Geplaatst op: 06-09-2019
Auteur: Willem-Jan Brabers

Drie misvattingen bij het opzetten van een actie

Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Afbeelding van yvettebjanssen via Pixabay

Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal besteden. Veel verschillende acties spelen hier op in om de consument zoveel mogelijk te verleiden voor een dagje uit. Uitjes worden daarentegen kritischer over de acties waar ze aan mee willen doen. We zien dan ook dat er nog vaak misvattingen worden gemaakt om deze uitjes aan te kunnen sluiten.


"De afgelopen vijf jaar is de toegangsprijs voor dagjes uit gemiddeld met 14 procent gestegen”. Deze cijfers maakte het CBS recent bekend en hebben het nieuws flink aangewakkerd. Met de vele investeringen die zijn gedaan door de dagattracties om de kwaliteit te behouden en de meegerekende crisis van 5 jaar geleden, komt deze stijging natuurlijk niet helemaal uit de lucht vallen. Wordt het tijd dat ook Nederland gaat betalen voor een kwalitatief dagje uit?  

De toekomst voor dagattracties


Een kwalitatief dagje uit in Nederland is in vergelijking met een dagje pretpark in het buitenland nog steeds niet te vergelijken qua prijs. Waar €115 voor een dag Magic Kingdom in Walt Disney World Resort in Orlando heel normaal wordt gevonden in Amerika, kunnen we in Nederland nog steeds voor ‘slechts’ €42 naar de Wonderen Wereld van de Efteling. 


Maar doordat consumenten steeds meer behoefte hebben aan een totale beleving, wordt het voor bedrijven aantrekkelijker om deze dagjes uit aan te bieden aan hun klanten of leden. Het is dan ook niet voor niets dat openbare acties zoals een lezersactie in de krant of online websites tegen elkaar blijven concurreren om de prijzen zo laag mogelijk te houden. Om zowel de kwaliteit van een parkbezoek als de klantwaarde te behouden, zullen wederverkopers van tickets hun proposities anders in moeten gaan steken. Hierbij zien we dat er nog veel misvattingen worden gemaakt bij het opzetten van acties met dagattracties.

Misvatting 1: In het laagseizoen (winter) wordt alle dagrecreatie minder bezocht


In de winter sluiten diverse parken hun deuren en wordt het rustiger bij dierentuinen en attractieparken. De winter wordt neergezet als een rustige periode, terwijl dit juist voor anderen het hoogseizoen is. Het onderzoek van Marktdata beschrijft dat maar liefst 10,2% van het jaarlijkse zoekvolume voor musea wordt gerealiseerd in februari en gedurende het jaar een stabiel zoekvolume heeft (27.100). De winter is dus geen rustige periode, maar een verschuiving van de interesse van de consument. Kortom, het laagseizoen is bijna voorbij en het hoogseizoen moet nog komen! 



Misvatting 2: Bedrijven in de dagrecreatie willen altijd aan kortingsacties meedoen.


Door mee te doen aan een campagne wordt er voor een dagattractie zichtbaarheid gegeneerd en worden er meer potentiële bezoekers bereikt. Toch hoeft deze communicatie het niet altijd gepaard te gaan met het weggeven van korting. Door de vele acties die in de markt gezet worden, worden uitjes juist veel kritischer in hun deelname en zullen een sterker standpunt aannemen om minder korting te geven. Voor parken die het hele jaar open zijn, zoals de Efteling, is het bijvoorbeeld belangrijker om hun drukte te managen aan de hand van marketingactiviteiten. De woordvoerder van de Efteling legde dit vorig jaar nog uit aan RTL Nieuws: "In de periode dat mensen al denken aan een dagje uit, hoeven we een stuk minder reclame te maken. We passen onze marketing dus aan per seizoen. Op onze site staat ook een kalender met de verwachte drukte. Zo proberen we bezoekers op rustigere momenten naar de Efteling te krijgen."

Misvatting 3: Een uitje wil zoveel mogelijk worden gecommuniceerd (open vs. gesloten)


Zoals bij punt 2 besproken worden veel dagattracties kritischer op de acties die lopen in de markt. Door in het openbaar kortingen te communiceren daalt de prijsperceptie van een ticket en zullen consumenten wachten tot de volgende kortingsactie. Daarom wordt het aantrekkelijker om de dagattracties te communiceren binnen gesloten platformen. Dit is voor zowel de bedrijven als de uitjes interessant omdat het dan vaak om een exclusieve promotie gaat die alleen voor loyale klanten bedoeld is. De campagne wordt vaak alleen intern gecommuniceerd en door consumenten gekoppeld aan een merk i.p.v. aan een openbare kortingsactie. 


Deze blog wordt u aangeboden door:  www.ticketsplus.nl

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

13/09/21
Gelderland gaat routenetwerken versterken
Gelderland gaat de komende periode flink aan de slag met diverse routenetwerken. Zo komen er veel nieuwe routes, is er aandacht voor verbindingen tussen routenetwerken, ook over de provinciegrens en routes voor kinderen en bezoekers met een beperking.
17/08/21
Geen volwaardige beleving en daarom streep door Hiswa te Water 2021
Na overleg met de desbetreffende instanties is geconcludeerd dat de 2021 editie van de Hiswa te Water niet mogelijk is.
23/07/21
3 x vaarregel op Zuid-Hollandse bruggen
Gedeputeerde Jeannette Baljeu van de provincie Zuid-Holland en wethouder Bas Vollebregt van de gemeente Delft gaven op 19 juli bij de Schie in Delft tijdens de Varen Doe Je Samen On Tour-veiligheidsdag één van de spandoeken voor de campagne ‘Varen doe je samen!’.
20/07/21
Exclusief voor leden
Click&Boat en Boats Group willen wereldwijd marktleider worden in de verhuur van boten
Bootverhuurplatform Click&Boat ontvangt een forse investering van fondsen geadviseerd door Permira en wil nu samen Boats Group het marktleiderschap wereldwijd pakken.
12/07/21
Subsidieregeling voor bruine vloot opengesteld
Ondernemers die zeiltochten organiseren met eigen zeilschepen van 50 jaar of ouder kunnen een aanvraag indienen voor aanvullende steun voor de onderhouds- en herstelkosten van deze historische schepen. Met deze regeling moet de vloot worden behouden.
09/07/21
Watersport wil inspraak op beleid Grevelingen
In een gezamenlijk opgestelde visie ‘De juiste koers voor de Grevelingen’ over de waterrecreatie ín het gebied, pleit een samenwerking van belanghebbenden in de waterrecreatie voor meer inspraak op het beleid voor deze bekende watersportlocatie. Het gaat om het inspelen op de markt die jaarlijks rond de 30 miljoen euro aan bestedingen oplevert in dit gebied.
06/07/21
Tien inzamelpunten afvalwater voor rondvaartsector en bruine vloot in Friesland
Friese rondvaartboten lozen hun afvalwater vanaf deze zomer niet meer op het oppervlaktewater. Daartoe zijn tien inzamelpunten in vijf gemeenten ingericht die ook door de bruine vloot kunnen worden gebruikt. Zo moet de kwaliteit van het oppervlaktewater worden verbeterd.
18/06/21
Regio wil hulp van Rijk voor overlast waterplanten
Een brede coalitie van regionale overheden rond het IJsselmeer hebben een position paper naar de Tweede Kamer gestuurd waarin zij vragen om hulp van het Rijk voor een structurele oplossing van de waterplantenoverlast in het zuidelijke IJsselmeergebied. De watersport in het gebied heeft bijzonder veel last van overvloedige groei van waterplanten.