Geplaatst op: 22-10-2019
Auteur: Karin Stiksma

Pleasure for all; ook Amerikaanse toestanden in Nederland …?

Pleasure for all; ook Amerikaanse toestanden in Nederland …?
Bron: Unsplash

Autistische Amerikaan klaagt Disney aan

De Tampabay Times kopt op 2 oktober jl. ‘Man with Autism who sued Disney theme park gets Feb. 18 trial date’. Disney in Florida had in 2014, vanwege misbruik, haar beleid voor gasten met beperkingen veranderd. Voor een gast met een autistische beperking was dat niet te verkroppen; het wijkt af van zijn standaard routine en structuur. Hij procedeert al 5 jaar …

www.tampabay.com


Willen wij in Nederland ook Amerikaanse toestanden …?

Disney is een leisure bedrijf dat inclusiviteit en toegankelijkheid hoog in het vaandel heeft staan. Dat zou ik ook wensen voor alle Nederlandse parken! In theorie zou het ook zo moeten zijn. Immers, in de wet Gelijke Behandeling op grond van handicap en ziekte (van kracht sinds juli 2017) staat dat ieder mens, ook diegenen met een beperking, recht heeft op toerisme en plezier (conform verklaring van VN 2016). Geven de Nederlandse parken daar in de praktijk invulling aan? Zijn we het open, vindingrijke én inclusieve land zoals de ministeries van BZ en EZ ‘The Netherlands’ voortaan willen profileren (Volkskrant dd 4-10-19)?


Goed voorbeeld doet volgen … wie volgt?

Op de IAAPA beurs in Parijs woonde ik een workshop bij over inclusiviteit in het park Gardaland uit Italië. Hun mantra is ‘Gardaland 4 All’ en hun sleutelwoorden zijn ‘Awareness, Hospitality and Accessibility’. Gardaland heeft een nieuwe balans gevonden; meer inclusief én tegelijkertijd voldoen aan veiligheids-, wet- en regelgeving. Heel bewust in die volgorde! Het leidt tot hogere klanttevredenheid van mensen met verstandelijke, lichamelijke en zintuigelijke beperking. En tot meer bezoekers en meer omzet! Ook de Italiaanse fabrikant Zamperla informeerde mij over hun ‘All-Access Program’ waarin zij bestaande attracties zoals The Swing, Magic bike en Tea Cup aanpast op mensen die in een rolstoel zitten. Hoe gaaf is dat!


Het zijn inspirerende voorbeelden die aansluiten op mijn droom ‘Pleasure for all’. Het Amerikaanse artikel illustreert voor mij dan ook vooral hoe complex het is om in te spelen op gasten met verschillende beperkingen. Uit mijn screening op inclusie van de websites van de deelnemers van de Club van Elf blijkt dat Nederlandse dagrecreatie-ondernemers inclusiviteit voornamelijkpraktischvertalen in fysieke toegankelijkheid. Slechts een aantal laat visie of ambitie zien op het vlak van inclusie of heeft oog voor niet-fysieke beperkingen. Zelden wordt toegankelijkheid al in de ontwerpfase van een nieuwe attractie meegenomen …! Een enkel park heeft een aangepaste attractie. In het leisure segment ‘musea’ valt mij op dat het Rijksmuseum en Van Gogh museum wél visie hebben op inclusiviteit en toegankelijkheid. En aangepaste activiteiten zoals: ‘Zintuigelijke Rondleiding’ en ‘Rondleiding voor mensen met dementie en hun dierbaren’. Het kan dus wél!


Dus … wie volgt?!


Connecting leisure with social inclusion

Wilt u visie ontwikkelen op het gebied van inclusiviteit en toegankelijkheid en wilt u ook uw park meer toegankelijk maken maar weet u niet precies hoe? Joint Projects ontwikkelt nieuwe business concepten en een ‘All Access Programma’ voor een inclusief én toegankelijk attractie- of vakantiepark. Neem contact op met: Karin Stiksma: karin@jointprojects.nl, +31(0)6 19057019.

Trefwoorden: inclusief toerisme, attractieparken, musea, cultuur, toegankelijkheid, inclusiviteit

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

28/11/22
Avonturenboerderij Molenwaard werkt samen met Keukenhof
In Keukenhof zijn de tuinmannen druk aan het planten voor seizoen 2023: 5 van de 7 miljoen bloembollen zijn inmiddels geplant. Fien & Teun hielpen samen met een aantal kinderen de tuinmannen een handje. In het voorjaar keert het duo van Avonturenboerderij Molenwaard terug naar Keukenhof tijdens de meivakantie.
24/11/22
Allereerste winteropening Walibi
Voor het eerst in zijn geschiedenis is er een winteropening van attractiepark Walibi. Deze kerstvakantie vindt Bright Nights; Rides & Lights, hét nieuwe winterevenement van Walibi Holland plaats.
15/11/22
Exclusief voor leden
Nederland volgend jaar in recessie, omzet vrijetijdssector -1%
ABN AMRO verwacht dat Nederland volgend jaar in een lichte recessie terecht komt. Dat heeft ook gevolgen voor de leisure die in totaliteit met 1% zal krimpen. En dat na een jaar waar ondernemers hun omzet flink zagen stijgen door een forse inhaalvraag. Maar ook een jaar waar de kosten flink toenamen. Daarnaast krijgen ondernemers ook te maken met een veranderend bestedingsgedrag van consumenten die vanwege fors stijgende prijzen hun koopkracht zien afnemen. Dat schrijven leisure-experts van ABN AMRO in hun nieuwste Sectorprognose Leisure die daarin per deelsector hun omzetverwachting uitspreken.
11/11/22
Exclusief voor leden
Over 10 jaar levert Efteling meer energie op dan het verbruikt
De Efteling wil klimaatneutraal zijn in 2030 en streeft ernaar om klimaatpositief te zijn in 2032. Onlangs plaatste het attractiepark een carportsysteem met 12.000 zonnepanelen op het parkeerterrein.
09/11/22
Exclusief voor leden
Ontluisterend: Dagattracties zagen bezoek halveren in 2021
Het jaar 2021 was evenals 2020 een heel lastig jaar voor de Nederlandse dagattracties. De bezoekersaantallen bleven op een laag niveau door veel beperkende maatregelen vanwege de pandemie. Vooral indoorlocaties hadden het erg lastig. De 30 grootste Nederlandse dagattracties hebben in 2021 tezamen 15,4 miljoen bezoekers getrokken. Dat waren er 53% minder dan in 2019.
07/11/22
Slagharen sluit Wild West Adventure
Attractie- en Avonturenpark Slagharen heeft de darkride Wild West Adventure na 22 jaar gesloten. De attractie krijgt een complete metamorfose. De western-attractie heeft 22 jaar gedraaid maar voldoet qua thematisering en beleving niet meer aan de eisen van de consument.
04/11/22
Pakken zich donkere wolken samen boven de sector?
Na een prima zomer voor veel vrijetijdssectoren pakken donkere wolken zich samen boven de sector. Dat schrijven de experts van ABN Amro in een nieuwe ‘Stand van de leisure’. Ze zien een laag consumentenvertrouwen, naar boven bijgestelde ramingen voor de inflatie, toenemende faillisementen en zorgen over stijgende kosten. Wat betekent dat voor de toekomst?
01/11/22
Exclusief voor leden
Attractiepark Phantasialand verlaagt ticketprijs voor winterperiode
In een tijd, waarin alles steeds duurder wordt, biedt Phantasialand vanaf 30 oktober 2022 nogmaals voordelige tickets voor de periode Wintertraum aan.