Geplaatst op: 06-05-2020
Auteur: Goof Lukken

Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown

Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
Afbeelding van Free-Photos via Pixabay
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Coronavirus de kop in te drukken. Maar deze lockdown is misschien wel het meest ingrijpend in onze vrije tijd. Waar we voor de crisis keuzestress hadden over hoe en waarwe onze vrije tijd gingen doorbrengen, is de keuze nu enorm beperkt. De eerste stappen richting meer vrijheid zijn gemaakt. Woensdag 6 mei hoopt de regering meer perspectief voor de consument aan de opgelegde maatregelen te kunnen geven. Maar er zijn veel redenen waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown.

Van keuzestress naar verveling
Onze vrijetijdsbesteding bestond het laatste decennium en tot de Coronacrisis uit een enorm pallet aan mogelijkheden. Terugkijkend op het laatste decennium is er een enorme groei van het aanbod in vrije tijd, horeca, retail en toerisme geweest. Kortom we waren aan het ver-entertainiseren. We genoten meer van pretparkpret (dagjes uit of meerdere dagen verblijven bij een pretpark). Er was een gigantisch aanbod van escaperooms (meer dan 600, NRIT), trampoline- en klimparken, indoorspeeltuinen en andere family entertainment centers (met karting of lasergaming). Funshoppen was de leisure-activiteit nummer 1.

Er kon worden geslapen op unieke plekken zoals in boomhutten, strandhuisjes, dichtbij dieren (Safari Resort Beekse Bergen) of in vliegtuigen. We leerden glamping (luxe kamperen) kennen. Er was een groei van het aantal campers en steeds meer (luxe) bungalowparken. Edutainment bij musea en dierentuinen liet ons leuk leren. De horeca bood ons steeds meer unieke concepten aan (zoals dakterrassen, bar & boules, poke bowls, hapjesplanken, high wine of beer, gintonic & shotjes bars). Bovendien reisden we de wereld over. We combineerden korte citytrips met een bungalowweekend met virenden, gingen op skivakantie of maakten een mooie rondreis. Kortom we hadden keuzestress in hoe we onze schaarse vrije tijd konden doorbrengen. 

Terug naar de jaren 60
In de laatste 7 weken zijn we teruggeworpen naar misschien wel het begin van de vrijetijdseconomie, de jaren zestig. De natuur was een uitje, we begonnen met bermtoerisme. Nu mogen we ook nog ‘een frisse neus halen’, noodzakelijke boodschappen doen en bijna alleen sociaal zijn met onze families/huisgenoten. Het enige verschil is dat we nu meer thuisentertainment en online mogelijkheden hebben. En veel diensten kunnen aan onze voordeur bezorgd worden (van maaltijden tot boodschappen en kleding). Nu de klussen aan onze huizen veelal klaar zijn, de tuin of het balkon op orde is, een skype- of zoombijeenkomst niet mee nieuw is, lijkt de verveling toe te slaan. Mensen gaan we meer naar buiten en de social distancing wordt niet altijd meer erg nauw gevolgd. De verveling lijkt toe te slaan. 

Sociale aspect
De mens is eigenlijk een jager en verzamelaar. Een sociaal dier dat al sinds de steentijd samen komt om verhalen te delen. Natuurlijk kan dat nu via diverse online media. Maar in levenden lijve is een bezoek toch anders. Ook iets live beleven zoals een concert, theaterbezoek of een simplele borrel op je werk of in de kroeg is nu niet meer mogelijk. Ook een belangrijke reden dat we de neiging hebben elkaar dan maar op te zoeken en een stoepbezoek, zwaaimoment of gezamenlijke wandeling af te leggen.  

Slowly opening up, naar een nieuw verworven vrijheid
Deze verveling valt gelukkig samen met de strategie van ‘slowly opening up’. Kinderen mogen weer gedeeltelijk naar school, winkels gaan draaien met de 1,5 meterregels. De behoefte naar het ‘nieuwe normaal’ is groot. De eerste dag dat de Ikea’s weer open waren zorgden voor lange rijen. Ook kamperen is weer mogelijk (mits de gast eigen sanitaire voorzieningen heeft) en hotels mogen zelfs hun gasten weer in de horeca ontvangen. De regering hoopt woensdag 6 mei in een persconferentie weer meer perspectief te kunnen bieden. De hoop is dat er weer mee mag en we geen terugval van het aantal Coronagevallen gaan zien. De consument zal zich in ieder geval realiseren hoe luxe ons vrijetijdsgedrag was en zal zeker nu meer bewust gaan genieten van de opnieuw vervorven vrijheid, live belevingen en sociale contacten.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

04/08/21
Sunweb hoeft Corendon niet over te nemen
Sunweb hoeft Corendon niet over te nemen. Dat heeft het gerechtshof in Amsterdam bepaald. Daarmee bevestigt het hof de beslissing van de rechter in kort geding.
03/08/21
Nederlandse luchtvaart krabbelt op
De Nederlandse luchtvaart krabbelt op maar zit nog ver van het niveau van 2019.
02/08/21
Dreigt een tweede verloren seizoen voor de internationale luchtvaart?
De internationale luchtvaart herstelt nog niet van corona. De passagiersaantallen blijven dramatisch achterlopen en IATA vreest voor een tweede verloren jaar.
26/07/21
Norwegian Cruise Line vaart voor het eerst weer na 500 dagen
Norwegian Cruise Line (NCL) heeft gisteren haar cruise comeback officieel ingeluid met een dubbel debuut: Norwegian Jade is niet alleen het eerste schip van de 17 schepen tellende vloot die na 500 dagen weer gasten verwelkomde aan boord, ze schreef ook geschiedenis voor NCL door zich als eerste schip in haar thuishaven Athene (Piraeus) te stationeren. Daar is de Griekse minister van toerisme blij mee.
23/07/21
Ryanair start verbinding Eindhoven - Zagreb eind 2021
Luchtvaartmaatschappij Ryanair verbindt vanaf komend winterseizoen Eindhoven met Zagreb.
21/07/21
Anders kijken naar luchtvaart met scenario lichte krimp Schiphol
Anders kijken naar luchtvaart in Nederland. De nationale overheid wil dat Schiphol groeit maar door een brede kosten baten analyse kan je de conclusie trekken dat luchthaven Schiphol de andere kant op moet, naar lichte krimp voor meer welvaart.
16/07/21
Minister De Jonge deelt zelftests uit aan reizigers op Schiphol
Reizigers op Schiphol, Eindhoven en Rotterdam The Hague ontvangen bij aankomst een gratis COVID-19 zelftest. Minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) was vandaag aanwezig bij het uitdelen bij één van de gates bij Schiphol. Het komt op een vervelend moment, Nederland kleurt weer 'rood'.
14/07/21
Dramatische maand juli voor de reisbranche
Nadat in juni buitenlandse bestemmingen weer populairder werden dan vakanties in eigen land en het aantal boekingen op het niveau van 2019 zat, is de reisbranche in juli opnieuw ingestort. Vakantiegangers zoeken vooral weer naar bestemmingen in Nederland en het aantal boekingen is in een week tijd met 25 procent gedaald.