Geplaatst op: 18-03-2019
Auteur: Hanita van der Schaaf

Een community voor marketingvraagstukken?

Een community voor marketingvraagstukken?
Photo by Alexis Brown on Unsplash

Sinds een aantal weken werk ik in het onderwijs. Een totaal andere wereld, in vergelijking met mijn vorige baan als campagneleider bij Culturele Hoofdstad. Natuurlijk is het fantastisch om alle praktijkervaring over te kunnen dragen op de jongere generaties.


Mijn eerste bevindingen zijn heel positief. Ik werk als Senior Lecturer Marketing bij de opleiding Creative Business (voorheen Media en Entertainment Management) van NHL/Stenden. Ik begeleid studenten in CBL-sessies (case based learning) en in het maken van moduulopdrachten. Ook ben ik betrokken in het ontwikkelen van nieuw lesmateriaal. Dat is erg leuk om te doen, want daarmee blijf ik zelf ook op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in het marketingvak.


In het moduul ‘Branding en Communication’ dat we nu ‘draaien’, werken 35 studenten in groepen aan een opdracht voor Dagblad van het Noorden. Een echte opdrachtgever, leuk! Samen met alle tweedejaars studenten ben ik op werkbezoek geweest en hebben we de brand manager geïnterviewd. Vervolgens hebben de studenten op basis van deskresearch en het enquêteren van inwoners in Groningen en Drenthe een brand analyse gemaakt. Op basis van de uitkomsten schrijven ze een marketing- en communicatieplan. Ik merk dat de studenten extra gemotiveerd zijn, omdat de opdracht over een echt bedrijf gaat. Het is dus niet fictief. Als extra stimulans mogen de beste drie teams hun rapport presenteren aan de opdrachtgever. En dan ineens komt het heel dicht bij hun toekomstige werkveld!


De koppeling van onderwijs met het werkveld is in mijn beleving enorm belangrijk, maar nog wel een uitdaging. Want, een student maakt een opdracht om zijn leerdoel te halen. En wat mag een opdrachtgever dan verwachten? Aan de andere kant: het bedrijf krijgt een stroom aan creatieve ideeën van studenten, die worden begeleid door professionals. Daarvoor hoeven ze alleen maar tijd te investeren. Het marketingvak is erg in beweging, onder meer door de komst van nieuwe media en technologie. Daarom lijkt mij de koppeling tussen onderwijs en praktijk in dit vakgebied mij zo vreselijk relevant.


Natuurlijk zijn er al diverse verbindingen tussen onderwijs en bedrijfsleven, zoals de stages en de leerbedrijven. Maar eigenlijk zou een soort ‘marktplaats’ met vraag en aanbod voor kortlopende opdrachten nog niet zo gek zijn. Iets snels, laagdrempeligs en 24/7 toegankelijk. Misschien is het een idee om een soort ‘community’ te starten, waar docenten en bedrijven elkaar vinden? Dat zou thematisch kunnen (per vakgebied), per sector of bijvoorbeeld per regio (opdrachten bij bedrijven in de buurt


Ik hoor graag welke geniale ideeën er zijn! Je mag ze delen op social media met #marketingidee en mailen mag natuurlijk ook! hanita.van.der.schaaf@stenden.com

Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, onderwijs, branding, merken

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

24/04/19
 NKC lanceert weegcampagne voor campers
Twee op de vijf camperaars hebben hun camper nog nooit gewogen. Dat blijkt uit een peiling op de web...
24/04/19
 Banenmarkt: recreatieondernemers Horst aan de Maas slaan handen ineen
Een vijftal ondernemers uit de Noord-Limburgse gemeente Horst aan de Maas organiseert op zaterdag 4 ...
24/04/19
Onderzoek: Nederlanders gebruiken vakantiegeld steeds minder om te sparen
Nog maar 8 procent van de Nederlanders gebruikt hun vakantiegeld om te sparen. Drie jaar geleden was...
24/04/19
2x primeur bij Brussels Airport: trambus en langste busbaan
Vlaams Minister van Mobiliteit Ben Weyts en ov-maatschappij De Lijn hebben de eerste ‘trambus’...
24/04/19
Exclusief voor leden
Sterke groei aantal 4-sterrenhotels
Nederland krijgt steeds meer 4-sterren hotels. De afgelopen vijf jaar groeide dit hotelsegment met 22% en omvat qua aantal kamers de helft van het Nederlandse hotelaanbod.
24/04/19
Exclusief voor leden
Luchtvaartmaatschappij ondersteunt fragiele woestijn ecosystemen
Luchtvaart is vervuilend maar luchtvaartmaatschappij Emirates Group zoekt een bijzondere niche op i...
24/04/19
Ook speeltuinen gaan circulair
De eerste Kennisdag Circulaire Speelruimte, met als inhoudelijke kennispartner OBB Speelruimtespec...
23/04/19
Exclusief voor leden
Wereldse keuken bij vernieuwde La Place in Duinrell (+video)
In attractiepark Duinrell is afgelopen vrijdag 19 april restaurant La Place heropend. Het vernieuwd...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk