Geplaatst op: 22-11-2019
Auteur: Marcel Baltus

De plaag van goedkoop, goedkoper, goedkoopst

De plaag van goedkoop, goedkoper, goedkoopst

Het lijkt het toverwoord voor ons brein. Goedkoop. Een spotprijs werkt nog immer als een magneet voor 95% van de consument. Maakt niet uit voor welke bedrijfstak, een koopje scoren doet wonderen voor je dopamineniveau. 


Dat het voor de producent rampzalige gevolgen kan hebben, deert ons consumenten niet zo. Genoeg voorbeelden in de kledingindustrie en om dichter bij mijn bedrijfstak te blijven uiteraard ook in de reis- en luchtvaartsector. De ene na de andere (low-cost) carrier tuimelt om omdat tickets vaak tegen belachelijk lage prijzen worden aangeboden. Best wel komisch dat consumentenorganisaties nu een garantiefonds willen oprichten voor passagiers die gedupeerd worden door failliete luchtvaartmaatschappijen, terwijl het dezelfde passagiers zijn die dat juist veroorzaakt hebben.


Gelukkig begint geleidelijk aan bij de politiek, toerisme industrie en zelfs bij menig consument te dagen dat tickets vaak echt té goedkoop zijn. Voor een prijs geboekt kunnen worden, die vanuit bedrijfseconomisch oogpunt niet realistisch is. Daarmee heeft de luchtvaart met dat besef een stap voor op de reissector want ook daar is prijsdumping schering en inslag. Ook vakanties worden veel te vaak te goedkoop aangeboden. Tijdens mijn Nima A studie leerde ik dat je een product moet verkopen tegen een redelijke prijs omdat dat de continuïteit van een onderneming bepaalt. De reissector heeft zichzelf een zeer slechte dienst bewezen door tot in het extreme te gaan prijs dumpen.


Waar oh waar is het verkeerd gegaan dat in onze perceptie de buitensporige prijs van een liter benzine ‘geaccepteerd’ wordt, terwijl een normale prijs voor een mooie vakantie door diezelfde Nederlander als duur wordt ervaren. De veldslag die in de reisindustrie plaatsvindt, heeft de sector in zekere zin over zichzelf uitgeroepen. Vakanties zo goedkoop mogelijk aanbieden. De winstmarges zijn flinterdun geworden waardoor op termijn alleen grote spelers overlevingskansen hebben. Zoals we een eerlijke prijs voor een liter melk, een stuk vlees en een T-shirt dienen te gaan betalen, zo moet de prijs van een vakantie ook weer naar een billijk niveau gebracht worden. De reissector moet weer een gezonde prijsstelling gaan hanteren zodat er onderaan de streep nog wat over blijft – een gezonde winstmarge.


Waar goedkoop ook hoogtij viert, is het PR vak waarin wij werkzaam zijn. Verkeersbureaus en andere reisbedrijven schrijven tenders uit en in de voorwaarden stellen zij dat het laagste bod de winnaar is. Het overkwam ons recent wederom voor de zoveelste keer. Alsof we op een markt staan waar de boodschapper naar de goedkoopste kraam loopt. Dit is een zeer vreemde logica want wat krijg je dan voor de laagste prijs?Goedkoop is duurkoop want het bureau met de laagste prijs zal niet veel tijd en service gaan verlenen voor de goedkoop aangeboden diensten. Wanneer gaat het spreekwoordelijke kwartje vallen dat goedkoop niet altijd het beste is? Een nieuwe Lexus rijden voor de prijs van een Renault Twingo? Wishful thinking. Wij haken voortaan af.

Ik heb net een nieuwe tv gekocht bij een speciaalzaak in Den Haag. Was 200 euro duurder dan de twee wit- en bruingoed giganten voor hetzelfde merk en type rekenen. Nog nooit zo fijn geholpen, geadviseerd en getrakteerd, goed meedenken, vragen en thuis ophangen, afstemmen en handleiding doorgenomen. De méérprijs dubbel en dwars waard.

Trefwoorden: reisbranche, vakanties, prijzen

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

12/05/21
Exclusief voor leden
Concurrenten ACSI en camping.info samen in online campingboekingen
Twee grote Europese spelers op de campingmarkt ACSI en camping.info bundelen op het gebied van online campingboekingen hun krachten. Door de lancering van ACSI camping.info Booking zijn campings voortaan met één contract aangesloten bij de twee grootste campingplatforms van Europa. Vanaf vanaf vandaag is het platform online.
11/05/21
Vanaf 15 mei weer op vakantie
Nederlanders kunnen vanaf 15 mei weer internationaal voor het plezier op reis. Het generieke reisadvies voor de hele wereld wordt dan per land of gebied verschillend. Dat heeft het Nederlandse kabinet besloten. Reizen kan alleen naar landen met een laag besmettingsniveau. Die zet het kabinet op ‘geel’.
11/05/21
EuroParcs gaat tweede resort op Bonaire bouwen
Vier jaar na de opening van Resort Bonaire gaat EuroParcs een tweede resort bouwen op het Carib...
10/05/21
Exclusief voor leden
Center Parcs waagt de sprong naar Denemarken
Het vakantiepark wordt gebouwd in Nordborg op het Zuid-Deense eiland Als. Het park biedt bij oplevering in 2024 waarschijnlijk 440 cottages. Er is ruimte voor nog enkele honderden cottages.
10/05/21
Veluwe bij ouderen favoriet, jongeren kiezen voor de stad
De Veluwe lijkt als vakantielocatie onder senioren het meest te profiteren. Een stedentrip staat duidelijk bovenaan de verlanglijst van jongeren. Dit blijkt uit het Vakantie Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 12.000 Nederlanders. Zij hebben op basis van dit onderzoek een Top 100 van favoriete vakantiebestemmingen opgesteld.
10/05/21
Vakantieparken en campings moeten alert zijn op schaduwvakanties
Veel Nederlanders hebben het zekere voor het onzekere genomen en een binnenlandse vakantie geboekt. Ze hopen nog op een buitenlandse trip en dus liggen annuleringen op de loer. Daarvoor waarschuwt ABN AMRO in haar nieuwste ‘Stand van de Leisure’.
06/05/21
Willekeur bij TONK regeling?
De ANVR roept minister Koolmees van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid op om samen met de reissector nog eens te kijken naar de uitvoering ‘Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten’ (TONK regeling). Veel kleine, zelfstandige reisondernemers geven aan dat bij sommige gemeenten sprake lijkt van willekeur bij het al dan niet toekennen, terwijl Koolmees in de media liet weten dat “onbekendheid en schaamte” een rol kunnen spelen bij het te weinig gebruikmaken van deze regeling.
05/05/21
Exclusief voor leden
Marketingactie: Thailand en OneFit bieden yogales
Een mooi voorbeeld van een destinatie die campagne en ervaring koppelt. Tourism Authority of Thailand (TAT) gaat een samenwerking aan met de Nederlandse fitnessorganisatie OneFit en zendt zaterdag 8 mei om 09:30 live vanuit het Six Senses Yao Noi Hotel nabij Phuket een yogales uit. Dr. Aneesh is ayurvedische arts, yogaleraar en meditatie-expert en neemt de deelnemers gedurende 45 minuten mee in een yogales.