Geplaatst op: 10-10-2019
Auteur: Marcel Baltus

Thomas Cook Failliet. Wie volgt?

Thomas Cook Failliet. Wie volgt?

Wat kan de Nederlandse taal toch gortdroog zijn. Kil en koel. Terwijl de aankondiging van de ondergang van Thomas Cook toch met een enorme mokerslag de grondvesten van de reisindustrie dagen op haar grondvesten deed trillen.Thomas Cook failliet.

Nee, dan het Engels. Thomas Cook has collapsed…. Thomas Cook bust!Thomas Cook has ceased trading! In dit soort titels voel je tenminste de enorme dreun en impact van de neergang van de moeder alle reisorganisaties. Als communicatietool wint het Engels het vrijwel altijd van het Nederlands.


Helaas heeft Thomas Cook de oorlog die in de reisindustrie woedt niet gewonnen. Want toerisme is vandaag de dag een soort oorlogje voeren geworden. En zet je de verkeerde wapens in – of in het geval van Thomas Cook te láát inzetten – dan volgt automatisch overgave.


Het is nauwelijks te verkroppen. Thomas Cook – de naamgever die het concept vakantie bedacht – is niet meer. Honderdduizenden dromen weggevaagd, frustratie, woede, afknapper, ontgoocheling, onrust, onbegrip en 21.000 banen naar Filistijnen. De geïnterviewde vakantieganger op Schiphol had het niet beter kunnen verwoorden: "Het is klote!”

Dank u wel mismanagement. Want hoewel het bestuur van Thomas Cook zijn best deed om vooral te wijzen naar oorzaken als Brexit en een warme zomer waardoor veel toeristen in eigen land op vakantie gingen, kun je nuchter beschouwd maar een echte oorzaak aanwijzen – slecht beleid. Knappe jongen die een schuldenlast van 1,7 miljard euro kan opbouwen, en maar volharden in het eigenaar willen zijn van 100 toestellen, talrijke hotels en ruim 600 reisbureaus. Terwijl het credo van iedere onderneming wereldwijd vandaag de dag kostenreductie is. Maar echt dodelijk is natuurlijk het onvermogen van de Thomas Cook leiding geweest om niet tijdig de overstap naar het online tijdperk te maken. Daar verdien je dan als CEO 2 miljoen euro per jaar voor. Van harte gegund als je een bedrijf weet op te stuwen in de vaart de volkeren maar rampzalig als je een bedrijf naar de ondergang helpt.


En nog een andere bizarre constatering: juist het instandhouden van al die dure stenen reisbureaus heeft Thomas Cook in de VK mede de kop gekost, maar het zijn juist nu al die honderden reisbureaumedewerkers in Nederland die de bende die Thomas Cook CEO Fankhauser heeft achtergelaten mogen opknappen. Hulde, waardering en een groot standbeeld voor al die meiden en jongens die deze weken de kastanjes uit het vuur moeten halen om de sores van tienduizenden vakantiegangers in goede banen te leiden. Want wint het Engels het als taal van het Nederlands, Nederland wint het van Engeland in meerdere opzichten: een relatief gezonder Thomas Cook Nederland, wij hebben SGR, overuren makende TravelPro en Travmagazine redacties, voorlichters die 24 uur per dag paraat staan en betrokken reisagenten.

Een groot geluk bij een groot ongeluk. Maar u bent gewaarschuwd. De veldslag in de mondiale reisindustrie is nog lang niet ten einde. Het is wachten op het volgende debacle.

Trefwoorden: reisbranche, reisbedrijven, touroperators, reisbureaus

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

16/03/20
Borgstelling MKB staat open, wat is er mogelijk?
Het was al aangekondigd maar sinds vandaag staat de verruimde borgstelling midden- en kleinbedrijf (BMKB)-regeling open. Wat betekent dat voor ondernemers?
13/03/20
Exclusief voor leden
Internationale trein kan grote CO2-besparing realiseren
Hoe kan de trein aantrekkelijker worden voor EU-reizen?
09/03/20
Exclusief voor leden
Vliegmaatschappij  speelt in op Indiase cultuur
Maatschappij Emirates viert op 9 en 10 maart Holi, het Indiase festival van kleuren en smaken. Speci...
05/03/20
Vijf veelbelovende bedrijven geselecteerd voor deelname aan Travel Startup Accelerator
87Labs, Airtrotter, Hi,hi Guide, Ventoura en Via Ella zijn de vijf startups die gaan deelnemen aan d...
05/03/20
Corendon ziet vraag naar Kaapverdië groeien
Sinds afgelopen woensdag verkoopt touroperator Corendon vakanties naar Kaapverdië voor zomer 2020. ...
03/03/20
Nederlanders willen niet betalen voor handbagage
Wat vinden Nederlanders ervan als ze moeten betalen voor handbagage in het vliegtuig? Vliegtickets.nl zocht het uit.
02/03/20
Eindelijk overkapping voor Eindhoven Airport
Eindhoven Airport staat aan de vooravond van een volgende grote kwaliteitsslag. De luchthaven start ...
28/02/20
Midden-Amerikaanse landen azen op Europese toerist
PleisureWorld NRIT blogger Marcel Baltus heeft met zijn toeristisch pr-bureau een mooie klant binnengehaald. Hij gaat aan de slag voor CATA – het Central America Tourism Agency, het samenwerkingsverband van 8 landen in Midden-Amerika.