen het merk Drenthe van binnenuit tot leven laten komen en hebben -in plaats van een gepolijste pay-off - een omschrijving die een afspiegeling is van de natuur, bewoners en historie; en daarmee 100% geloofwaardig. Dat laatste draagt in belangrijke mate bij aan succes en effectiviteit.

De enorme urgentie van het aanjagen van bezoekersaantallen, overnachtingen en kaartverkopen - zeker nu een deel van de corona-restricties is opgeheven - kan marketeers verleiden tot het naarstig initiëren van nieuwe activiteiten zonder dat goed is vastgesteld of die passen bij het eigen DNA en bij de doelgroep. We moeten voorkomen dat we inzetten op zaken die op korte termijn geld in het laatje brengen, maar op langere termijn het imago van onderneming of regio schaden. Gedreven door omzetverlies willen veel ondernemers zo snel mogelijk terug naar ‘het oude’, maar duurzame ontwikkeling van toerisme en een goede balans tussen het belang van de ondernemer en die van de samenleving is juist nu nodig. Cruciaal zijn publiek-private samenwerking en een gedeelde lange termijn visie.

Waar het gaat om de consument: die heeft zeker nu behoefte aan consistentie, vertrouwen en een bepaalde mate van voorspelbaarheid. Een nadrukkelijk contrast met de onzekerheid en onvoorspelbaarheid van de afgelopen maanden. Om een bijdrage te leveren aan het herstel van de zwaar getroffen toeristische sector doen destinatiemarketeers er goed aan te focussen op de eigen, unieke en vooral oorspronkelijke propositie en merkessentie. Om van daaruit te bouwen aan herstel. Nieuwe marketingactiviteiten en proposities die passen bij je DNA en je doelgroepen hebben daarmee een sterke, robuuste en herkenbare basis.

Feiten

Het marketen van een provincie betekent dat je te maken hebt met een grote groep interne stakeholders. Elke individuele betrokkene - van ondernemer tot (top)ambtenaar - heeft persoonlijke doelstellingen, uitdagingen en ambities en wil bovendien gehoord worden. Vaak is er een sterke mate van persoonlijke betrokkenheid en daarmee onvermijdelijk een flinke dosis emotie. Een kundig destinatiemarketeer is in staat te manoeuvreren in deze complexe omgeving van uiteenlopende en overlappende belangen, geeft ruimte aan individuele inbreng en initiatief, én verliest geen moment de piketpaaltjes van merk en positionering uit het oog.

In een omgeving waarin er evenveel meningen als persoonlijke agenda’s zijn, zijn feiten essentieel bij het constructief houden van de dialoog en het vinden van consensus. Wij doen veel marktonderzoek en altijd weer valt mij op dat het aandragen van gemeten, objectieve data een elegante en effectieve manier is om discussies in de juiste banen te leiden. Met de kans op consensus en een uitkomst die het belang van het collectief zo goed mogelijk dient.

Ook nu gaan heldere inzichten marketeers helpen in hun bijdrage de toeristische motor weer aan het draaien te krijgen, na maanden van stilstand. Gericht onderzoek gaat ons ook nu inzichten opleveren die nodig zijn om te bepalen wat wij gezamenlijk kunnen doen - bijvoorbeeld in termen van productaanbod - om succesvol te zijn.

Faciliteer

Wat mij betreft zijn wij vooral aanjager en bewaker van een merk. We zijn er om de hoofdrolspelers in onze sector - de ondernemers op het gebied van toerisme, hospitality en horeca - te ondersteunen. Stel je als marketeer dan ook vooral op als facilitator, sparring partner en adviseur. Creëer en inspireer! We staan voor grote economische uitdagingen. Met een ingetogen, maar toegewijde opstelling en vooral met de juiste focus kunnen destinatiemarketeers op dit moment écht het verschil maken.
Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, destinatiemarketing, drenthe

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

04/03/24
Exclusief voor leden
Tilburg, Alkmaar of Valkenswaard evenementenstad van 2024?
De nominaties voor beste evenementensteden 2024 zijn bekend. In de categorie ‘Evenementenstad van het jaar’ zijn Alkmaar, Tilburg en Valkenswaard uitverkoren. In de running voor de titel ‘Beste Publieksevenement’ zijn Big Rivers Festival, De Grote Schijn en de Vierdaagsefeesten Nijmegen.
04/03/24
10% stijging pechhulp Nederlanders bij wintersport
De ANWB Alarmcentrale ontving tussen december 2023 en maart 2024 ruim 11.000 hulpvragen van Nederlandse wintersporters. Dat is een stijging van 10 procent ten opzichte van vorig seizoen.
04/03/24
Exclusief voor leden
NS heeft problemen op de lijnen naar Schiphol
NS kampt met problemen op de aanvoerlijnen naar Schiphol. Op het HSL-traject moet langzamer gereden worden. Het spoorbedrijf moet ook langer wachten op nieuwe treinen. De verbinding tussen het Oosten van het land en Schiphol ligt er ook veel te lang uit.
01/03/24
Grote zorgen vanuit recreatie op Nationaal Programma Landelijk Gebied
HISWA-RECRON maakt zich ernstig zorgen over het ontbreken van een visie op recreatie in het (ontwerp) Nationaal Programma Landelijk Gebied. Daarin wordt het tekort aan recreatieruimte niet geadresseerd en kunnen recreatiebedrijven in de zogenaamde overgangsgebieden rond Natura 2000 gebieden ernstig in de problemen komen.
01/03/24
Exclusief voor leden
Europees Parlement stemt in met regels voor platforms
Europa gaat het toezicht op verhuurplatforms zoals Airbnb, Booking, Expedia en TripAdvisor harmoniseren. Er komt één wettelijk kader waar deze zogenaamde korte termijn verhuurdiensten (STR's) zich aan moeten houden. De regels zijn erop gericht dat lokale autoriteiten passend beleid kunnen ontwikkelen. Het Europese Parlement heeft met overweldigende meerderheid ingestemd met de nieuwe regels.
29/02/24
Marieke Frank wordt directeur Routebureau Veluwe
Marieke Frank wordt de nieuwe directeur van Routebureau Veluwe. Met ingang van 1 maart zal zij officieel starten in deze functie. In samenwerking met de oud-directeur Henk Mogezomp is het overdrachtsproces ingezet.
29/02/24
Exclusief voor leden
Schiphol opent nieuwe locatie voor taxidiensten (en later bussen)
Reizigers die van of naar luchthaven Schiphol reizen via een taxi-app zoals Uber of Bolt, kunnen zich vanaf nu laten ophalen op een nieuwe locatie dichtbij de terminal, aan de Koepelstraat.
29/02/24
Exclusief voor leden
Biedt LEV de oplossingen in het nieuwe reizen?
Lichte Elektrische Voertuigen (LEVs) maken tegenwoordig een steeds groter deel uit van het straatbeeld. Denk aan e-scooters, e-steps, e-bikes en micro-auto's. Deze voertuigen bieden kansen voor de verduurzaming van mobiliteit: ze zijn nagenoeg emissievrij en vragen minder (parkeer)ruimte. 18 partners gaan alle voordelen opzoeken in het LEVERAGE project.