Geplaatst op: 18-03-2019
Auteur: Hanita van der Schaaf

Een community voor marketingvraagstukken?

Een community voor marketingvraagstukken?
Photo by Alexis Brown on Unsplash

Sinds een aantal weken werk ik in het onderwijs. Een totaal andere wereld, in vergelijking met mijn vorige baan als campagneleider bij Culturele Hoofdstad. Natuurlijk is het fantastisch om alle praktijkervaring over te kunnen dragen op de jongere generaties.


Mijn eerste bevindingen zijn heel positief. Ik werk als Senior Lecturer Marketing bij de opleiding Creative Business (voorheen Media en Entertainment Management) van NHL/Stenden. Ik begeleid studenten in CBL-sessies (case based learning) en in het maken van moduulopdrachten. Ook ben ik betrokken in het ontwikkelen van nieuw lesmateriaal. Dat is erg leuk om te doen, want daarmee blijf ik zelf ook op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in het marketingvak.


In het moduul ‘Branding en Communication’ dat we nu ‘draaien’, werken 35 studenten in groepen aan een opdracht voor Dagblad van het Noorden. Een echte opdrachtgever, leuk! Samen met alle tweedejaars studenten ben ik op werkbezoek geweest en hebben we de brand manager geïnterviewd. Vervolgens hebben de studenten op basis van deskresearch en het enquêteren van inwoners in Groningen en Drenthe een brand analyse gemaakt. Op basis van de uitkomsten schrijven ze een marketing- en communicatieplan. Ik merk dat de studenten extra gemotiveerd zijn, omdat de opdracht over een echt bedrijf gaat. Het is dus niet fictief. Als extra stimulans mogen de beste drie teams hun rapport presenteren aan de opdrachtgever. En dan ineens komt het heel dicht bij hun toekomstige werkveld!


De koppeling van onderwijs met het werkveld is in mijn beleving enorm belangrijk, maar nog wel een uitdaging. Want, een student maakt een opdracht om zijn leerdoel te halen. En wat mag een opdrachtgever dan verwachten? Aan de andere kant: het bedrijf krijgt een stroom aan creatieve ideeën van studenten, die worden begeleid door professionals. Daarvoor hoeven ze alleen maar tijd te investeren. Het marketingvak is erg in beweging, onder meer door de komst van nieuwe media en technologie. Daarom lijkt mij de koppeling tussen onderwijs en praktijk in dit vakgebied mij zo vreselijk relevant.


Natuurlijk zijn er al diverse verbindingen tussen onderwijs en bedrijfsleven, zoals de stages en de leerbedrijven. Maar eigenlijk zou een soort ‘marktplaats’ met vraag en aanbod voor kortlopende opdrachten nog niet zo gek zijn. Iets snels, laagdrempeligs en 24/7 toegankelijk. Misschien is het een idee om een soort ‘community’ te starten, waar docenten en bedrijven elkaar vinden? Dat zou thematisch kunnen (per vakgebied), per sector of bijvoorbeeld per regio (opdrachten bij bedrijven in de buurt


Ik hoor graag welke geniale ideeën er zijn! Je mag ze delen op social media met #marketingidee en mailen mag natuurlijk ook! hanita.van.der.schaaf@stenden.com

Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, onderwijs, branding, merken

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/06/19
Libéma organiseert fietsdriedaagse voor goede doelen
‘The Dutch 750’ - een nieuw, driedaags charity wielerevent - is een initiatief van Libéma...
20/06/19
De Autoverhuurders gaan tappen®
Vanaf deze week kunnen consumenten bij alle aangesloten vestigingen van De Autoverhuurders per minuu...
20/06/19
Samenwerking Roompot Vakanties en Ticketsplus verlengd!
Al sinds 2017 houdt Ticketsplus zich bezig met directe ticketverkoop bij de 32 eigen vakantieparken ...
20/06/19
Luchthaven Eindhoven CO2-neutraal
Voor het zesde jaar op rij is Eindhoven Airport gecertificeerd als ‘Level 3+ Neutrality’: het ho...
20/06/19
Luxe vakantiepark Landal Kaatsheuvel nu boekbaar voor aankomsten vanaf oktober
De bouw van het nieuwe vakantiepark Landal Kaatsheuvel vordert gestaag. De eerste gasten kunnen...
19/06/19
Exclusief voor leden
Inwoners steden stappen over naar duurzaam vervoer
Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) deed onderzoek naar de ontwikkeling van de mobilit...
19/06/19
Exclusief voor leden
Zelfrijdende shuttles voor toeristen in vestingstad Bourtange
Dit najaar wil de provincie Groningen allereerst samen met vesting Bourtange, gemeente Westerwolde en diverse andere partijen starten met een zelfrijdende shuttle in vesting Bourtange.
19/06/19
Exclusief voor leden
Reductie plastic in luchtvaart (met video)
Binnenkort zullen alle Emirates vluchten plastic rietjes-vrij zijn, sinds 1 juni 2019 introduceerde de luchtvaartmaatschappij namelijk eco-vriendelijke papieren rietjes.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk