Geplaatst op: 28-01-2019
Auteur: Hans van Leeuwen

Overtoerisme dankzij of ondanks DMO’s?

Overtoerisme dankzij of ondanks DMO’s?

Het was weer lachen in het vuistje in het najaar met pijn in de portemonnee! Wie op Black Friday nog niet had toegeslagen kreeg nog een tweede kans op Cyber Monday! Met Single Days en het inmiddels ingeburgerde Halloween zal het niet zo lang meer duren of wij moeten er met Thankgivings ook aan geloven. We zullen moeten wennen aan die Amerikaanse toestanden. Dat geldt ook voor de opmars van de VET FOOD, sorry Fast Food. Alarmfase 1 waar binnensteden en winkelstraten transformeren tot Food Court voor de snelle vette hap. In Eindhoven schijnt het volgens het journaal uit de hand te lopen. Het vult mooi de lege winkelpanden die het af hebben moeten leggen tegen het internet. Toch is het funshoppen, het fietsen in populariteit voorbij gegaan en zullen de komende jaren de FEC (Family Entertainment Centers) een prominente rol vervullen in het uitgaansgedrag van de consument. Uiteraard heeft ook alles weer een keerzijde en zal ook het preventieakkoord van staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) gevolgen hebben voor diverse branches. Het akkoord richt zich op het terugdringen van roken, overgewicht en problematisch alcoholgebruik. Het akkoord heeft onder meer gevolgen voor de rookruimtes in de horeca. Die worden met ingang van 1 juli 2022 verboden. Maar wat gaan we doen tegen die VETTE HAP?


Een andere opvallende gebeurtenis rondom de discussie van het overtoerisme zijn de geluiden van de DMO’s die zelf constateren dat zij de VVV-rol op een wel heel andere manier invulling moeten geven. Je kunt je afvragen of er überhaupt nog wel een bestaansrecht is voor dergelijke gesubsidieerde instanties. Geldt ook hiervoor niet dat men de boot letterlijk heeft gemist zoals KHN en haar leden in het geval van de hotel boekingsites zoals Booking.com, Tripadvisor, Airbnb en nog vele andere die een betere toeristische dienstverlening aan de dag leggen waar de consument echt mee geholpen wordt. Immers men kan op een platform de hele customer journey doorlopen. Waarom men dan als VVV nog een rondje langs de velden maakt om betaalde kennispartners aan zich te binnen is het paard achter de wagen spannen. De kennis ligt al op straat en hoeft niet nog eens opgerakeld te worden. Het is toch van de gekke dat er provincies zijn met honderdduizenden euro’s subsidie voor een VVV waarbij men op de website niet een ticket voor een dagje uit kan boeken of een vakantie, laat staan dat je überhaupt het complete aanbod krijgt voorgeschoteld. Want wij hebben het binnen het werkveld over samenwerking maar ik kom er steeds meer achter dat dit in de meeste gevallen een praatoverleg voor de bühne is. Je moest eens weten hoeveel geld en energie verspeeld worden, als sneeuw door de zon. Leg de bal wat vaker bij het bedrijfsleven en werk op projectbasis met een resultaatverplichting in plaats van een samenwerkingsconvenant, wat meestal alleen maar praten is en geen poetsen.


Hans van Leeuwen; Trendwatcher, Adviseur & Conceptontwikkelaar Recreatie & Toerisme.

Trefwoorden: horeca, fast food, fec, toerisme, overtoerisme, VVV, provincie

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

27/11/20
Eerste grensoverschrijdende Knopen Lopen wandelkaart verkrijgbaar
De wandelkaart van de gemeente Roerdalen is onlangs vernieuwd en uitgebreid met het knooppuntennetwe...
26/11/20
Exclusief voor leden
Wenteltoren geeft prachtig uitzicht over Waddenzee en achterland
De nieuwe 25 meter hoge uitkijktoren 'Marsktårnet' is ontworpen door het wereldberoemde Deense architectenbureau BIG en zal vanaf voorjaar 2021 onderdeel uitmaken van de Deense toeristische leisure en educatielocatie aan de rand van het moeraslandschap in Nationaal Park Waddenzee.
25/11/20
Blijf investeren in kwaliteit routenetwerken
De kwaliteit van de Overijsselse routenetwerken moet gelijk op lopen met de toenemende populariteit ...
25/11/20
Exclusief voor leden
Eigen vakantiepark voor Avonturenboerderij Molenwaard
Avonturenboerderij Molenwaard gaat in de regio een eigen vakantiepark realiseren. Directe aanleiding is de vraag van consumenten naar overnachtingsmogelijkheden in de regio. En die zijn schaars in de Alblasserwaard….
24/11/20
Naturalis en IUCN organiseren Groene Verkiezingsdebat
Het Groene Verkiezingsdebat, een initiatief van IUCN NL en Naturalis Biodiversity Center, vindt plaats bij Naturalis in Leiden en is te volgen via een livestream.
23/11/20
Werkbezoek koning bij Blijdorp
Het bezoek stond in het teken van de grote gevolgen van de corona-uitbraak voor onderzoeks- en fokprogramma’s. Diverse programma’s zijn sinds de uitbraak afgeschaald of (tijdelijk) stopgezet.
23/11/20
Plannen voor Van Gogh Homeland Expercience met zeven torens
Noord-Brabant wil met een netwerk van zeven torens verspreid over het Van Gogh Nationaal Park aan het Brabantse leisureaanbod een derde grote publiekstrekker toevoegen.
20/11/20
Ondanks mooie zomer toch zorgen over Zeeuwse vrijetijdssector
De Zeeuwse vrijetijdssector wordt zwaar getroffen door de coronacrisis. De sector, bestaande uit verblijf, horeca en vermaak, maakt in een enquête van HZ Kenniscentrum Kusttoerisme alvast de balans op voor 2020 en de resultaten laten een zorgelijk beeld zien.