Geplaatst op: 28-01-2019
Auteur: Hans van Leeuwen

Overtoerisme dankzij of ondanks DMO’s?

Overtoerisme dankzij of ondanks DMO’s?

Het was weer lachen in het vuistje in het najaar met pijn in de portemonnee! Wie op Black Friday nog niet had toegeslagen kreeg nog een tweede kans op Cyber Monday! Met Single Days en het inmiddels ingeburgerde Halloween zal het niet zo lang meer duren of wij moeten er met Thankgivings ook aan geloven. We zullen moeten wennen aan die Amerikaanse toestanden. Dat geldt ook voor de opmars van de VET FOOD, sorry Fast Food. Alarmfase 1 waar binnensteden en winkelstraten transformeren tot Food Court voor de snelle vette hap. In Eindhoven schijnt het volgens het journaal uit de hand te lopen. Het vult mooi de lege winkelpanden die het af hebben moeten leggen tegen het internet. Toch is het funshoppen, het fietsen in populariteit voorbij gegaan en zullen de komende jaren de FEC (Family Entertainment Centers) een prominente rol vervullen in het uitgaansgedrag van de consument. Uiteraard heeft ook alles weer een keerzijde en zal ook het preventieakkoord van staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) gevolgen hebben voor diverse branches. Het akkoord richt zich op het terugdringen van roken, overgewicht en problematisch alcoholgebruik. Het akkoord heeft onder meer gevolgen voor de rookruimtes in de horeca. Die worden met ingang van 1 juli 2022 verboden. Maar wat gaan we doen tegen die VETTE HAP?


Een andere opvallende gebeurtenis rondom de discussie van het overtoerisme zijn de geluiden van de DMO’s die zelf constateren dat zij de VVV-rol op een wel heel andere manier invulling moeten geven. Je kunt je afvragen of er überhaupt nog wel een bestaansrecht is voor dergelijke gesubsidieerde instanties. Geldt ook hiervoor niet dat men de boot letterlijk heeft gemist zoals KHN en haar leden in het geval van de hotel boekingsites zoals Booking.com, Tripadvisor, Airbnb en nog vele andere die een betere toeristische dienstverlening aan de dag leggen waar de consument echt mee geholpen wordt. Immers men kan op een platform de hele customer journey doorlopen. Waarom men dan als VVV nog een rondje langs de velden maakt om betaalde kennispartners aan zich te binnen is het paard achter de wagen spannen. De kennis ligt al op straat en hoeft niet nog eens opgerakeld te worden. Het is toch van de gekke dat er provincies zijn met honderdduizenden euro’s subsidie voor een VVV waarbij men op de website niet een ticket voor een dagje uit kan boeken of een vakantie, laat staan dat je überhaupt het complete aanbod krijgt voorgeschoteld. Want wij hebben het binnen het werkveld over samenwerking maar ik kom er steeds meer achter dat dit in de meeste gevallen een praatoverleg voor de bühne is. Je moest eens weten hoeveel geld en energie verspeeld worden, als sneeuw door de zon. Leg de bal wat vaker bij het bedrijfsleven en werk op projectbasis met een resultaatverplichting in plaats van een samenwerkingsconvenant, wat meestal alleen maar praten is en geen poetsen.


Hans van Leeuwen; Trendwatcher, Adviseur & Conceptontwikkelaar Recreatie & Toerisme.

Trefwoorden: horeca, fast food, fec, toerisme, overtoerisme, VVV, provincie

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

27/09/23
Exclusief voor leden
De Leistert opent pop-up entertainment concept
Met ingang van 5 oktober opent Recreatiepark de Leistert in samenwerking met Fun Beach uit Panheel en Games XL uit Roermond een entertainment concept voor gasten én dagrecreanten dat luistert naar de naam Arcade Games XL. Het pop-up FEC is gerealiseerd in de sporthal van het voormalige Mico Sport.
27/09/23
SnowWorld opent vestiging in Antwerpen
SnowWorld, de marktleider op gebied van indoor sneeuwbanen, is voornemens om de Antwerpse skipiste 'Aspen' over te nemen en om te dopen naar SnowWorld Antwerpen.
20/09/23
Bezoekerscentrum Binnenhof Renovatie open in november
Viel het je gisteren ook op dat de Prinsjesdag rijtoer niet op het Binnenhof kwam? Dat plein is veranderd in een grote bouwput. Voor bezoekers wordt die historische locatie in november veel duidelijker met de opening van het ‘Informatiecentrum Binnenhof Renovatie’.
19/09/23
R&T magazine september 2023 – interview Rob van Gijzel
We moesten met het redactieteam van R&T magazine de hoogste vorm van flexibiliteit opzoeken voor een bijzonder interview. We kregen Rob van Gijzel voor de microfoon. Van Gijzel is de voorzitter van de Taskforce Gastvrijheidssector. We hebben nog meer grote dossiers tegen het licht gehouden. Dinsdag en woensdag ontvangen de R&T-abonnees hun magazine.
18/09/23
Overheid investeert in cyberveiligheid mkb
In juni peilde R&T magazine hoe het stond met de cyberveiligheid in de gastvrijheidssector. Een veilige digitale omgeving is een vast onderdeel geworden in de gastvrijheid. De overheid investeert nu in onderzoek en kennisontwikkeling voor een veilig mkb.
15/09/23
Exclusief voor leden
Europese Commissie stuurt aan op behoud cash geld
In toerisme en recreatie wordt het steeds normaler dat je digitaal afrekent en niet meer met cash geld. De Europese Commissie wil die trend ombuigen, cash moet een wettelijk vastgelegd betaalmogelijkheid blijven.
15/09/23
Exclusief voor leden
EuroParcs biedt verzorgde excursiereizen vanuit Limburg
EuroParcs introduceert een nieuw concept. De vakantieparkenaanbieder gaat volledig verzorgde excursiereizen aanbieden in samenwerking met Hop On Hop off Holland.
14/09/23
Trend: 36% van de Nederlanders wil gezonder eten
Een trend die al lang bij consumenten leeft maar ook lastig is te realiseren; gezonder eten. Liefst 36% van de Nederlanders wil gezonder eten. Hoe help je gasten bij de transitie naar gezond eten?