Geplaatst op: 22-10-2019
Auteur: Karin Stiksma

Pleasure for all; ook Amerikaanse toestanden in Nederland …?

Pleasure for all; ook Amerikaanse toestanden in Nederland …?
Bron: Unsplash

Autistische Amerikaan klaagt Disney aan

De Tampabay Times kopt op 2 oktober jl. ‘Man with Autism who sued Disney theme park gets Feb. 18 trial date’. Disney in Florida had in 2014, vanwege misbruik, haar beleid voor gasten met beperkingen veranderd. Voor een gast met een autistische beperking was dat niet te verkroppen; het wijkt af van zijn standaard routine en structuur. Hij procedeert al 5 jaar …

www.tampabay.com


Willen wij in Nederland ook Amerikaanse toestanden …?

Disney is een leisure bedrijf dat inclusiviteit en toegankelijkheid hoog in het vaandel heeft staan. Dat zou ik ook wensen voor alle Nederlandse parken! In theorie zou het ook zo moeten zijn. Immers, in de wet Gelijke Behandeling op grond van handicap en ziekte (van kracht sinds juli 2017) staat dat ieder mens, ook diegenen met een beperking, recht heeft op toerisme en plezier (conform verklaring van VN 2016). Geven de Nederlandse parken daar in de praktijk invulling aan? Zijn we het open, vindingrijke én inclusieve land zoals de ministeries van BZ en EZ ‘The Netherlands’ voortaan willen profileren (Volkskrant dd 4-10-19)?


Goed voorbeeld doet volgen … wie volgt?

Op de IAAPA beurs in Parijs woonde ik een workshop bij over inclusiviteit in het park Gardaland uit Italië. Hun mantra is ‘Gardaland 4 All’ en hun sleutelwoorden zijn ‘Awareness, Hospitality and Accessibility’. Gardaland heeft een nieuwe balans gevonden; meer inclusief én tegelijkertijd voldoen aan veiligheids-, wet- en regelgeving. Heel bewust in die volgorde! Het leidt tot hogere klanttevredenheid van mensen met verstandelijke, lichamelijke en zintuigelijke beperking. En tot meer bezoekers en meer omzet! Ook de Italiaanse fabrikant Zamperla informeerde mij over hun ‘All-Access Program’ waarin zij bestaande attracties zoals The Swing, Magic bike en Tea Cup aanpast op mensen die in een rolstoel zitten. Hoe gaaf is dat!


Het zijn inspirerende voorbeelden die aansluiten op mijn droom ‘Pleasure for all’. Het Amerikaanse artikel illustreert voor mij dan ook vooral hoe complex het is om in te spelen op gasten met verschillende beperkingen. Uit mijn screening op inclusie van de websites van de deelnemers van de Club van Elf blijkt dat Nederlandse dagrecreatie-ondernemers inclusiviteit voornamelijkpraktischvertalen in fysieke toegankelijkheid. Slechts een aantal laat visie of ambitie zien op het vlak van inclusie of heeft oog voor niet-fysieke beperkingen. Zelden wordt toegankelijkheid al in de ontwerpfase van een nieuwe attractie meegenomen …! Een enkel park heeft een aangepaste attractie. In het leisure segment ‘musea’ valt mij op dat het Rijksmuseum en Van Gogh museum wél visie hebben op inclusiviteit en toegankelijkheid. En aangepaste activiteiten zoals: ‘Zintuigelijke Rondleiding’ en ‘Rondleiding voor mensen met dementie en hun dierbaren’. Het kan dus wél!


Dus … wie volgt?!


Connecting leisure with social inclusion

Wilt u visie ontwikkelen op het gebied van inclusiviteit en toegankelijkheid en wilt u ook uw park meer toegankelijk maken maar weet u niet precies hoe? Joint Projects ontwikkelt nieuwe business concepten en een ‘All Access Programma’ voor een inclusief én toegankelijk attractie- of vakantiepark. Neem contact op met: Karin Stiksma: karin@jointprojects.nl, +31(0)6 19057019.

Trefwoorden: inclusief toerisme, attractieparken, musea, cultuur, toegankelijkheid, inclusiviteit

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

18/01/21
Plopsa en Tomorrowland samen in eerste extreme spinning coaster van Europa
Een mooie samenwerking tussen een festival en een attractiepark. Zo mogen we de samenwerking tussen Tomorrowland en Plopsaland in de nieuwe ‘Ride to Happiness’ wel bestempelen.
12/01/21
Prijzen vrijetijdsbesteding stijgen sterker dan gemiddeld
Vorig jaar bedroeg de inflatie in Nederland gemiddeld 1,3%. Dat was een stuk minder dan in 2019 toen de prijzen nog met 2,6% stegen. In de vrijetijdssector stegen de prijzen over het algemeen sterker dan gemiddeld. Dat maakt het CBS bekend.
12/01/21
Samenwerking SVR en Van Hoorne Entertainment rond Fien & Teun
De Stichting Vrije Recreatie (SVR) en Van Hoorne Entertainment gaan samen de karakters Fien & Teun naar de kleinschalige boerencampings brengen. Dit jaar start een pilot bij 12 SVR-campings. Als die succesvol is, komen Fien & Teun naar alle SVR-campings die dat willen.
11/01/21
Stromma verkoopt aandelen A'DAM LOOKOUT
Stromma heeft haar minderheidsbelang in de A’DAM LOOKOUT verkocht aan de andere eigenaren. Stromma wil zich richten op haar core business en daarin investeren. Ook komt de extra liquiditeit het bedrijf goed uit. Het commerciële partnerschap tussen beide bedrijven blijft.
11/01/21
Slagharen ruilt diesels in voor elektrisch
Attractie- & Vakantiepark Slagharen heeft het complete wagenpark voor het management vervangen door elektrische auto’s. De negen diesels worden ingeruild door de volledige elektrische Kia e-Niro. Het bedrijf wil hiermee bijdragen aan een meer duurzame toekomst.
24/12/20
Fijne feestdagen en een voorspoedig 2021
De vrijetijdssector heeft een ongekend jaar achter de rug. De COVID-19-pandemie is na de Tweede Wereldoorlog de meest ingrijpende gebeurtenis die we met z’n allen meemaken. Een jaar met vrijheidsbeperkingen, naasten die we niet konden zien of ons zijn ontvallen, ongelofelijk veel psychisch en medisch leed, maar ook hoop, veerkracht en saamhorigheid.
23/12/20
Bewogen jaar voor Blijdorp
De Rotterdamse dierentuin Blijdorp heeft dit jaar 600.000 bezoekers minder getrokken dan verwacht. Dit zorgt voor een omzetverlies van zo’n 13 miljoen euro. Dankzij de steunmaatregelen van het rijk, een lening van de gemeente Rotterdam en een reorganisatie kan Blijdorp het hoofd boven water houden. Maar de ambitieuze plannen staan voorlopig op een laag pitje.
22/12/20
Ride van Spoorwegmuseum vernieuwd
Het Spoorwegmuseum heeft samen met Lagotronics haar indoor-ride Stalen Monsters een forse upgrade gegeven. De ride was 15 jaar oud en toe aan een opknapbeurt.