Geplaatst op: 06-09-2019
Auteur: Willem-Jan Brabers

Drie misvattingen bij het opzetten van een actie

Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Afbeelding van yvettebjanssen via Pixabay

Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal besteden. Veel verschillende acties spelen hier op in om de consument zoveel mogelijk te verleiden voor een dagje uit. Uitjes worden daarentegen kritischer over de acties waar ze aan mee willen doen. We zien dan ook dat er nog vaak misvattingen worden gemaakt om deze uitjes aan te kunnen sluiten.


"De afgelopen vijf jaar is de toegangsprijs voor dagjes uit gemiddeld met 14 procent gestegen”. Deze cijfers maakte het CBS recent bekend en hebben het nieuws flink aangewakkerd. Met de vele investeringen die zijn gedaan door de dagattracties om de kwaliteit te behouden en de meegerekende crisis van 5 jaar geleden, komt deze stijging natuurlijk niet helemaal uit de lucht vallen. Wordt het tijd dat ook Nederland gaat betalen voor een kwalitatief dagje uit?  

De toekomst voor dagattracties


Een kwalitatief dagje uit in Nederland is in vergelijking met een dagje pretpark in het buitenland nog steeds niet te vergelijken qua prijs. Waar €115 voor een dag Magic Kingdom in Walt Disney World Resort in Orlando heel normaal wordt gevonden in Amerika, kunnen we in Nederland nog steeds voor ‘slechts’ €42 naar de Wonderen Wereld van de Efteling. 


Maar doordat consumenten steeds meer behoefte hebben aan een totale beleving, wordt het voor bedrijven aantrekkelijker om deze dagjes uit aan te bieden aan hun klanten of leden. Het is dan ook niet voor niets dat openbare acties zoals een lezersactie in de krant of online websites tegen elkaar blijven concurreren om de prijzen zo laag mogelijk te houden. Om zowel de kwaliteit van een parkbezoek als de klantwaarde te behouden, zullen wederverkopers van tickets hun proposities anders in moeten gaan steken. Hierbij zien we dat er nog veel misvattingen worden gemaakt bij het opzetten van acties met dagattracties.

Misvatting 1: In het laagseizoen (winter) wordt alle dagrecreatie minder bezocht


In de winter sluiten diverse parken hun deuren en wordt het rustiger bij dierentuinen en attractieparken. De winter wordt neergezet als een rustige periode, terwijl dit juist voor anderen het hoogseizoen is. Het onderzoek van Marktdata beschrijft dat maar liefst 10,2% van het jaarlijkse zoekvolume voor musea wordt gerealiseerd in februari en gedurende het jaar een stabiel zoekvolume heeft (27.100). De winter is dus geen rustige periode, maar een verschuiving van de interesse van de consument. Kortom, het laagseizoen is bijna voorbij en het hoogseizoen moet nog komen! 



Misvatting 2: Bedrijven in de dagrecreatie willen altijd aan kortingsacties meedoen.


Door mee te doen aan een campagne wordt er voor een dagattractie zichtbaarheid gegeneerd en worden er meer potentiële bezoekers bereikt. Toch hoeft deze communicatie het niet altijd gepaard te gaan met het weggeven van korting. Door de vele acties die in de markt gezet worden, worden uitjes juist veel kritischer in hun deelname en zullen een sterker standpunt aannemen om minder korting te geven. Voor parken die het hele jaar open zijn, zoals de Efteling, is het bijvoorbeeld belangrijker om hun drukte te managen aan de hand van marketingactiviteiten. De woordvoerder van de Efteling legde dit vorig jaar nog uit aan RTL Nieuws: "In de periode dat mensen al denken aan een dagje uit, hoeven we een stuk minder reclame te maken. We passen onze marketing dus aan per seizoen. Op onze site staat ook een kalender met de verwachte drukte. Zo proberen we bezoekers op rustigere momenten naar de Efteling te krijgen."

Misvatting 3: Een uitje wil zoveel mogelijk worden gecommuniceerd (open vs. gesloten)


Zoals bij punt 2 besproken worden veel dagattracties kritischer op de acties die lopen in de markt. Door in het openbaar kortingen te communiceren daalt de prijsperceptie van een ticket en zullen consumenten wachten tot de volgende kortingsactie. Daarom wordt het aantrekkelijker om de dagattracties te communiceren binnen gesloten platformen. Dit is voor zowel de bedrijven als de uitjes interessant omdat het dan vaak om een exclusieve promotie gaat die alleen voor loyale klanten bedoeld is. De campagne wordt vaak alleen intern gecommuniceerd en door consumenten gekoppeld aan een merk i.p.v. aan een openbare kortingsactie. 


Deze blog wordt u aangeboden door:  www.ticketsplus.nl

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

18/09/20
Stelling van Amsterdam nu volledig in 360º vanuit de lucht te bekijken
De Stelling van Amsterdam is op een bijzondere manier vastgelegd. Alle forten en belangrijke sluizen zijn met behulp van een drone en een speciale camera aan een heliumballon vanuit de lucht in 360º gefotografeerd. Het resultaat is de grootste luchtfototour ter wereld.
17/09/20
Exclusief voor leden
Groninger Museum presenteert eerste kinderbiënnale van Nederland
Het Groninger Museum organiseert van 24 april tot en met 31 oktober 2021 als eerste museum in Nederland een kinderbiënnale
16/09/20
Cultuur moet experimenteren voor betere verdienmodellen
De cultuursector leent zich bij uitstek om te experimenteren en het biedt meer financiële armslag aan instellingen om te werken aan innovatie.
16/09/20
Nog twee weken om de SLIM-regeling aan te vragen
Mkb-ondernemers kunnen nog tot en met 30 september de SLIM-subsidie aanvragen om loopbaan- en scholingsadviezen voor werknemers te krijgen of een bedrijfsschool op te richten.
13/09/20
Horeca een van de koplopers bij NOW 2.0
UWV heeft in totaal ruim 63.000 aanvragen toegekend voor de tweede Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW 2.0).
11/09/20
80 locaties Landgraaf tot in detail online toegankelijk
www.ontdeklandgraaf.nl maakt het cultuurhistorisch erfgoed van Landgraaf op gedetailleerde wijze toegankelijk voor inwoners en toeristen.
11/09/20
Fort Nieuwersluis vol kleinschalige initiatieven
Fort Nieuwersluis dat te vinden is tussen Breukelen en Loenen is heropend. Als laatste werd de comma...
10/09/20
7 miljoen euro voor 38 kunstpodia
Het Mondriaan Fonds kent tijdens zijn jaarlijkse aanvraagronde bijna 7 miljoen euro toe aan het programma van 38 kunstpodia, variërend van kleine kunstinitiatieven tot organisaties met een uitgebreid activiteitenprogramma.