Geplaatst op: 06-05-2020
Auteur: Goof Lukken

Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown

Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
Afbeelding van Free-Photos via Pixabay
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Coronavirus de kop in te drukken. Maar deze lockdown is misschien wel het meest ingrijpend in onze vrije tijd. Waar we voor de crisis keuzestress hadden over hoe en waarwe onze vrije tijd gingen doorbrengen, is de keuze nu enorm beperkt. De eerste stappen richting meer vrijheid zijn gemaakt. Woensdag 6 mei hoopt de regering meer perspectief voor de consument aan de opgelegde maatregelen te kunnen geven. Maar er zijn veel redenen waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown.

Van keuzestress naar verveling
Onze vrijetijdsbesteding bestond het laatste decennium en tot de Coronacrisis uit een enorm pallet aan mogelijkheden. Terugkijkend op het laatste decennium is er een enorme groei van het aanbod in vrije tijd, horeca, retail en toerisme geweest. Kortom we waren aan het ver-entertainiseren. We genoten meer van pretparkpret (dagjes uit of meerdere dagen verblijven bij een pretpark). Er was een gigantisch aanbod van escaperooms (meer dan 600, NRIT), trampoline- en klimparken, indoorspeeltuinen en andere family entertainment centers (met karting of lasergaming). Funshoppen was de leisure-activiteit nummer 1.

Er kon worden geslapen op unieke plekken zoals in boomhutten, strandhuisjes, dichtbij dieren (Safari Resort Beekse Bergen) of in vliegtuigen. We leerden glamping (luxe kamperen) kennen. Er was een groei van het aantal campers en steeds meer (luxe) bungalowparken. Edutainment bij musea en dierentuinen liet ons leuk leren. De horeca bood ons steeds meer unieke concepten aan (zoals dakterrassen, bar & boules, poke bowls, hapjesplanken, high wine of beer, gintonic & shotjes bars). Bovendien reisden we de wereld over. We combineerden korte citytrips met een bungalowweekend met virenden, gingen op skivakantie of maakten een mooie rondreis. Kortom we hadden keuzestress in hoe we onze schaarse vrije tijd konden doorbrengen. 

Terug naar de jaren 60
In de laatste 7 weken zijn we teruggeworpen naar misschien wel het begin van de vrijetijdseconomie, de jaren zestig. De natuur was een uitje, we begonnen met bermtoerisme. Nu mogen we ook nog ‘een frisse neus halen’, noodzakelijke boodschappen doen en bijna alleen sociaal zijn met onze families/huisgenoten. Het enige verschil is dat we nu meer thuisentertainment en online mogelijkheden hebben. En veel diensten kunnen aan onze voordeur bezorgd worden (van maaltijden tot boodschappen en kleding). Nu de klussen aan onze huizen veelal klaar zijn, de tuin of het balkon op orde is, een skype- of zoombijeenkomst niet mee nieuw is, lijkt de verveling toe te slaan. Mensen gaan we meer naar buiten en de social distancing wordt niet altijd meer erg nauw gevolgd. De verveling lijkt toe te slaan. 

Sociale aspect
De mens is eigenlijk een jager en verzamelaar. Een sociaal dier dat al sinds de steentijd samen komt om verhalen te delen. Natuurlijk kan dat nu via diverse online media. Maar in levenden lijve is een bezoek toch anders. Ook iets live beleven zoals een concert, theaterbezoek of een simplele borrel op je werk of in de kroeg is nu niet meer mogelijk. Ook een belangrijke reden dat we de neiging hebben elkaar dan maar op te zoeken en een stoepbezoek, zwaaimoment of gezamenlijke wandeling af te leggen.  

Slowly opening up, naar een nieuw verworven vrijheid
Deze verveling valt gelukkig samen met de strategie van ‘slowly opening up’. Kinderen mogen weer gedeeltelijk naar school, winkels gaan draaien met de 1,5 meterregels. De behoefte naar het ‘nieuwe normaal’ is groot. De eerste dag dat de Ikea’s weer open waren zorgden voor lange rijen. Ook kamperen is weer mogelijk (mits de gast eigen sanitaire voorzieningen heeft) en hotels mogen zelfs hun gasten weer in de horeca ontvangen. De regering hoopt woensdag 6 mei in een persconferentie weer meer perspectief te kunnen bieden. De hoop is dat er weer mee mag en we geen terugval van het aantal Coronagevallen gaan zien. De consument zal zich in ieder geval realiseren hoe luxe ons vrijetijdsgedrag was en zal zeker nu meer bewust gaan genieten van de opnieuw vervorven vrijheid, live belevingen en sociale contacten.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/10/20
Pinomzet in vrijetijdssector weer onderuit maar minder hard dan in maart
De pinomzet is na de gedeeltelijke lockdown 10% lager dan normaal. Sectoren die hard zijn getroffen zijn de horeca en recreatie & cultuur. Maar minder hard dan in maart tijdens de eerste lockdown.
22/10/20
Exclusief voor leden
Foodvalley krijgt science center en belevingscentrum
De eerste paal werd gistermiddag in de grond geslagen door John Verbrakel, hoofd research en development bij Upfield. Dit gebeurde samen met Harry Dijkstra, directeur van bouwbedrijf Van Wijnen. Burgemeester van Wageningen Geert van Rumund en Rens Buchwaldt, bestuurslid van Wageningen University & Research, waren vanwege COVID-19 virtueel aanwezig.
21/10/20
Recreatie Vakbeurs verplaatst naar 20, 21 en 22 januari 2021
De aankomende editie van Recreatie Vakbeurs die gepland stond op 17, 18 en 19 november 2020 in Evenementenhal Hardenberg wordt verplaatst naar 20, 21 en 22 januari 2021.
16/10/20
Wandelen populair in coronatijd
Nederlanders zijn meer gaan wandelen in coronatijd. In het voorjaar was het wandelgedrag door de coronamaatrdegelen wel heel anders dan in de zomer.
15/10/20
Hoge waardering van recreanten voor Zandmotor
De Zandmotor voor de Zuidhollandse kust wordt door recreanten in 2019 met een 8,2 hoog gewaardeerd. Jaarlijks bezoeken een half miljoen mensen het strand.
15/10/20
Groot 1600 km wandelnetwerk in provincie Utrecht open
Recreatieschap Stichtse Groenlanden, Recreatie Midden Nederland en de samenwerkende gemeenten Bunnik...
14/10/20
Wegens succes extra vouchers voor Zeeuwse ondernemers met plannen
De vouchers die de provincie Zeeland geeft aan toeristische bedrijven die willen innoveren is erg populair. Voor de 10 beschikbare vouchers van 25.000 euro zijn 21 plannen ingediend. De provincie stelt daarom nog eens 100.000 euro voor de regeling beschikbaar.
09/10/20
Pintransacties in vrijetijdssector lopen hard terug
De recente maatregelen om het coronavirus terug te dringen hebben duidelijk effect op de economie.Dat zien we het duidelijkst in de vrijetijdsbranche.