Geplaatst op: 13-05-2020
Auteur: Hans van Leeuwen

Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!

Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Heeft u het Offensief Duurzaam Herstel Bestemming NL al gezien? Grote kans van niet want in Nederland circuleert momenteel alleen een vertrouwelijk concept. Een concept dat zomaar in mijn mailbox dwarrelde. Een plan dat NBTC Holland Marketing samen met de DMO’s in sneltreinvaart elkaar heeft getimmerd. En dat is te zien. Want het Offensief Duurzaam Herstel Bestemming NL vaart heel veilig op de kerncompetenties van deze organisaties: marketing, marketing en nog eens marketing. 

In deze tijd dat buitenlandse vakanties vrijwel onmogelijk zijn en Nederlanders massaal in eigen land op vakantie willen, vraag ik me af of ondernemers wel op marketing zitten te wachten. Moeten we echt van de daken schreeuwen dat toeristen ons land weer kunnen bezoeken? Ik denk het niet. Voorlopig hebben veel reizigers de buik vol van hun laatste cruise of zonovergoten reisje naar Marokko. Met die 8 miljoen euro die ze in het herstelplan aan marketing willen uitgeven, kunnen wij bijna 500 MKB-recreatiebedrijven in leven houden. Dat is pas Holland Promotie!

Dit jaar gaan we in eigen land op vakantie, lekker uit eten en funshoppen als nooit tevoren. Het geld dat we in het voorjaar vanwege de lock down niet konden uitgeven, laten we deze zomer lekker rollen. Het versoepelen van de maatregelen betekent een full-house voor Nederland Vakantieland. En daar hebben we geen dubbeltje marketing voor nodig.

We doen er goed aan te kijken wat er echt nodig is om de komende jaren de toeristische infrastructuur er weer bovenop te helpen. De nood is aan de man en er is geld en ondersteuning voor ondernemers nodig. Ondernemers die op geen enkele manier bij het plan zijn betrokken. Ik zie vrijwel uitsluitend ambtenaren, bestuurders en medewerkers van zwaar gesubsidieerde bureaus en overheden. De ondernemers worden vertegenwoordigd door een, ik durf het bijna niet te zeggen, gepensioneerde, oh nee alweer, marketeer. 

Grote vraag is hoe we in dit marketingmoeras verzeild zijn geraakt. Het antwoord is even simpel als voor de hand liggend. Zolang we geen sterke bewindspersoon op toerisme hebben, blijft het rommelen in de marge als het gaat om een centrale aansturing van toerisme. Ik pleit al jaren voor een minister van Toerisme en Vrijetijd. Wanneer wordt men eens wakker in Den Haag en gaat men echt voor 87,5 miljard euro aan bestedingen en 791 duizend banen staan. Met een halve staatssecretaris voor recreatie & toerisme en een bezoek van Mona Keijzer aan Molecaten Vakantieparken zullen we het moeten doen! 

Hebben we niets geleerd van de discussie rond overtoerisme en de broodnodige verduurzaming van de sector? Is dit niet het moment van zaaien op vruchtbare bodem? Zet de regio centraal en help de kleine recreatieondernemer uit het MKB en geef ruimte aan lokale initiatieven. Laat de provincies hun portemonnee trekken om het MKB -met een goed innovatief plan- overeind te houden. Voor het herstelplan hebben ze al 3,9 miljoen euro ingeboekt, die kunnen mooi naar ondernemers. Daar ligt ook een nieuwe rol voor de DMO’s die ondernemers daarbij praktisch kunnen ondersteunen. Ook gemeenten zullen hun steentje bij moeten dragen door bestemmingsplanprocedures sneller op te pakken en meer ontwikkelruimte te bieden waardoor ondernemers kunnen verbreden met activiteiten en inspelen op meer inkomsten van verschillende doelgroepen. 

Voor ondernemers zal de 1,5 meter economie het nieuwe normaal zijn. Het zal even wennen zijn, maar aanpassen en innovatie hoort bij ondernemerschap. Net zoals een crisis op zijn tijd. Het klinkt misschien vreemd maar relaties uit mijn persoonlijke omgeving weten dat ik deze crisis al had voorspeld. Het is inmiddels mijn vierde gedurende mijn 41ste ondernemersjaar. Ik voorzag geen pandemie met al die vervelende en nare gebeurtenissen voor heel veel mensen maar een flinke crisis zat er echt wel aan te komen. Aan de andere kant ruimt deze crisis in zekere zin ook lekker op. Bedrijven die toch al geen bestaansrecht hadden, geven ruimte aan anderen en daar hoeven we dan ook geen overheidsgeld meer in te stoppen. Deze crisis is voor recreatieondernemers ook een enorme wake-up-call. Ze moeten, net als de banken na de laatste crisis, een flinke buffer aanleggen. Mijn advies aan recreatiebedrijven, waar ik actief ben, is om de tarieven met minimaal 20% te verhogen voor de grote vakantie en voor het volgend jaar met nog eens 20%. Als dit gebeurt met de juiste belevenis is de consument beslist bereid dit te betalen. 

Ik denk dat bedrijven de komende jaren zich moeten richten op een gezonde bedrijfsvoering zonder autonome groei. Want groei in aantallen gasten zit er met de 1,5 meter economie voorlopig niet in. Meer marketing richting consumenten die smachten naar een fijne vakantie is daarbij even niet nodig.  

Auteur: Hans van Leeuwen; Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme 

Ik vind niet dat er provinciaal geld naar Holland promotie moet gaan. Laat me weten wat u vindt.  

Pleisureworld NRIT  
Contact : Hans van Leeuwen
mobile   : +31 (0) 653394506
e-mail    : hans@pleisureworld.nl
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/pleisureworld/
Skype     : hansvanleeuwen1958
web       : www.pleisureworld.nl / www.nritmedia.nl 
Trefwoorden: toerisme, inkomend toerisme, binnenlands toerisme, ondernemen, marketing, crisis, beleid

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/11/22
EuroParcs lanceert nieuwe televisiecampagne
‘Je hebt ‘t gevonden’ wordt de nieuwe slogan van EuroParcs in de commercial die vanaf deze week te zien zal zijn op televisie.
23/11/22
Visit Friesland, Kâld Kletske en Sonnema lanceren nieuwe smaaksensatie
Visit Friesland en Kâld Kletske slaan wederom de handen ineen voor het ontwikkelen van een nieuw product. Dat doen ze dit keer in samenwerking met Berenburg producent Sonnema uit Bolsward.
21/11/22
Exclusief voor leden
Zwarte Cross biedt innovatie in online kaartverkoop
De Zwarte Cross 2023 raakte in slechts twee uur uitverkocht. Het festival is van donderdag 20 tot en met zondag 23 juli 2023 in Lichtenvoorde. De organisatie toonde zich innovatief bij het boekingsproces.
16/11/22
Vakantieparken op de vingers getikt door ACM over prijsweergave
Acht grote aanbieders van vakantiehuizen vermelden nu de prijzen inclusief alle verplichte bijkomende kosten. Na onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) hebben zij hun prijsweergave aangepast. Niet overal waren verplichte kosten zoals schoonmaakkosten, bedlinnen en toeristenbelasting in de prijs opgenomen. Dat mag niet.
15/11/22
Zet je regio op de kaart 2022 - De Recreatie Vakbeurs begint vandaag
Als organisator van 'Zet je regio op de kaart 2022', willen we je ook iets fysieks meegeven. Iets wat samenwerking in de regio nieuw stof tot dromen geeft. Dat is de belevingskaart van Zuid Oost Drenthe. Schrijf je in en die kaart ligt gratis voor je klaar.
14/11/22
Directeur Efteling nieuwe voorzitter van 50-jarige Club van Elf
Fons Jurgens wordt de nieuwe voorzitter van de Club van Elf, de vereniging van 24 toonaangevende Nederlandse dagattracties. Hij neemt het na ruim 10 jaar over van Walibi Holland directeur Mascha Taminiau.
09/11/22
34 kilometer fiets- en wandelpad verbindt attracties in Parkstad
Een 34 kilometer lang fietspad gaat attracties, cultuur en natuurschoon in de Zuid-Limburgse regio Parkstad met elkaar verbinden. De Parkstadroute is recreatieve fiets- en wandelroute door de gemeenten Beekdaelen, Brunssum, Heerlen, Landgraaf, Kerkrade en Simpelveld. Visit Zuid-Limburg heeft een belangrijke rol gespeeld in de naamgeving van het pad.
08/11/22
Exclusief voor leden
Michiel van der Schaaf wordt directeur Delft Marketing
De Raad van Toezicht van Delft Marketing heeft bekend gemaakt dat Michiel van der Schaaf is benoemd tot directeur-bestuurder. “Na bijna twaalf fantastische jaren in de regio Utrecht is het tijd voor een nieuwe uitdaging."