Geplaatst op: 30-06-2020
Auteur: Yvonne van den Nieuwenhuizen

De serieuze business achter prikbordjes

De serieuze business achter prikbordjes
Pinterest is populair: het platform wordt al door meer dan 3,5 miljoen Nederlanders gebruikt. Dikke kans dat je het ook wel kent. Toch weten nog maar weinig bedrijven de weg naar Pinterest te vinden. Laat staan om het professioneel in te zetten als marketingtool. De switch van ‘interessante dingen voor jezelf bewaren op een prikbord’ naar ‘hoe komt míjn merk op het prikbord van anderen te hangen?’ wordt nog erg weinig gemaakt. Bovendien heersen er enkele vooroordelen over Pinterest-gebruikers. Het zal je echter verbazen hoeveel potentie Pinterest heeft voor bedrijven. In dit artikel leg ik je uit waarom die prikbordjes van Pinterest een hele serieuze business zijn. 

Vooroordelen over Pinterest


‘Pinterest, dat is toch voor veertigers die op zoek zijn naar een nieuw knutselproject?’

Toegegeven. Voordat ik mezelf ging verdiepen in Pinterest, snapte ik ook niet zo goed hoe dit platform nu eigenlijk werkt en wat je ermee kunt. Ik had wel een prikbord voor de inrichting van onze nieuwe tuin, maar daar hield het wel mee op. Totdat ik als blogger ontdekte dat je zélf content kunt toevoegen aan Pinterest. En dat die content vervolgens leidt tot traffic naar jouw website. Véél traffic. 

Bovendien bleek dat websitebezoek helemaal niet alleen te bestaan uit veertigplussers. Ook millennials gebruiken Pinterest. Misschien gebruiken zij het zelfs nog wel in veel bredere mate als zoekmachine. Want dat is wat Pinterest immers is.

Visuele inspiratiezoekmachine

Pinterest is een digitaal prikbord. Alles wat je op internet vindt, kun je als afbeelding op dat prikbord bewaren (‘pinnen’). En je kan ook binnen Pinterest zoeken in al die afbeeldingen (‘pins’). Het idee achter Pinterest is om ideeën te bewaren. Inspiratie opdoen, dus. Dat vind ik de beste manier om Pinterest te omschrijven: als visuele inspiratiezoekmachine. 

Waar komt die content binnen Pinterest vandaan? Ik kan je verklappen: veel van deze content bestaat uit pins die speciaal gemaakt zijn om op Pinterest te delen. Maar waarom zou je zelf pins maken en bewaren? Zo’n prikbord maak je in principe voor jezelf, toch? Dat is nu precies het punt waar je even een denkswitch moet maken. Als bedrijf (of blogger, zoals ik zelf met Pinterest begon) draait het niet alleen om verzamelen van relevante pins op jouw account. Het draait er vooral om dat jouw pins gevonden worden. Want aan elke pin is namelijk een url gekoppeld. Waardoor je Pinterest-gebruikers dus rechtstreeks naar jouw website kunt leiden. Begin je al te zien hoe interessant dit is?



Pinterest-gebruikers zijn interessant voor marketeers

Pinterest-gebruikers zijn ergens naar op zoek. De koopintentie blijkt daardoor veel hoger dan op andere sociale media. En niet zo’n beetje: 55% (!) ten opzichte van slechts 12% op Facebook en Instagram. Inspiratie mag ook gerust van bedrijven komen. Ik las zelfs dat 75% van de ideeën die mensen op Pinterest opdoen, afkomstig is van merken. Pas sinds voorjaar 2019 is het mogelijk om te adverteren op het platform. De eerste bedrijven die hiermee hebben geëxpirimenteerd meldden dat advertenties veel langer worden bekeken tegen veel lagere kosten dan campagnes op Facebook en Instagram. Maar ook zonder adverteren kun je Pinterest inzetten als traffic booster. Gratis. Alles dat je moet doen is je account goed opzetten en zelf pins toevoegen. Geloof me, het is écht zo eenvoudig!

Waarom ik alleen nog maar op Pinterest focus

Dankzij Pinterest groeide mijn blog binnen een paar maanden van 2.000 naar 20.000 bezoekers in de maand. Ook als ik helemaal niet frequent blog, word ik gevonden op Pinterest. Sterker nog: mijn pins blijven weken, soms zelfs maandenlang gevonden worden. Mijn Facebookpagina heb ik de deur uit gedaan. Het verbaast me hoe weinig bedrijven Pinterest serieus nemen. Voor weinig tijd, geld en moeite zo’n goede resultaten behalen, waar vind je dat nog? Degenen die er wél op inzetten, bereiken een gigantisch en koopbereid publiek. Klaar voor hun volgende project of dagje uit. Hang jij al op het prikbord van jouw toekomstige klant?

Nieuwsgierig geworden naar Pinterest? Check dan de site van Yvonne: www.pinjeplek.nl

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • ||| Twitter |||

    ||| Nieuws |||

    01/03/21
    Vakantiepark De Veluwse Hoevegaerde voortaan Roompot park
    164 vrijstaande vakantiewoningen Ideaal voor fietstochten of lange wandelingen in de Veluwe Met tal...
    01/03/21
    GroenLinks, D66, PvdA, Partij van de Dieren en ChristenUnie scoren 'goed' voor fietsers
    Van de partijen die deelnemen aan de Tweede Kamerverkiezingen en kans maken op één of meer zetels heeft GroenLinks het beste programma voor fietsers. GroenLinks wordt op de voet gevolgd door D66, PvdA, Partij voor de Dieren, en ChristenUnie. Dat blijkt uit een vergelijking van de verkiezingsprogramma’s door de Fietsersbond.
    01/03/21
    Vrijetijdsactiviteiten hoog op wensenlijstje Nederlanders
    In coronatijd met veel negatief nieuws kwam EenVandaag afgelopen zaterdag met een kleine opsteker voor de vrijetijdssector. In de top 5 van activiteiten die Nederlanders weer willen ondernemen -als de maatregelen worden versoepeld- bezet onze sector drie posities
    01/03/21
    Ongekende krimp voor de horeca
    Vorig jaar kromp de omzet van de horeca met 34% procent ten opzichte van 2019. Een ongekende krimp die het CBS niet eerder registreerde.
    26/02/21
    Bordjes weg, bordjes terug, beroering in fietsland
    Heel wat beroering deze week bij de langeafstandfietsers. Routenetwerk Twente had een deel van de bewegwijzering van de LF-14 Saksenroute verwijderd. De toeristische belangenbehartigers compleet in de gordijnen omdat de route die door drie provincies loopt, onbruikbaar was geworden. Inmiddels worden de bordjes weer teruggeplaatst maar het onderliggende conflict is daarmee nog niet uit de wereld.
    26/02/21
    Europese reissector doet voorstellen om reizen weer op te starten
    Vandaag hebben 60 Europese reis- en toerismeorganisaties, waarin ook de Nederlandse reisbrancheorgan...
    26/02/21
    Hoe hebben de Nederlandse logiesaccommodaties in 2020 gepresteerd?
    Nederlandse logiesaccommodaties hebben vorig jaar 30% minder overnachtingen van gasten geregistreerd, het aantal gasten daalde met 40% harder omdat Nederlandse gasten langer bleven. Voor groepsaccommodaties en hotels was 2020 een extreem slecht jaar. Kampeer- en huisjesterreinen deden het met minnen nog relatief goed
    25/02/21
    VisitBrabant organiseert websessie met tips en tools voor komend seizoen
    Op donderdag 11 maart organiseert VisitBrabant de websessie T-Tijd | Tijd voor Toerisme. In deze gratis websessie krijgen Brabantse vrijetijdsondernemers allerlei praktische tips en tools aangereikt waarmee zij direct aan de slag kunnen ter voorbereiding op het toeristische seizoen dat voor de deur staat.