Geplaatst op: 11-06-2019
Auteur: Hanita van der Schaaf

Ik google, jij googlet en wij googlen

Ik google, jij googlet en wij googlen
Bron: Pixabay

Afgelopen week bracht ik een bezoek aan Google in Amsterdam. Ik was altijd al nieuwsgierig naar de mensen en het gebouw achter dit zeer bekende merk. Ik maak in mijn zoekopdrachten dagelijks gebruik van Google en vind het wonderlijk dat Google mij meestal de juiste suggesties geeft. Overigens blijkt dat 98% van de Nederlanders er lustig op los Googled. Wist je dat Googelen inmiddels een plek heeft in de Dikke van Dale?


Googelen, ook wel geschreven als googlen, betekent volgens de Dikke van Dale: ‘het zoeken naar informatie op internet’. Google is het niet eens met deze uitleg. Googelen kan volgens het Amerikaanse bedrijf alleen met gebruik van Google. Maar dit terzijde.


Doordat ik sinds vorig jaar docent marketing bij NHL/Stenden ben en lesmateriaal ontwikkel, kreeg ik de kans om de Masterclass Online Marketing bij te wonen. Google heeft een digitale werkplaats, waar je de titel ‘Certified Teacher’ kunt krijgen. Voor de opleiding Creative Business van NHL Stenden zeer nuttig, aangezien we studenten hiermee van de laatste ‘ins en outs’ op het gebied van online marketing kunnen voorzien.


In razend tempo liepen we in een dag zeven powerpoints van gemiddeld 60 slides door. De rest van de opleiding is online, hoe kan het ook anders! Ook Google zet in online marketing de Customer Journey (ook wel de klantreis, lees vooral mijn vorige column over dit onderwerp) centraal. Maar al vóórdat de klant denkt aan je bedrijf, kun je hem of haar spotten en aan de haak slaan. Er zijn diverse tools waarmee je een scherp beeld krijgt van je doelgroep (de persona) en hun online gedrag. Het schijnt dat we gemiddeld 150 keer per dag op onze telefoon kijken (echt!). We leven online. En we laten een soort van broodkruimelspoor achter (of een cookiespoor). Met de tools die Google biedt kun je niet alleen achteraf kijken wat een klant op je website heeft gedaan, maar ook al eerder onderzoeken welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt.


Door de komst van internet en mobiele telefoons zijn er stappen bijgekomen in de klantreis. Bijvoorbeeld het ‘Zero moment of Truth’. Een klant die op eigen initiatief (zonder een prikkelende advertentie) gaat zoeken en vergelijken, nog voor hij/zij in contact komt met jouw bedrijf. In die fase is het belangrijk om gevonden te worden. En dat kan door de juiste zoekwoorden te integreren op je website, met de juiste paginatitels en de juiste tags. Het draait om relevantie (zoekwoorden moeten aansluiten bij wat je aanbiedt), volume/frequentie (het gebruiken van zoekwaarden waar je doelgroep het vaakst naar zoekt) en concurrentie. Voor kleinere bedrijven liggen kansen bij de zogenaamde ‘long tail’ zoekwoorden. Bijvoorbeeld de term ‘camping’ is een generiek zoekwoord met een hoog zoekvolume en veel concurrentie. Maar de term ‘gezinscamping aan het water’ is een voorbeeld van een longtail zoekterm die meer kansen biedt om gevonden te worden. Als je dan vervolgens gevonden bent, dan speelt de structuur, snelheid en gebruiksvriendelijkheid van je website een belangrijke rol. En de mobielvriendelijkheid van je site, want de groei van mensen die vanaf hun mobiele telefoon zoeken, kopen of boeken is enorm. Wanneer mensen een negatieve mobiele ervaring hebben, dan is de kans 62% kleiner dat ze een aankoop zullen doen, zo blijkt uit onderzoek.


In ieder geval is wel duidelijk dat je in alles fases van de klantreis (zien, denken, doen en houden van volgens Google) online aanwezig moet zijn. Oók als je je richt op de senior. Mijn oma werd vorige week 97 en ze kreeg voor haar verjaardag een iPad. Ook zij googlet er inmiddels lustig op los.

Topics:Marketing
Trefwoorden: online marketing

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

22/01/21
Machtige brouwers blijf coulant voor de horeca
Traditiegetrouw vinden in januari de gesprekken plaats tussen brouwerijen en horecaondernemers over de afspraken voor het nieuwe jaar en de afwikkeling van het voorgaande jaar. 2020 was een ongekend slecht jaar voor de horeca met historisch lage omzetten.
22/01/21
Uitbreiding coronasteun voor bedrijven en garantiefonds evenementen
Het Nederlandse kabinet breidt de steunmaatregelen voor ondernemers uit. In het zicht van de haven is de strategie om niet alle bedrijven te redden, verlaten. Met de uitbreiding van het pakket is een bedrag van 7,6 miljard euro gemoeid. Voor de vrijetijdssector is de aankondiging van een garantiefonds voor evenementen de grote opsteker en het feit dat ook grote bedrijven in aanmerking komen voor een tegemoetkoming in de vaste lasten.
19/01/21
Wat kunnen dagattracties ondernemen om gasten gezondere keuzes in hun horeca te laten maken?
Een meerderheid van de Nederlanders vindt het belangrijk dat hun (klein)kinderen ook op een dagje uit gezond eten. Maar wat kunnen dagattracties ondernemen om gasten gezondere keuzes in hun horeca te laten maken? Ondanks het ruime beschikbare eet- en drinkbudget bij veel bezoekers blijkt een aantrekkelijke prijsstelling van gezond eten een belangrijke driver.
19/01/21
MBO hospitality heeft stageplaatsen hard nodig
Onder meer via www.stage010.nl een campagne waarin bedrijven in de regio Rijnmond worden opgeroepen stageplekken aan te bieden aan mbo-studenten. Veel stageplekken zijn door de coronacrisis in de afgelopen tijd weggevallen: ruim 4.000 mbo-studenten zijn momenteel dringend opzoek naar een stageplek.
18/01/21
Nederlandse hotelmarkt volgend jaar hersteld, omzetten nog langer onder druk
De Nederlandse hotelmarkt zal in 2022 weer hersteld zijn en op het niveau van 2019 liggen. Alleen voor Amsterdam zal het herstel een jaar later komen. De omzet is dan evenwel nog niet op niveau.
15/01/21
Naar verhouding veel bedrijven die stoppen in recreatie en horeca in 2020
Het aantal bedrijven in Nederland is in 2020 met 78.312 toegenomen tot 2.078.716. Dit aantal bedrijven stond geregistreerd in het Handelsregister op 1 januari 2021. Maar net in de gastvrijheidsbranche en recreatie stoppen veel bedrijven.
14/01/21
Meer faillissementen in vrijetijdssector
In 2020 zijn 2.703 bedrijven en instellingen failliet verklaard. Dat is 16% minder dan in 2019. Door de coronacrisis hadden veel bedrijven het moeilijk, maar het aantal faillissementen lag afgelopen jaar op het laagste niveau in 20 jaar. In de vrijetijdssector gingen juist meer bedrijven failliet.
12/01/21
Prijzen vrijetijdsbesteding stijgen sterker dan gemiddeld
Vorig jaar bedroeg de inflatie in Nederland gemiddeld 1,3%. Dat was een stuk minder dan in 2019 toen de prijzen nog met 2,6% stegen. In de vrijetijdssector stegen de prijzen over het algemeen sterker dan gemiddeld. Dat maakt het CBS bekend.