Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-02-2019
Auteur: Han Verheijden

Iamst(erdam)upid

Iamst(erdam)upid
Begin december 2018 zijn de rood-witte "Iamsterdam’ letters van het Museumplein gehaald. Het is gebeurd op initiatief van Groen Links, de grootste partij van Amsterdam. Al zeker dertig jaar geleden deden wij onderzoek in de toen ook al drukke stad Brugge en we kwamen erachter dat niet de hoeveelheid toeristen bepalend was voor de ervaren overlast, maar de mate waarin de toerist een woongebied betrad. Je kunt het vergelijken met bezoek bij je thuis. Drukte bij een verjaardag kan heel gezellig zijn, zolang de gasten zich beperken tot betreding van de hal, woonkamer en andere collectieve ruimtes. Het gaat echter flink irriteren als de visite daarnaast ook, zonder permissie, zomaar een slaap- of badkamer binnenloopt. Dat geldt ook voor gastvrije stadsbewoners: zij waarderen vaak de levendigheid en activiteit die toerisme in de (binnen)stad oproept, maar vinden het vervelend worden als de toerist plots ook in hun woonbuurt opduikt. Daarom is de opkomst van Airbnb ook zo bedreigend: nooit kwam het toerisme zo dichtbij het eigen domein van de burger.

Met de Iamsterdam-letters op het Museumplein had dan ook bijna niemand moeite, omdat het icoon daar deel uitmaakte van een bestaande, grote toeristische cluster waar het elke dag druk is en bijna geen mens woont. Sterker nog: omliggende buurtbedrijven profiteerden van de extra bezoekers en balen nu van het feit dat de letters zijn verdwenen. Het beleid nu is erop gericht om de letters te laten rouleren in de wijken van Amsterdam. Dat zou immers goed zijn voor de noodzakelijke spreiding van het toerisme. Als daarbij het oog valt op locaties als Artis/Plantage, Noordelijke IJ-oever (bij Eye) of de RAI zou daarvoor nog wat te zeggen zijn, want ook daar zijn al ‘attracties’, komen Amsterdammers én toeristen met plezier en is ook nog wel enige ruimte voor groei. De plannen zijn echter anders: de letters gaan juist de perifere wijken in, zoals bijvoorbeeld ‘Noord’ of ‘Amsterdam-West’, want die gebieden moeten ook meer bekend worden en van het toerisme gaan profiteren. Je hoeft geen groot expert te zijn om te beseffen dat maar weinig ‘massatoeristen’ iets te zoeken hebben in deze ietwat saaie naoorlogse woonbuurten. En deze Amsterdamse buurten hebben meestal al openbare ordeproblemen genoeg en kunnen dus de overlast van dolende toeristen of Oudjaarvierende jongeren rondom die letters missen als kiespijn.

Is er dan niets aan de hand? Jazeker, want een deel van de gasten creëert problemen en sommige Amsterdamse buurten of straten zijn bijna no-go areas geworden. Maar deze problemen los je niet op met een symbolische daad. Je zult selectiever moeten ‘marketen’, stoppen met Airnbnb of het strikter in de hand houden. Je moet veiligheid en orde handhaven door heel gericht het bezoek van dronken deelnemers aan vrijgezellenfeesten en flippende drugstoeristen te ontmoedigen. Door deze overlastgevers zo aan te pakken, dat ze thuis hun vrienden gaan waarschuwen voor de strenge politie van Amsterdam in plaats van reclame te maken voor dit stukje vrijstaat in West-Europa. Dat vraagt een visie op toeristisch gebiedsmanagement met hopelijk als effect dat die letters dan symbool kunnen gaan staan voor de oude reputatie van Amsterdam: een tolerante, democratische en vredelievende stad (en dus niet die van een anarchistisch ‘maffiadomein’).
Trefwoorden: toerisme, overtourism, beleid

||| Nieuws |||

02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
02/06/25
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen voor Europese uitbreiding
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen. Met deze investering speelt FlixTrain in op de groeiende vraag naar snelle en betaalbare treinverbindingen.
02/06/25
APG investeert €250 miljoen in duurzame vliegtuigbrandstof SkyNRG
Pensioenuitvoerder APG investeert namens ABP tot €250 miljoen in SkyNRG, een Nederlandse pionier in duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel, SAF). De investering ondersteunt de uitbreiding van SkyNRG’s activiteiten en draagt bij aan de wereldwijde verduurzaming van de luchtvaart.
26/05/25
Nieuwe route in Nationaal Park De Alde Feanen verbindt natuur, gezondheid en toerisme
Op 23 mei is in Nationaal Park De Alde Feanen een bijzondere nieuwe wandelroute geopend die bezoekers uitnodigt om bewust te vertragen, tot rust te komen en zich te verbinden met de omgeving. De minfulness Route.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
13/05/25
Klimaatrisico’s voor toeristische bestemmingen ontrafeld
CELTH onderzoekt samen met de Travel Foundation en Risklayer de klimaatrisico’s die bestemmingen lopen. Inmiddels doen wereldwijd zes bestemmingen mee aan de pilot die nog open staat voor meer deelnemers.
13/05/25
De vernieuwde LF Basiskaart is er - onmisbare kaartenset voor fietsvakanties
Stichting Landelijk Fietsplatform lanceert een vernieuwde versie van de populaire fietsatlas met een actueel overzicht van alle LF-routes en knooppunten.
08/05/25
Elektrische Efteling-stoomtrein rijdt eerste rondje
Na een jaar in Engeland te zijn geweest voor een onzichtbare metamorfose reed Aagje haar eerste rondje met een elektrische aandrijving.