Geplaatst op: 29-05-2020
Auteur: Marcel Baltus

Niet doemdenken maar doendenken

Niet doemdenken maar doendenken
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay
Afzien vind ik best fijn. Stevig doorfietsen doe ik nog steeds zonder hulpaandrijving, voor mij voorlopig nog geen ebike. 4 x per week naar de sportschool (nou ja, nu dus even thuis trainen) – heerlijk. Wandelen tot de voetzolen beginnen te schuren – een weldaad. Kiezen voor een trap of een roltrap gaat voor mij niet op.

Fysieke activiteiten dus. Mentaal afzien valt mij en de halve wereld een stuk zwaarder. De klaagzang de afgelopen 2 maanden van vrijwel iedere bedrijfstak incluis de reissector over de verwoestende effecten van het coronavirus was oorverdovend. Ook wij hebben als PR-bureau voor de reisindustrie een paar stevige baaldagen gehad toen veel klanten de PR-activiteiten even ‘on hold’ besloten te zetten. Doemscenario’s, sombere gedachten, in zak en as zitten, klagen… 

Best wel vreemd want ons brein is oneindig veel krachtiger dan ons lijf. Ik kan 30 kilo tillen maar 150 gaat me niet lukken. Maar het voorstellingsvermogen van onze hersencellen kent vrijwel geen grenzen. Waarom is het dan voor veel mensen lastig om in tijden van recessie positief te blijven denken. In dit coronatijdperk vieren negatieve en depressieve meningen en artikelen hoogtij. Duizend keer per dag hoor ik coronacrisis, recessie, ondergang, rampzalig, een groot drama en een miljoen andere negatieve gedachten. The dark side of the moon.

Hoe komt dat? Er ligt – veronderstel ik – één kernwoord aan ten grondslag: verandering. Wij mensen zijn nogal geneigd ons vast te klampen aan patronen. Ik zal het niet ontkennen: ook ik voel mij redelijk prettig bij een zekere mate van op de automatische piloot leven. Een werk en sociaal ritme is prettig, vrijwel iedereen heeft behoefte aan enige structuur. Ik hoef niet iedere avond voor het slapen na te denken over het poetsen van mijn tanden, het gaat vanzelf. Op de sportschool loop ik steevast naar ‘mijn’ locker. Mijn werkdagen beginnen als een automatische piloot om 08.00 uur met het lezen van kranten op de tablet.

Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is. Niet doorgaan op het geëffende paadje maar een andere route kiezen. Dus in plaats van te weeklagen over hoe moeilijk wij het allemaal hebben en te piekeren tot je een ons weegt, nadenken over mogelijke alternatieve opties. Van doemdenken naar doendenken zogezegd.

Hoe simpel kan het soms zijn. Al een jaar of 10 kijk ik vanachter mijn bureau op kantoor naar dezelfde muur. Suggereert collega Agnes dat ik eens op andere plek moet gaan zitten. Aldus geschiedde en het voelt bijna alsof ik in een ander kantoor zit. Een andere hoek, een nieuw uitzicht, een  fris blikveld staan garant voor vernieuwende inzichten.
Trefwoorden: reisbranche, omdenken. crisis

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

24/06/22
Kabinet beperkt Schiphol
Schiphol mag in de nabije toekomst niet meer dan 440.000 vluchten per jaar afhandelen. Het kabinet wil daarmee de geluidsoverlast aanpakken maar tegelijkertijd de economische functie van Schiphol behouden. De beslissing over de opening van Lelystad Airport wordt niet eerder dan in de zomer van 2024 verwacht.
23/06/22
Exclusief voor leden
Sunweb kan alle vakanties door laten gaan
Touroperators die normaliter in de zomer via Schiphol hun gasten laten vertrekken, zijn gedwongen om op andere manieren het reisaanbod aan te bieden. Touroperator Sunweb zegt dat het 99% van de geboekte vakanties door kan laten gaan voor 1% wordt een alternatief gezocht. Ook toekomstig aanbod is verzekerd van vertrek.
23/06/22
Exclusief voor leden
Vakantie dichterbij door hoge benzineprijs
Vakantiegangers blijven deze zomer dichter bij huis vanwege het coronavirus, de hoge brandstofprijzen en de inflatie. Deze invloeden zijn groot op de beslissingen van vakantiegangers.
22/06/22
Exclusief voor leden
Laadinfrastructuur goed op orde in vergelijking met buitenland
Steeds meer mensen rijden een elektrische auto en die moet je wel kunnen opladen. Nederland loopt in Europa voorop in de laadinfrastructuur. In de sector leisure is al wel duidelijk dat het aantal laadplekken omhoog moet. Over toekomstberekening en de flessenhals het stroomnetwerk.
16/06/22
Schiphol maximeert aantal reizigers
Deze zomer stelt Schiphol een maximum aantal reizigers per dag vast om onhanteerbare wachtrijen te voorkomen.
16/06/22
ANVR stapt mogelijk naar de rechter om kosten annuleringen te verhalen op Schiphol
De ANVR is woedend op Schiphol en de overheid over de blijvende onduidelijkheid over het doorgaan van de vakantie van honderdduizenden Nederlanders door de chaos op de luchthaven. De kosten van de annuleringen wil ANVR via een stap naar de rechter verhalen op Schiphol.
15/06/22
Paleissymposium Toekomst van toerisme
In het Koninklijk Paleis Amsterdam vond dinsdagavond 14 juni het Paleissymposium plaats. Koning Willem-Alexander was gastheer van het symposium met het thema ‘De toekomst van toerisme’. Prinses Beatrix was eveneens aanwezig.
14/06/22
Stremming Driehondsbrug gevaarlijk voor pleziervaart
HISWA-RECRON, ondernemersorganisatie voor watersport en recreatie, waarschuwt Rijkswaterstaat dat de...