Geplaatst op: 13-05-2020
Auteur: Hans van Leeuwen

Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!

Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Heeft u het Offensief Duurzaam Herstel Bestemming NL al gezien? Grote kans van niet want in Nederland circuleert momenteel alleen een vertrouwelijk concept. Een concept dat zomaar in mijn mailbox dwarrelde. Een plan dat NBTC Holland Marketing samen met de DMO’s in sneltreinvaart elkaar heeft getimmerd. En dat is te zien. Want het Offensief Duurzaam Herstel Bestemming NL vaart heel veilig op de kerncompetenties van deze organisaties: marketing, marketing en nog eens marketing. 

In deze tijd dat buitenlandse vakanties vrijwel onmogelijk zijn en Nederlanders massaal in eigen land op vakantie willen, vraag ik me af of ondernemers wel op marketing zitten te wachten. Moeten we echt van de daken schreeuwen dat toeristen ons land weer kunnen bezoeken? Ik denk het niet. Voorlopig hebben veel reizigers de buik vol van hun laatste cruise of zonovergoten reisje naar Marokko. Met die 8 miljoen euro die ze in het herstelplan aan marketing willen uitgeven, kunnen wij bijna 500 MKB-recreatiebedrijven in leven houden. Dat is pas Holland Promotie!

Dit jaar gaan we in eigen land op vakantie, lekker uit eten en funshoppen als nooit tevoren. Het geld dat we in het voorjaar vanwege de lock down niet konden uitgeven, laten we deze zomer lekker rollen. Het versoepelen van de maatregelen betekent een full-house voor Nederland Vakantieland. En daar hebben we geen dubbeltje marketing voor nodig.

We doen er goed aan te kijken wat er echt nodig is om de komende jaren de toeristische infrastructuur er weer bovenop te helpen. De nood is aan de man en er is geld en ondersteuning voor ondernemers nodig. Ondernemers die op geen enkele manier bij het plan zijn betrokken. Ik zie vrijwel uitsluitend ambtenaren, bestuurders en medewerkers van zwaar gesubsidieerde bureaus en overheden. De ondernemers worden vertegenwoordigd door een, ik durf het bijna niet te zeggen, gepensioneerde, oh nee alweer, marketeer. 

Grote vraag is hoe we in dit marketingmoeras verzeild zijn geraakt. Het antwoord is even simpel als voor de hand liggend. Zolang we geen sterke bewindspersoon op toerisme hebben, blijft het rommelen in de marge als het gaat om een centrale aansturing van toerisme. Ik pleit al jaren voor een minister van Toerisme en Vrijetijd. Wanneer wordt men eens wakker in Den Haag en gaat men echt voor 87,5 miljard euro aan bestedingen en 791 duizend banen staan. Met een halve staatssecretaris voor recreatie & toerisme en een bezoek van Mona Keijzer aan Molecaten Vakantieparken zullen we het moeten doen! 

Hebben we niets geleerd van de discussie rond overtoerisme en de broodnodige verduurzaming van de sector? Is dit niet het moment van zaaien op vruchtbare bodem? Zet de regio centraal en help de kleine recreatieondernemer uit het MKB en geef ruimte aan lokale initiatieven. Laat de provincies hun portemonnee trekken om het MKB -met een goed innovatief plan- overeind te houden. Voor het herstelplan hebben ze al 3,9 miljoen euro ingeboekt, die kunnen mooi naar ondernemers. Daar ligt ook een nieuwe rol voor de DMO’s die ondernemers daarbij praktisch kunnen ondersteunen. Ook gemeenten zullen hun steentje bij moeten dragen door bestemmingsplanprocedures sneller op te pakken en meer ontwikkelruimte te bieden waardoor ondernemers kunnen verbreden met activiteiten en inspelen op meer inkomsten van verschillende doelgroepen. 

Voor ondernemers zal de 1,5 meter economie het nieuwe normaal zijn. Het zal even wennen zijn, maar aanpassen en innovatie hoort bij ondernemerschap. Net zoals een crisis op zijn tijd. Het klinkt misschien vreemd maar relaties uit mijn persoonlijke omgeving weten dat ik deze crisis al had voorspeld. Het is inmiddels mijn vierde gedurende mijn 41ste ondernemersjaar. Ik voorzag geen pandemie met al die vervelende en nare gebeurtenissen voor heel veel mensen maar een flinke crisis zat er echt wel aan te komen. Aan de andere kant ruimt deze crisis in zekere zin ook lekker op. Bedrijven die toch al geen bestaansrecht hadden, geven ruimte aan anderen en daar hoeven we dan ook geen overheidsgeld meer in te stoppen. Deze crisis is voor recreatieondernemers ook een enorme wake-up-call. Ze moeten, net als de banken na de laatste crisis, een flinke buffer aanleggen. Mijn advies aan recreatiebedrijven, waar ik actief ben, is om de tarieven met minimaal 20% te verhogen voor de grote vakantie en voor het volgend jaar met nog eens 20%. Als dit gebeurt met de juiste belevenis is de consument beslist bereid dit te betalen. 

Ik denk dat bedrijven de komende jaren zich moeten richten op een gezonde bedrijfsvoering zonder autonome groei. Want groei in aantallen gasten zit er met de 1,5 meter economie voorlopig niet in. Meer marketing richting consumenten die smachten naar een fijne vakantie is daarbij even niet nodig.  

Auteur: Hans van Leeuwen; Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme 

Ik vind niet dat er provinciaal geld naar Holland promotie moet gaan. Laat me weten wat u vindt.  

Pleisureworld NRIT  
Contact : Hans van Leeuwen
mobile   : +31 (0) 653394506
e-mail    : hans@pleisureworld.nl
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/pleisureworld/
Skype     : hansvanleeuwen1958
web       : www.pleisureworld.nl / www.nritmedia.nl 
Trefwoorden: toerisme, inkomend toerisme, binnenlands toerisme, ondernemen, marketing, crisis, beleid

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

05/06/20
Gemeenten Land van Cuijk steken 35.000 euro in herstelcampagne
De vijf gemeenten in het Brabantse Land van Cuijk hebben besloten om uit hun samenwerkingsbudget een bedrag van 35.000 euro beschikbaar te stellen voor een toeristisch hersteloffensief.
04/06/20
Breda sluit VVV-winkel
De deuren van de Bredase VVV winkel, onderdeel van Breda Marketing, gaan definitief op slot. De winkel lijdt al geruime tijd verlies en pogingen het tij te keren hebben niet voor een ommekeer gezorgd.
26/05/20
VisitBrabant officieel partner van Kennisnetwerk Destinatie Nederland
VisitBrabant is partner geworden van het Kennisnetwerk Destinatie Nederland. Dit kennisnetwerk bestaat uit circa 70 destinatie- en citymarketingorganisaties in Nederland.
25/05/20
iPublishing pakt sterke positie in jongerenreizen
Online mediabedrijf iPublishing heeft een portfolio van 7 jongerenvakantie websites, 14 gerelateerde premium domeinnamen en social media kanalen overgenomen van Summer Sites.
20/05/20
VVV Cadeaukaart lanceert cadeauzoeker
Vanaf heden kunnen houders van de VVV Cadeaukaart, naast het zoeken van ‘waar’ je deze kan beste...
07/05/20
Perspectief voor ondernemers
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen heeft vier scenario’s voor de toeristisch-recreatieve sector ontwikkeld. Volgens directeur Herre Dijkema moeten die scenario’s ondernemers perspectief op de toekomst bieden.
20/04/20
Kennismaken met het Kennisnetwerk Destinatie Nederland
Het Kennisnetwerk Destinatie Nederland heeft een digitale corporate brochure uitgebracht om haar stakeholders te informeren over haar strategie, programmalijnen, activiteiten en organisatie.
17/04/20
Eerste VVV Inspiratiepunt Achterhoek opgeleverd in Winterswijk
In Winterswijk is het eerste VVV Inspiratiepunt van de Achterhoek klaar om, zodra de maatregelen dit weer toelaten, haar deuren te openen. In het nieuwe inspiratiepunt kunnen inwoners en toeristen op een visuele manier inspiratie opdoen over Winterswijk en de Achterhoek.