Geplaatst op: 28-05-2019
Auteur: Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme

Op de Duitse Tour langs toeristische Hot Spots

Op de Duitse Tour langs toeristische Hot Spots

Vandaag start ik met een vijfdaags avontuur voor de ultieme short stay-bestemming bij onze Oosterburen in Noordrijn-Westfalen, een economisch zeer sterke regio met veel inwoners en unieke toeristische hot spots!


Iedereen heeft het maar over een paar honderdduizend Chinezen die jaarlijks ons land bezoeken terwijl op slechts twee uur rijden vanaf de grens van Nederland 20 miljoen potentiële bezoekers wonen! Maar weet u dat in deze deelstaat ook veel bijzondere attracties, industrieel erfgoed, shopping centra en bijzondere locaties liggen? Gordels vast, we gaan op reis!

Dag 1: Roadstop

  

Met American Road Stop ben je weer terug in Amerika en ervaar het ultieme Hawaï, Miami of Key West. Wij sliepen in Motel RoadStop in een van de zes gethematiseerde kamers. De ruim 1 miljoen bezoekers per jaar leveren een bezetting op van 80%. Bijzonder is de extra service voor bruiloftsgasten en bij zakelijke events. Plannen zijn er voor uitbreiding met 50 Tiny Houses. We sliepen in The Jail House voor slechts € 39,- p.p.p.n. www.Roadstop.de


 

Dag 2: AlpenPark-Neuss

  

We hebben een quick visit gebracht aan deze bijzondere slaapvertrekken. Vergelijkbaar met de Nederlandse Trekkershutten maar dan net even anders! Je kunt er slapen in het riool en dineren in de machinekamer. Kijk voor meer inspiratie op www.bernepark.de/parkhotel/ 




Wij vervolgen onze reis naar het ski resort waarvan SnowWorld sinds kort 25% van de aandelen heeft. Deze traditionele skihal wil doorontwikkelen naar een thema(pret)park dat het hele jaar door geopend is. Primeur zijn de 22 geschakelde boomhutten. Er zijn drie thema’s: wellness, spelen en natuur. Wij sliepen in de boomhut geschikt voor kleine kinderen. Wij betaalde € 175,- p.p.n. Kijk voor meer inspiratie op www.alpenpark-Neuss.de 



Dag 3: Panarbora

  

Bezoek aan het belevenis park & jeugdherberg gelegen in het Bergische Wald. Een nachtje in de tweepersoons Panarbora, Boomhut kost € 43,- vol pension. Meer info op www.panarbora.de



Dag 4: Das Bergische Wanderland - een regio in opkomst

  

Bij mijn aankomst krijg ik meten een katoenen tas vol foldertjes, een nieuwsmagazine en originele gadgets van de streek. Deze regio was ook voor mij een grote onbekende en ligt net onder Keulen en loopt door tot aan Wupertal. Het is de minst sexy regio na De Eifel en Sauerland en profileert zich als "Das Bergische Wanderland”. De tijd heeft er stilgestaan en zo zachtjes aan probeert men het toerisme te ontwikkelen. Het is een gebied dat ook op serviceniveau een straatlengte achter loopt en na acht uur ‘s avonds zijn de restaurants gesloten.


Tobias Kelter bestiert er voor 24 gemeenten de toeristische DMO en tijdens een diner in het Krautercafe spraken we over de complexiteit van een dergelijke organisatie die meestal door politieke belangen gestuurd wordt. Het doel is om subsidies en bijdragen van de gemeenten in te zetten ter versterking van de economische verbindingen tussen het MKB en toeristische attracties en daarmee de gastvrijheid. Ook heeft men plannen om van de huidige informatieve website tot een sales platform te ontwikkelen met arrangementen. Nog even over het "Krautercafe” www.kraeutercafe.com. Dit is een uitbater die gasten de bossen in meeneemt en kruiden, zaden, paddenstoelen en eetbare planten gaat plukken tijdens wandelingen en excursies. Ook zijn er kookworkshops en is er een bijzondere kaart in het restaurant met maar een paar tafeltjes. Unieke gerechten met wilde kruiden boden warempel een bijzondere smaakvolle ervaring. Voor thuis kregen wij enkele potjes wilde kruidentappenades mee.




Juist in een nog rijkelijk onontgonnen toeristische regio als Das Bergische Land is een dagbezoek of een short stay beslist de moeite waard. De tarieven zijn vriendelijk, de natuur is bijzonder mooi en er zijn nog echt stiltegebieden met diverse campings vergelijkbaar met een gemiddelde boerencamping bij ons. Wij waren te gast bij Campingpark Im Bergischen Land en vriendelijk ontvangen door eigenaar Petra en Frank Baldsiefen. Dit is nog echt puur kamperen met een traditioneel verwarmd schoon sanitair gebouw met privé douches en glampingaccommodaties in enkele wijnvaten.Grensoverschrijdend Toerisme!Om meer kennis te vergaren over gedrag, gewoontes en bijzonderheden van de Duitse Gasten hebben wij de rollen omgedraaid. Met ons congres Welt de Freizeit van 10 en 11 September laten wij de "ondernemers” hun verhaal vertellen en bieden wij een platform voor DMO’s (Destination Marketing Organisaties) aan beide kanten van de grens!

Meer informatie

  

Meer info over deze eerste Vakdag - Congres Duitsland - Nederland vind je op https://lnkd.in/d-kr_rK

 
Trefwoorden: duitsland, dierentuinen, horeca, verblijfsrecreatie, skihalen

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

17/10/19
Bedrijven nemen meer maatregelen voor cyberveiligheid
Bedrijven en overheden nemen meer maatregelen voor cyberveiligheid. Hoe effectief die maatregelen zi...
17/10/19
Exclusief voor leden
Sky Princess vaart eerste cruise
Op 15 oktober is de Sky Princess tijdens een officiële ceremonie op de Fincantieri Scheepswerf in M...
16/10/19
Linnenpakketten zonder plastic
Hostelketen Stayokay tekende vorige week de Tourism Plastic Pledge. Het laaghangend fruit in de redu...
16/10/19
Exclusief voor leden
Leerlingen werken bij Mercure aan deelproject Planet 21
Scholieren van meerdere Wellantcollege’s in de regio Noord-Holland werken aan een deelproject van&...
15/10/19
Wat zijn de sleutels voor regionaal succes?
Regio’s concurreren keihard met elkaar op het binnenhalen van de beste bezoekers. Maar ook voor he...
15/10/19
HoistGroup neemt HotelEngine over
De HoistGroup, een Zweedse toeleverancier van diensten voor veel grote hotelketens, heeft HotelEngin...
14/10/19
Stevig debat in toerisme: van kwantiteit naar kwaliteit
Tijdens de Toerismetop viel het woord ‘kwaliteit’ vaak. De toeristen met een stevig gevulde port...
11/10/19
Exclusief voor leden
Center Parcs Les Ardennes trekt kwart meer bezoek
De switch van van het label Sunparks naar Center Parcs en een omvangrijke vernieuwing heeft Center Parcs Les Ardennes in drie jaar tijd een kwart meer boekingen opgeleverd.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk