Geplaatst op: 22-11-2019
Auteur: Marcel Baltus

De plaag van goedkoop, goedkoper, goedkoopst

De plaag van goedkoop, goedkoper, goedkoopst

Het lijkt het toverwoord voor ons brein. Goedkoop. Een spotprijs werkt nog immer als een magneet voor 95% van de consument. Maakt niet uit voor welke bedrijfstak, een koopje scoren doet wonderen voor je dopamineniveau. 


Dat het voor de producent rampzalige gevolgen kan hebben, deert ons consumenten niet zo. Genoeg voorbeelden in de kledingindustrie en om dichter bij mijn bedrijfstak te blijven uiteraard ook in de reis- en luchtvaartsector. De ene na de andere (low-cost) carrier tuimelt om omdat tickets vaak tegen belachelijk lage prijzen worden aangeboden. Best wel komisch dat consumentenorganisaties nu een garantiefonds willen oprichten voor passagiers die gedupeerd worden door failliete luchtvaartmaatschappijen, terwijl het dezelfde passagiers zijn die dat juist veroorzaakt hebben.


Gelukkig begint geleidelijk aan bij de politiek, toerisme industrie en zelfs bij menig consument te dagen dat tickets vaak echt té goedkoop zijn. Voor een prijs geboekt kunnen worden, die vanuit bedrijfseconomisch oogpunt niet realistisch is. Daarmee heeft de luchtvaart met dat besef een stap voor op de reissector want ook daar is prijsdumping schering en inslag. Ook vakanties worden veel te vaak te goedkoop aangeboden. Tijdens mijn Nima A studie leerde ik dat je een product moet verkopen tegen een redelijke prijs omdat dat de continuïteit van een onderneming bepaalt. De reissector heeft zichzelf een zeer slechte dienst bewezen door tot in het extreme te gaan prijs dumpen.


Waar oh waar is het verkeerd gegaan dat in onze perceptie de buitensporige prijs van een liter benzine ‘geaccepteerd’ wordt, terwijl een normale prijs voor een mooie vakantie door diezelfde Nederlander als duur wordt ervaren. De veldslag die in de reisindustrie plaatsvindt, heeft de sector in zekere zin over zichzelf uitgeroepen. Vakanties zo goedkoop mogelijk aanbieden. De winstmarges zijn flinterdun geworden waardoor op termijn alleen grote spelers overlevingskansen hebben. Zoals we een eerlijke prijs voor een liter melk, een stuk vlees en een T-shirt dienen te gaan betalen, zo moet de prijs van een vakantie ook weer naar een billijk niveau gebracht worden. De reissector moet weer een gezonde prijsstelling gaan hanteren zodat er onderaan de streep nog wat over blijft – een gezonde winstmarge.


Waar goedkoop ook hoogtij viert, is het PR vak waarin wij werkzaam zijn. Verkeersbureaus en andere reisbedrijven schrijven tenders uit en in de voorwaarden stellen zij dat het laagste bod de winnaar is. Het overkwam ons recent wederom voor de zoveelste keer. Alsof we op een markt staan waar de boodschapper naar de goedkoopste kraam loopt. Dit is een zeer vreemde logica want wat krijg je dan voor de laagste prijs?Goedkoop is duurkoop want het bureau met de laagste prijs zal niet veel tijd en service gaan verlenen voor de goedkoop aangeboden diensten. Wanneer gaat het spreekwoordelijke kwartje vallen dat goedkoop niet altijd het beste is? Een nieuwe Lexus rijden voor de prijs van een Renault Twingo? Wishful thinking. Wij haken voortaan af.

Ik heb net een nieuwe tv gekocht bij een speciaalzaak in Den Haag. Was 200 euro duurder dan de twee wit- en bruingoed giganten voor hetzelfde merk en type rekenen. Nog nooit zo fijn geholpen, geadviseerd en getrakteerd, goed meedenken, vragen en thuis ophangen, afstemmen en handleiding doorgenomen. De méérprijs dubbel en dwars waard.

Trefwoorden: reisbranche, vakanties, prijzen

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

17/05/22
Exclusief voor leden
Keukenhof trekt in 2022 1,1 miljoen mensen
Na twee jaar dicht draait Keukenhof in 2022 opeens een erg goede editie. Keukenhof ontving dit jaar ruim 1,1 miljoen bezoekers. Dat betekent dat in de laatste week nog snel 100.000 bezoekers naar de bloemen kwamen kijken. Het geeft ook een bijzondere kijk op het herstel van het inkomend toerisme.
13/05/22
Bart Dohmen en Coen Bertens samen verder
Bart Dohmen en Coen Bertens gaan samen verder in Tourist Development and Attraction Consultants, afgekort TDAC.
13/05/22
Opening  nieuw Himalayagebied in Diergaarde Blijdorp
Deze zomer opent Diergaarde Blijdorp het nieuwe Himalayagebied met als hoogtepunt de compleet gerest...
09/05/22
Miljoenste bezoeker voor Keukenhof
Op zondag 8 mei wandelde rond het middaguur de miljoenste bezoeker Keukenhof 2022 binnen. Met nog een week te gaan zijn daarmee alle verwachtingen overtroffen. Het gemiddeld aantal bezoekers per dag komt daarmee op 22.000.
27/04/22
Weer winst voor de Efteling
Hoe heeft de Efteling vorig jaar gepresteerd en wat zijn de plannen voor 2022? Directeur Fons Jurgens blikt terug en vooruit.
07/04/22
ABN AMRO: Herstel vrijetijdssector onder druk
Hoewel de leisuresector na een aantal zware jaren weer groei in het vooruitzicht heeft, is de sector nog niet terug op het niveau van vóór de pandemie. Ook zal een volledig herstel, mede door de oorlog in Oekraïne, later plaatsvinden dan verwacht, blijkt uit de Sectorprognose Leisure 2022-2023 van ABN AMRO.
05/04/22
Maitri
In Keukenhof vond gister een officiële naamgevingsceremonie plaats. Ram Nath Kovind, president van India, gaf samen met zijn vrouw Savita Kovind, de nieuwe tulp de naam ‘Maitri’. Ook Minister van Buitenlandse Zaken Wopke Hoekstra was bij de ceremonie aanwezig.
31/03/22
Opening Lucky Nugget
Attractie- & Vakantiepark Slagharen opent opnieuw de Lucky Nugget. De speelhal zorgt al 20 jaar ...