Geplaatst op: 26-02-2020
Auteur: Marcel Baltus

HAL-lelujah – what’s in a name?

HAL-lelujah – what’s in a name?
Afbeelding van Danny See Chuan Seng via Pixabay

What’s in a name? Met deze gevleugelde uitspraak in Romeo en Juliet wilde Shakespeare aangeven dat een naam niet altijd zo belangrijk is. Had de dichter deze eeuw geleefd, dan was hij daar zeker van teruggekomen. Een naam kan je maken of breken. Denk aan Shell, Google, IKEA of Henk en Ingrid en je heb direct een associatie – positief en/of negatief. Het woord ‘Negerzoen’ is al een tijdje in de ban gedaan, nu is ‘Moorkop’ aan de beurt. Ja, namen kunnen aanstootgevend zijn. Of een uiterst curieus verband leggen – herinnert u zich de Fiat Croma nog? Een benaming waar China moeite mee had, was ‘Wuhan-virus’ dat overduidelijk de locatie van de besmetting aangeeft. Op aandringen van de grootmacht is dat nu door WHO omgedoopt tot 2019-nCoV.


In een vorige blog kaartte ik reeds de enorme impact aan dat het coronavirus voor een groot aantal organisaties heeft. Waaronder de cruisesector. Hoewel zij geen enkele blaam treft voor het veroorzaken van dit pandemonium, zijn ze wel slachtoffer geworden van enorme media-aandacht omdat aan boord van verschillende schepen passagiers het virus droegen. En zelfs cruisefirma’s die overduidelijk konden aantonen dat hun passagiers niet besmet waren, werden uit havens geweerd. HALlelujah moet de Holland America Line gedacht hebben toen hun Westerdam opeens wereldwijd in het middelpunt van belangstelling kwam te staan, en met 91 Nederlandse passagiers aan boord zeker ook trending topic in onze vaderlandse pers.

Knap vervelend en oneerlijk. Je imago wordt bezoedeld terwijl het helemaal niet jouw schuld is. De crisiscommunicatie-afdeling op het hoofdkantoor van HAL zal overuren gedraaid hebben.


Zijn HAL en Westerdam nu even besmette namen geworden? En wat te denken van de pay-off van HAL:‘Waarom niet nu?’. Beetje lastig om dat nu rond te gaan toeteren terwijl misschien menig consument op dit moment denkt… die cruise (in Azië) laat ik maar even varen, so to speak.


Een crisis is een kans leren de marketingboeken ons. Dat de reddingsboten neergelaten moeten worden, om toekomstige passagiers weer aan boord te halen, is duidelijk. Zekermet het oog op het aantal nieuwe schepen dat dit jaar het ruime sop gaat kiezen. De sector cruiset af op woelige tijden. Chinees-vrije cruises gaan aanbieden? Geen goed idee, ik herinner mij nog een Nederlandse reisorganisatie die Rus-vrije hotels in Turkije aanbood. Je reinste discriminatie, uiteraard. En andere naam voor het schip gaan bedenken? Of branche breed dit jaar miljoenen euro’s en dollars gaan investeren in een feel good campagne en de aandacht verschuiven naar andere continenten buiten Azië waar cruises worden aangeboden?


Was ik HAL geweest, had ik direct deze week direct Nederlandse passagiers die aan boord van de Westerdam zaten aan het woord gelaten: en wel passagiers die de loftrompet afsteken over de geweldige inzet van de Westerdam bemanning tijdens deze zieltogende ronddobberende dagen: dát toont de ware ziel van HAL – in moeilijke omstandigheden je klant als klant blijven zien en als koning te blijven vertroetelen.


En als PR-bureau heb ik nog wel een paar andere suggesties.

Trefwoorden: reisbranche, cruies

||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.