Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 29-05-2020
Auteur: Marcel Baltus

Niet doemdenken maar doendenken

Niet doemdenken maar doendenken
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay
Afzien vind ik best fijn. Stevig doorfietsen doe ik nog steeds zonder hulpaandrijving, voor mij voorlopig nog geen ebike. 4 x per week naar de sportschool (nou ja, nu dus even thuis trainen) – heerlijk. Wandelen tot de voetzolen beginnen te schuren – een weldaad. Kiezen voor een trap of een roltrap gaat voor mij niet op.

Fysieke activiteiten dus. Mentaal afzien valt mij en de halve wereld een stuk zwaarder. De klaagzang de afgelopen 2 maanden van vrijwel iedere bedrijfstak incluis de reissector over de verwoestende effecten van het coronavirus was oorverdovend. Ook wij hebben als PR-bureau voor de reisindustrie een paar stevige baaldagen gehad toen veel klanten de PR-activiteiten even ‘on hold’ besloten te zetten. Doemscenario’s, sombere gedachten, in zak en as zitten, klagen… 

Best wel vreemd want ons brein is oneindig veel krachtiger dan ons lijf. Ik kan 30 kilo tillen maar 150 gaat me niet lukken. Maar het voorstellingsvermogen van onze hersencellen kent vrijwel geen grenzen. Waarom is het dan voor veel mensen lastig om in tijden van recessie positief te blijven denken. In dit coronatijdperk vieren negatieve en depressieve meningen en artikelen hoogtij. Duizend keer per dag hoor ik coronacrisis, recessie, ondergang, rampzalig, een groot drama en een miljoen andere negatieve gedachten. The dark side of the moon.

Hoe komt dat? Er ligt – veronderstel ik – één kernwoord aan ten grondslag: verandering. Wij mensen zijn nogal geneigd ons vast te klampen aan patronen. Ik zal het niet ontkennen: ook ik voel mij redelijk prettig bij een zekere mate van op de automatische piloot leven. Een werk en sociaal ritme is prettig, vrijwel iedereen heeft behoefte aan enige structuur. Ik hoef niet iedere avond voor het slapen na te denken over het poetsen van mijn tanden, het gaat vanzelf. Op de sportschool loop ik steevast naar ‘mijn’ locker. Mijn werkdagen beginnen als een automatische piloot om 08.00 uur met het lezen van kranten op de tablet.

Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is. Niet doorgaan op het geëffende paadje maar een andere route kiezen. Dus in plaats van te weeklagen over hoe moeilijk wij het allemaal hebben en te piekeren tot je een ons weegt, nadenken over mogelijke alternatieve opties. Van doemdenken naar doendenken zogezegd.

Hoe simpel kan het soms zijn. Al een jaar of 10 kijk ik vanachter mijn bureau op kantoor naar dezelfde muur. Suggereert collega Agnes dat ik eens op andere plek moet gaan zitten. Aldus geschiedde en het voelt bijna alsof ik in een ander kantoor zit. Een andere hoek, een nieuw uitzicht, een  fris blikveld staan garant voor vernieuwende inzichten.
Trefwoorden: reisbranche, omdenken. crisis

||| Nieuws |||

04/07/25
Exclusief voor leden
Petitie: informeer passagiers over tromboserisico
De Trombosestichting is een petitie gestart om luchtvaartmaatschappijen te bewegen passagiers beter te informeren over het risico op trombose tijdens lange vluchten.
04/07/25
Waar genieten Nederlanders deze zomer van hun vakantie?
De zomervakantie staat voor de deur en veel Nederlanders maken zich op voor een welverdiende reis naar het buitenland. Volgens reisorganisatie TUI blijven Spanje, Griekenland en Turkije de populairste Europese vliegbestemmingen.
04/07/25
Air France-KLM wil meerderheidsbelang in SAS
Air France-KLM wil haar belang in het aandelenkapitaal van SAS verhogen van 19,9% naar 60,5% door de volledige overname van de aandelen van Castlelake en Lind Invest.
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
27/06/25
Exclusief voor leden
Gratis handbagage in aantocht
De Europese Unie wil nieuwe regels invoeren die luchtvaartmaatschappijen verplichten om passagiers gratis een handbagagekoffer toe te staan, naast een persoonlijk item zoals een handtas of laptoptas. Luchtvaartmaatschappijen zijn niet blij.
24/06/25
Exclusief voor leden
Rust en avontuur populair in zomer 2025
Reizigers die deze zomer op het laatste moment nog een vakantie boeken, kiezen opvallend vaak voor rust, veiligheid en actieve rondreizen. De belangstelling voor Europa groeit, de VS valt uit de top 10 en Thailand blijft populair.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.