Geplaatst op: 06-05-2020
Auteur: Goof Lukken

Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown

Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
Afbeelding van Free-Photos via Pixabay
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Coronavirus de kop in te drukken. Maar deze lockdown is misschien wel het meest ingrijpend in onze vrije tijd. Waar we voor de crisis keuzestress hadden over hoe en waarwe onze vrije tijd gingen doorbrengen, is de keuze nu enorm beperkt. De eerste stappen richting meer vrijheid zijn gemaakt. Woensdag 6 mei hoopt de regering meer perspectief voor de consument aan de opgelegde maatregelen te kunnen geven. Maar er zijn veel redenen waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown.

Van keuzestress naar verveling
Onze vrijetijdsbesteding bestond het laatste decennium en tot de Coronacrisis uit een enorm pallet aan mogelijkheden. Terugkijkend op het laatste decennium is er een enorme groei van het aanbod in vrije tijd, horeca, retail en toerisme geweest. Kortom we waren aan het ver-entertainiseren. We genoten meer van pretparkpret (dagjes uit of meerdere dagen verblijven bij een pretpark). Er was een gigantisch aanbod van escaperooms (meer dan 600, NRIT), trampoline- en klimparken, indoorspeeltuinen en andere family entertainment centers (met karting of lasergaming). Funshoppen was de leisure-activiteit nummer 1.

Er kon worden geslapen op unieke plekken zoals in boomhutten, strandhuisjes, dichtbij dieren (Safari Resort Beekse Bergen) of in vliegtuigen. We leerden glamping (luxe kamperen) kennen. Er was een groei van het aantal campers en steeds meer (luxe) bungalowparken. Edutainment bij musea en dierentuinen liet ons leuk leren. De horeca bood ons steeds meer unieke concepten aan (zoals dakterrassen, bar & boules, poke bowls, hapjesplanken, high wine of beer, gintonic & shotjes bars). Bovendien reisden we de wereld over. We combineerden korte citytrips met een bungalowweekend met virenden, gingen op skivakantie of maakten een mooie rondreis. Kortom we hadden keuzestress in hoe we onze schaarse vrije tijd konden doorbrengen. 

Terug naar de jaren 60
In de laatste 7 weken zijn we teruggeworpen naar misschien wel het begin van de vrijetijdseconomie, de jaren zestig. De natuur was een uitje, we begonnen met bermtoerisme. Nu mogen we ook nog ‘een frisse neus halen’, noodzakelijke boodschappen doen en bijna alleen sociaal zijn met onze families/huisgenoten. Het enige verschil is dat we nu meer thuisentertainment en online mogelijkheden hebben. En veel diensten kunnen aan onze voordeur bezorgd worden (van maaltijden tot boodschappen en kleding). Nu de klussen aan onze huizen veelal klaar zijn, de tuin of het balkon op orde is, een skype- of zoombijeenkomst niet mee nieuw is, lijkt de verveling toe te slaan. Mensen gaan we meer naar buiten en de social distancing wordt niet altijd meer erg nauw gevolgd. De verveling lijkt toe te slaan. 

Sociale aspect
De mens is eigenlijk een jager en verzamelaar. Een sociaal dier dat al sinds de steentijd samen komt om verhalen te delen. Natuurlijk kan dat nu via diverse online media. Maar in levenden lijve is een bezoek toch anders. Ook iets live beleven zoals een concert, theaterbezoek of een simplele borrel op je werk of in de kroeg is nu niet meer mogelijk. Ook een belangrijke reden dat we de neiging hebben elkaar dan maar op te zoeken en een stoepbezoek, zwaaimoment of gezamenlijke wandeling af te leggen.  

Slowly opening up, naar een nieuw verworven vrijheid
Deze verveling valt gelukkig samen met de strategie van ‘slowly opening up’. Kinderen mogen weer gedeeltelijk naar school, winkels gaan draaien met de 1,5 meterregels. De behoefte naar het ‘nieuwe normaal’ is groot. De eerste dag dat de Ikea’s weer open waren zorgden voor lange rijen. Ook kamperen is weer mogelijk (mits de gast eigen sanitaire voorzieningen heeft) en hotels mogen zelfs hun gasten weer in de horeca ontvangen. De regering hoopt woensdag 6 mei in een persconferentie weer meer perspectief te kunnen bieden. De hoop is dat er weer mee mag en we geen terugval van het aantal Coronagevallen gaan zien. De consument zal zich in ieder geval realiseren hoe luxe ons vrijetijdsgedrag was en zal zeker nu meer bewust gaan genieten van de opnieuw vervorven vrijheid, live belevingen en sociale contacten.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

13/04/21
Geen sectorspecifieke hulp voor reisbranche
De reisbranche kan sectorspecifieke hulp van de Rijksoverheid wel op zijn buik schrijven. Dat is kort en goed de conclusie van een gesprek tussen de branche en staatssecretaris Mona Keijzer van EZK.
13/04/21
Hoge Raad: Booking.com is een reisagent
De Nederlandse Hoge Raad heeft bepaald dat Booking.com een reisagent is. Frank Radstake is 6,5 jaar geleden namens Reiswerk en de Stichting Bedrijfstakpensioenfonds voor de Reisbranche een procedure gestart en krijgt van het hoogste Nederlandse rechtscollege nu gelijk.
06/04/21
KLM vraagt ook om kapitaalversterking
Dat is de reactie van KLM op de 4 miljard euro steun die de Franse regering geeft aal luchtvaartmaatschappij Air France-KLM. De Franse overheid krijgt een deel van nieuwe aandelen in handen. De Nederlandse overheid wil niet meer aandelen kopen.
06/04/21
D-reizen failliet
De coronacrisis heeft in de reisbranche het eerste grote slachtoffer geeist. Afgelopen dinsdag is het moederbedrijf van D-reizen de D-rt groep door de rechtbank failliet verklaard
02/04/21
Thalys en Eurostar verliezen groot deel van passagiers
Voor een duurzame toekomst van Europese reizen zijn alle ogen gericht op vervoer per trein. Belangrijke spelers zijn Thalys en Eurostar. Maar die krijgen vanwege de pandemie forse klappen.
01/04/21
Booking.com meldt datalek te laat: 475.000 euro boete
Het te laat melden van een datalek kan naast afnemend consumentenvertrouwen ook leiden tot hoge boetes. Dat heeft Booking.com nu ook ervaren. Het 22 te laat melden van een relatief klein datalek kost de reisorganisatie nu 475.000 euro.
30/03/21
Succes voor SGR en ANVR: EU-goedkeuring voor Voucherfonds
Eindelijk goed nieuws voor de reisbranche. De Europese Commissie heeft een leningsfaciliteit van 400 miljoen euro voor de Nederlandse reisbranche goedgekeurd. SGR voert de regeling uit waarbij reisbedrijven tegenover uitbetaalde vouchers 80% kunnen lenen. Per bedrijf is de bijdrage op maximaal 50 miljoen euro gesteld.
29/03/21
Exclusief voor leden
Geannuleerde vlucht? Vraag je geld terug bij de airline
Consumenten moeten bij annulering van hun losse vlucht voor terugbetaling altijd direct bij de luchtvaartmaatschappij terecht kunnen. Dit geldt ook wanneer de vlucht is geboekt via een (online) reisbemiddelaar. Als de reisbemiddelaar namens de consument de terugbetaling afhandelt, moet zij vooraf bij de boeking transparant zijn over de eventuele kosten die ze in rekening brengt voor het regelen van deze terugbetaling. Bij niet-naleving kunnen de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de Autoriteit Consument & Markt (ACM) handhavend optreden, melden deze organisaties gezamenlijk.