Geplaatst op: 30-03-2021
Auteur: Marcel Baltus

Hoe je een imago verkwanselt met een kop koffie

Hoe je een imago verkwanselt met een kop koffie
Afbeelding van Peggy und Marco Lachmann-Anke via Pixabay
In het stemhokje schoot de gedachte door mijn hoofd. Merkwaardig eigenlijk dat meerdere politieke partijen er nooit tegen geageerd hebben. Tegen het rode potloodje. Want kan die rode kleur zwevende stemmers niet onbewust hun stem op het moment suprême beïnvloeden? Rood staat voor liefde, gevaar en in de politiek voor linkse socialistische partijen. ‘Nudging’ zoals de Britten het zo mooi benoemen: een zetje geven… denk aan de afdruk van een vlieg in een urinoir waardoor mannen wat gerichter plassen.

De kleur rood heeft een imago. U heeft een imago. Alles heeft een imago. Ik rij Lexus omdat ik van kwaliteit en service hou. En dat is precies het imago, het beeld dat dit automerk wil uitstralen. ‘Grote beurt’, mijnheer Baltus, ‘blijft u gewoon lekker thuis, wij halen de auto ’s ochtends op en zetten hem ’s middags weer voor uw huisdeur.’

Miljarden zo niet biljarden worden er wereldwijd besteed aan het opbouwen van imago’s. Dat is slim want een positieve branding werkt verkoopbevorderend. Maar ze zijn ook kwetsbaar. Het kan door tientallen factoren - van megagroot tot piepklein - negatief beïnvloed worden. Zo zat ik een keer op een KLM vlucht toen de stewardess een kop koffie op mijn das en overhemd liet vallen. Geen opzet natuurlijk en hoe futiel zo'n voorvalletje eigenlijk is, die dag was KLM toch even een KloteLuchtvaartMaatschappij voor mij. Van hoe een A-vier velletje papier het imago van minister Ollongren doet kantelen tot en met een huzarenklus voor Boskalis die zijn naam wereldwijd een geweldige extra boost gaat geven indien zij het vastgelopen schip in het Suezkanaal los weten te trekken.

Ook over reisorganisaties hebben consumenten een bepaald beeld. Cor en Don van Corendon spreken waarschijnlijk ‘de man in de straat’ aan, het smiley logo van TUI (geen hond die weet waar de letters voor staan) komt vriendelijk over en Sunweb, ja waar staat Sunweb eigenlijk voor – prijsvechter naar massabestemmingen misschien?

Zelfs geluiden kunnen jouw mening over een organisatie beïnvloeden. Zo ben ik zelf nogal gevoelig voor stemmen. Ik vind die lijzige en dreinerige stem van Frank Lammers die TUI in verschillende reclame-uitingen brengt tenenkrommend irritant – kan er niets aan doen, maar bij het horen van die stem gaan mijn nekharen overeind staan. Nee, dan het wondermooie en kippenvel bezorgende liedje ‘Follow the sun’ van de Australische zanger Xavier Rudd dat in de tv-spotjes van Sunweb te horen was – dan sta je toch direct in de boekingsmodus.

Je hoeft niet veel geld te spenderen om een imago te hebben – ook piepkleine reisbedrijven en eenpitters hebben een reputatie hoog te houden. Hoe wordt de telefoon opgenomen, hoe kleden ze hun stand aan op een reisbeurs, voldoet het reisaanbod aan wat ik zoek, wordt een klacht op een nette manier opgelost… factoren die niets kosten of geen grote investering vergen maar zeker mede van invloed zijn op hoe jij over hen denkt.

Imago’s. Zo noodzakelijk. Zo essentieel. Zo breekbaar. Net als dat rode potloodje in het stemhokje dat ik na mijn stem uitgebracht te hebben in tweeën knakte. Want ik wil niet het imago krijgen dat ik dit potloodje voor 25 euro op Marktplaats te koop zette.

Marcel Baltus van www.baltuscommunications.com
Trefwoorden: marketing, imago, branding, reisbranche

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/02/24
Booking.com houdt rekening met miljoenenboete uit Spanje
Boekingsplatform voor reizen en accommodaties Booking.com krijgt mogelijk een boete van 490 miljoen euro van de Spaanse mededingingsautoriteit CNMC.
23/02/24
Exclusief voor leden
Roken verboden in Walibi Holland
Walibi Holland wordt vanaf 30 maart een rookvrij park. Roken, het gebruik van e-smokers en vapes is daarom alleen toegestaan in de aangewezen rookzones. Het park is daarmee het laatste grote attractiepark dat roken in de ban doet. Hoe hebben andere attractieparken en dierentuinen roken gereguleerd?
23/02/24
Exclusief voor leden
Samenwerking Taalnacht en Museumnacht010
Samenwerking Taalnacht en Museumnacht010 De gemeente Rotterdam organiseert de Taalnacht tijdens Museumnacht010 op zaterdag 2 maart 2024 van 18.00 tot 22.00 uur in de Bibliotheek en verschillende musea in de stad. De Taalnacht is een initiatief om diverse Rotterdammers bij elkaar te brengen en samen Museumnacht010 te laten ervaren tijdens een programma vol taal en kunst. Cursisten die de Nederlandse taal leren worden tijdens de Taalnacht gekoppeld aan een Museumnacht-bezoeker die zich eenmalig als taalmaatje inzet. Kunst verbindt Vanuit de Centrale Bibliotheek maken Museumnacht-bezoekers en taalcursisten samen een stadswandeling en gaan met elkaar in gesprek. Zij bezoeken onder begeleiding twee musea. Cursisten kunnen oefenen met de taal en kennismaken met musea en kunst in de stad. Tegelijkertijd worden Museumnacht-bezoekers geïnformeerd over taal en laaggeletterdheid. Taalmuseum en dichten met Derek Otte De Centrale Bibliotheek wordt tijdens deze speciale nacht omgetoverd tot een taalmuseum. In samenwerking met Derek Otte en andere Rotterdamse dichters zijn er voordrachten van taalcursisten. Zij hebben in aanloop naar het evenement workshops gevolgd van Rotterdamse taalkunstenaars. De voordrachten worden gegeven in de Bibliotheek en het Maritiem Museum. Bezoek Taalnacht en Museumnacht010 Bezoekers die Museumnacht010 willen bezoeken in combinatie met de Taalnacht krijgen korting. Zij kunnen via de ticketshop een ticket aanschaffen voor €10 in plaats van € 19,50 met de kortingscode TAALNACHTxMUSEUMNACHT. In de week van 26 februari ontvangen alle deelnemers per mail alle praktische informatie. Na afloop van de Taalnacht kunnen bezoekers vrij deelnemen aan Museumnacht010.
23/02/24
Recreatiesector in adviesorgaan Wijdemeren
Een convenant tussen de recreatiesector en gemeente Wijdemeren zal binnenkort getekend gaan worden. Daarin wordt het gezamenlijk streven van partijen -waaronder HISWA-RECRON- naar een kwalitatief hoogwaardig en toekomstbestendig Wijdemeers Plassengebied.
22/02/24
Exclusief voor leden
Ouwehands Dierenpak biedt meer entertainment met educatieve doel
Ouwehands Dierenpark biedt dit jaar veel meer edutainment. Het doel met die extra entertainment is om de educatieve doelen van het dierenpark beter te bereiken.
22/02/24
Dierenrijk bouwt nieuw tijgerverblijf en waterspeeltuin
Dierenrijk in het Brabantse Mierlo is gestart met een reeks verbouwingen in en rondom het tijgerverblijf. Het park realiseert ook een spannende waterspeeltuin voor de kinderen.
22/02/24
Exclusief voor leden
Oud-bestuurders Booking.com en Ahold aan boord bij Amigos
Social platform Amigos heeft voormalige directeuren van Booking.com, Hyves en Ahold als investeerders aangetrokken. De populaire Amigos app, met ruim 800.000 gebruikers, maakt een grote stap voorwaarts en richt zich op wereldwijde groei.
22/02/24
Nieuw themagebied voor DierenPark Amersfoort
DierenPark Amersfoort opent deze zomer een gloednieuw, groen themagebied: de Chimpanseevallei. Midden tussen de bomen krijgt de huidige chimpanseegroep drie keer meer klim- en bewegingsruimte dan voorheen.