Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-02-2020
Auteur: Hans van Leeuwen

Overtoerisme!

Overtoerisme!
Afbeelding van Pexels via Pixabay

Overtoerisme zal ongetwijfeld als een van de meest prominente nieuwkomers in de Dikke Van Dale worden vermeld. Hoe kan het toch dat wij schijnbaar dit zogenaamde onheil niet hebben zien aankomen? Het zijn vooral de beleidsmakers zelf, bij gemeenten, maatschappelijke organisatie en stakeholders als Schiphol aan de knoppen gedraaid hebben en zij hebben boter op hun hoofd. 


Amsterdam bijvoorbeeld heeft een projectgroep gefinancierd dat jarenlang internationaal gejaagd heeft op nieuwe hotelformules. Natuurlijk hebben daar de musea handig op ingespeeld met internationaal gerichte exposities waar de consument graag op af komt. Gevolgd door slimme disruptors als Airbnb die voor extra inkomsten zorgt voor huiseigenaren door privé-bezit op de verhuurmarkt te dumpen. 


NBTC heeft het binnenlands toerisme enkele jaren terug voor gezien gehouden en zich volledig heeft gefocusseerd op het inkomend toerisme. De toeristische provincies gelegen aan de Noordzee hebben door een kustpact de legitimiteit om de stranden vol te bouwen met luxe strandtenten en vakantiehuisjes. En dan onze nationale trots Schiphol weet telkens de politiek over de hoofden van de bewoners het record jaar op jaar te verbreken wat betreft het aantal vliegbewegingen. Zie daar het palet aan inspanningen dat er aan bijdraagt dat Nederland een soort toeristische hotspot is verworden met een aantrekkelijk klimaat voor buitenlandse commerciële roofdieren die het land leegplukken om het vervolgens internationaal uit te ponden en daarna te verkwanselen aan de hoogste bieders. 


Hoe anders kan je vaststellen dat Roompot Vakanties, Landal GreenParks en de vele pretparken in ons land buitenlandse eigenaren kennen. Ook onze camping trots staat in de etalage en zien wij Franse ketens onze Nederlandse parels opkopen. Wat is er aan de hand zult u zich afvragen. 


Nederland is wat mij betreft een 17e deelstaat van Duitsland! Immers binnen enkele jaren zijn 10 miljoen meer Oosterburen op vakantie in unserem Land. Het stikstof probleem zou meteen opgelost zijn en we zouden gewoon 130 kilometer kunnen rijden. Neen, twee ambtenaren moeten dit hele circus managen vanuit Den Haag. Toerisme & Travel zijn economie geworden en hebben de industrie en de landbouw al op achterstand gezet. Van een diensteneconomie naar een toeristische (desti)natie is mede door de mondialisering een onomkeerbaar feit. Wij zullen het moeten omarmen in plaats van bestrijden en kiezen voor een heus departement met een sterke regierol voor de politiek. 


Kijk alleen al naar de toeristenbelasting.  Je kunt niet alles maar wegkijken als landelijke politiek door een decentrale aanpak. Het is ook niet voor niets dat na het verschijnen van het laatste Trendrapport van PleisureWorld NRIT veel media contact zochten voor een reactie! Ik heb alleen al in de afgelopen week de Stentor, NRC, FD uitgebreid gesproken omdat redacties ook constateren dat de groei in Toerisme & Travel die nieuwe brandstof zijn voor de BV Nederland. Men ontkomt niet aan het reguleren van het aanbod. Een mooi voorbeeld is het eiland Texel met hun "bedden” plafond. Dit zorgt ervoor dat men grip heeft op de kwaliteit. Jammer dat ze met hun toeristenbelasting ontspoord zijn.

Trefwoorden: beleid, toerism, overtoerisme

||| Nieuws |||

05/06/25
Exclusief voor leden
Strategische samenwerking Unseen en Art Rotterdam
De dertiende editie van fotografiebeurs Unseen, nu als onderdeel van Art Rotterdam, vindt eind maart 2026 plaats; dus niet, als eerder aangekondigd door de organisatie, komende september in de Amsterdamse NDSM Loods.
05/06/25
Wereldwijde luchtvaart in 2025: herstel, groei en nieuwe uitdagingen
Volgens de nieuwste Global Outlook van IATA (juni 2025) zijn de vooruitzichten voor het passagiersvervoer door de lucht positief, maar niet zonder uitdagingen. Terwijl de vraag naar vliegreizen wereldwijd toeneemt, worstelt de sector met capaciteitsbeperkingen, veranderend reizigersgedrag en de noodzaak tot verduurzaming.
05/06/25
European Running Championships 2029 in Utrecht
Op World Running Day (4 juni) kwam mooi nieuws van European Athletics naar buiten. Utrecht wordt gastheer van de derde editie van de Europese Kampioenschappen Hardlopen, die in mei 2029 plaatsvinden.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
05/06/25
6 juni beperkt treinverkeer naar luchthaven Schiphol
Als gevolg van een staking in regio Midden-Nederland georganiseerd door vakbonden, rijden op vrijdag 6 juni in het gehele land geen NS-treinen. Treinverkeer naar luchthaven Schiphol gaat beperkt door.
05/06/25
Schiphol: Tarieven goedgekeurd, maar natuurvergunning vernietigd
Schiphol beleefde op 4 juni 2025 een dag vol tegenstrijdige ontwikkelingen. Terwijl de Autoriteit Consument & Markt (ACM) groen licht gaf voor de forse tariefverhogingen van de luchthaven, vernietigde de rechtbank Den Haag de natuurvergunning van Schiphol wegens gebrekkige onderbouwing.
04/06/25
Barbara Oomen bij afscheid: praktijkgericht onderzoek belangrijk voor de regio
Barbara Oomen nam op dinsdag 3 juni afscheid als voorzitter van het College van Bestuur van HZ University of Applied Sciences. Ze deed dat met studenten, collega’s en relaties uit het werkveld in het atrium van de HZ in Vlissingen.
04/06/25
Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.