Geplaatst op: 13-01-2020
Auteur: Jorrit Bijl

Eenzijdige beeldvorming

Eenzijdige beeldvorming
Afbeelding van Jan Vašek via Pixabay

Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit protest waren de aangekondigde stikstofmaatregelen en het negatieve beeld dat volgens de boeren over hen wordt verspreid. Ook sommige vertegenwoordigers van de toeristische sector vinden dat de sector wel erg vaak negatief in het nieuws komt. Het heeft nog niet geleid tot een grootschalig protest zoals bij de boeren. 


Vanuit de toeristisch-recreatieve sector wordt op dit vlak vaak met enige jaloezie naar de agrarische sector gekeken. Inderdaad steekt de toeristische sector schril af bij een sector met een eigen minister, een sterke (Europese) lobby en een eenheid van ondernemers/ boeren (onder meer veeteelt, tuin- en landbouw) die gezamenlijk ten strijde gaan. In onze jaloezie vergeten we gemakshalve dat de agrarische sector erg afhankelijk is van subsidies. Een groenere regering kan dramatische gevolgen hebben voor deze sector. Ondanks de eigen minister, lobby en eenheid wordt de agrarische sector veelvuldig in het kwaad daglicht gezet. Deze beeldvorming laat zich blijkbaar een stuk minder makkelijk sturen.


Gezien de grote rol van de beeldvorming is het begrijpelijk dat sommigen liever niet willen dat toerisme altijd wordt geassocieerd met overtourism, Airbnb en niet-vitale vakantieparken et cetera. De vraag is hoe? Hoe kunnen we in een tijd van 140 tekens en grote krantenkoppen zorgen voor een minder eenzijdig beeld? Ontkennen van negatieve effecten lijkt me hetzelfde als het ontkennen van klimaatverandering. Geen optie. Toch hoeft niet iedere uitbreiding van een vakantiepark pertinent slecht te zijn. En leidt niet iedere watersporter tot een verstoring van de natuur. En zorgt niet iedere extra toerist voor overlast. Negatieve effecten moeten zeker worden benoemd, maar zijn niet altijd voor iedere plaats en moment van toepassing. De beeldvorming moet realistischer. Dit vraagt om een beter beeld van het toerisme in onze maatschappij, waarbij de relatie nooit eenzijdig is. Het gaat niet alleen om het effect van toerisme op … de economie, ecologie of leefbaarheid. Hierdoor ontstaat sowieso een eenzijdig beeld.


De relaties zijn een stuk complexer. Een goed voorbeeld zijn de niet-vitale vakantieparken. Dit heeft niet alleen te maken met ondernemerschap. Krapte op de woningmarkt, toestroom van arbeidsmigranten en bezuinigingen uit het verleden op de gezondheidszorg zijn allemaal factoren die direct of indirect effect kunnen hebben op een niet-vitaal vakantiepark. Er is vaak niet één oorzaak. Door de complexiteit in beeld te brengen, blijkt niet alleen het toerisme de probleemeigenaar, alhoewel dat misschien wel makkelijker is in een krantenkop...

Trefwoorden: beleid

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/02/20
Toverland organiseert festival met vier stages
Festivals zijn een mooie manier om urgentie voor bezoek en veel publiciteit te genereren. Dat ziet ook attractiepark Toverland dat op vrijdag 15 mei haar eerste festival organiseert.
19/02/20
Mooie successen voor AquaZoo Leewarden na overname door Libéma
De Friese dierentuin AquaZoo maakte vijf jaar geleden onder de vlag van Libéma een niet onverdienstelijke doorstart. Wat hebben ze bereikt?
13/02/20
Toverland trekt weer meer bezoekers
Attractiepark Toverland heeft in 2019 meer bezoekers dan ooit ontvangen. Hiermee bevestigt Toverland de grote groei in bezoekersaantallen van 2018 toen het park in één klap 1,5x zo groot is geworden.
12/02/20
Obligaties in Unlimited Snow
De eerste obligatie emissie van Unlimited Leisure Invest B.V. is gericht op het dochterbedrijf Unlim...
11/02/20
Family Entertainment Center The City opent in het Westland
Op 15 maart opent in het Westland The City: het nieuwste en meest moderne Family Entertainment Center (FEC) van Nederland.
10/02/20
Thomas, Michael en Ann-Kathrin Mack van Europa-Park in Duitsland onderscheiden als 'Hotelier van het Jaar'
Vorige week mochten Thomas, Michael en Ann-Kathrin Mack de in Duitsland gerenommeerde prijs voor 'Ho...
04/02/20
Nieuwste Madurodam-attractie The Flying Dutchman eerbetoon aan pioniersgeest KLM
The Flying Dutchman, dat is de naam van de nieuwe attractie in Madurodam. De ‘flight experience’...
31/01/20
Bellewaerde investeert 7,5 miljoen euro in familie attractie
Het Belgische attractiepark Bellewaerde gaat zich richten op familiebezoek. De nieuwe coaster Wakala, die al geschikt is voor kinderen vanaf 1 meter, is daar een mooie exponent van.