Geplaatst op: 19-12-2018
Auteur: Menno Stokman

Transitie in toerisme

Transitie in toerisme
Bron: Pixabay

De gastvrijheidssector groeit wereldwijd en dat levert veel op. Met deze lusten komen ook de lasten, met als resultaat dat de toerist in veel steden ter discussie staat. Naast de verandering van sociale verhoudingen, is een verdere ongeremde groei van het wereldwijde toerisme ook ecologisch niet meer haalbaar en verantwoord. "De toeristenindustrie draagt inmiddels voor 8 procent bij aan de opwarming van de aarde. Het toerisme groeit veel sneller dan andere economische sectoren”, zo kopte Trouw eerder dit jaar. Het is daarom tijd voor een paradigmaverandering; van toerisme als doel naar toerisme als middel voor het vergroten van leefbaarheid, duurzaamheid en kwaliteit.


De gastvrijheidssector zit in een transitiefase. Transitie is een omslag waar een veelvoud van stakeholders bij betrokken is en een proces dat tijd kost. Een nieuwe situatie moet immers opgebouwd worden, terwijl de oude dient te worden afgebroken. Een fundamentele verandering met een omslag in termen van functies, structuur en cultuur. Deze tijdsgeest illustreert zich onder andere in de recente inauguratie van Bas Hillebrand als bijzonder hoogleraar op de leerstoel ‘Innovations in Tourism’ aan Nyenrode Business Universiteit. ANVR is initiator en sponsor van deze leerstoel, als middel om via een ecosysteembenadering innovatie in de (uitgaande) sector aan te jagen. Het is te hopen dat deze innovaties leiden tot een transitie naar een duurzame sector.


Deze verandering is ook zichtbaar bij Schiphol, waar men de toekomst van Schiphol in kwaliteit wil gaan uitdrukken. "Er is absoluut een nieuwe start nodig”, zo gaf de top van Schiphol in september al aan. Men wil opnieuw in gesprek met de omgeving van het vliegveld, de politiek en de luchtvaartmaatschappijen.


De tijdsgeest illustreert zich ook in het ontstaan van een nieuw ecosysteem binnen de Bestemming Nederland. Op 10 oktober vond in Deventer de eerste ToerismeTop plaats, waar NBTC een wenkend perspectief presenteerde om toerisme in Nederland ten dienste te laten zijn voor alle Nederlanders. Een nieuwe aanpak om te zorgen dat bewoners, bezoekers en bedrijven gaan profiteren van toerisme en de lusten en lasten evenrediger over Nederland verdeeld worden. Deze groei biedt kansen en nog zo veel meer uitdagingen. Het vraagt immers om ontwikkeling, management en het verleiden van bezoekers. En daarmee nieuwe stakeholders, nieuwe functies, nieuwe businessmodellen, nieuwe stimuleringsmaatregelen, wetten en regels, nieuwe rollen en verantwoordelijkheden, die passen bij de tijdgeest van duurzaam toerisme en bewuste bestemmingen. Dit vereist ook een actieve rol van de overheid – zowel op nationaal, regionaal als lokaal niveau.


CELTH ontwikkelt daarom een position paper met de werknaam ‘Bouwen aan bewuste bestemmingen’. In dit position paper plaatsen we de huidige situatie van gastvrijheidsbestemmingen in het juiste perspectief en schetsen we de rollen en functies die invulling vragen om de ontwikkeling duurzaam te laten plaatsvinden. We beogen hiermee bij te dragen aan een nieuw ecosysteem in de Bestemming Nederland. Een nieuw ecosysteem, waarin we als CELTH en de betrokken instituten een belangrijke onderzoeks- en kennisrol kunnen invullen.

Trefwoorden: duurzaam toerisme, transitie, celth

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

12/12/19
Exclusief voor leden
Nederland heeft veel kwalitatief goede campings
Zo’n 187 campings in Europa mogen zich ANWB Top camping 2020 noemen. Van de 187 liggen er maar lie...
11/12/19
Dertig procent camperaars in de winter op pad
Camperaars gaan steeds meer in de winter op vakantie. Ruim 30 procent gaat ook in de winter met de camper op pad. Zo blijkt uit een poll op de website van de NKC die door bijna vierduizend mensen werd ingevuld.
09/12/19
Drenthe wil 10 miljoen investeren in vitale vakantieparken
In Drenthe zijn provincie en gemeenten bereid 5 miljoen in het vitaliseren van vakantieparken te investeren en vragen het Rijk hetzelfde te doen.
05/12/19
Vacansoleil verkoopt campings, focus op touroperating
Vacansoleil gaat zich volledig concentreren op haar touroperatingactiviteiten in kampeervakanties en verkoopt haar vijf eigen campings.
04/12/19
Exclusief voor leden
Let op: Glamping 2.0 komt er aan!
De eigenaar van LuxeTenten, investeringsmaatschappij Gladventure, stapt in joint venture RAY Tensile Design. Het eerste resultaat is een verrassende tent: de Gotland.
04/12/19
Gemeente Stadskanaal handelde verkeerd met tarieven camperplaatsen
De gemeente Stadskanaal concurreerde tussen 2014 en 2018 oneerlijk met commerciële camperplaatsen. ...
03/12/19
Exclusief voor leden
Omzet verblijfsrecreatie groeit in derde kwartaal
Hoe heeft de Nederlandse verblijfsrecreatie in de zomer van 2019 gepresteerd? We hebben de omzetten en overnachtingen op een rijtje gezet.
29/11/19
Jaarlijks Network Event of the Year brengt relaties uit de branche samen
Verslag van het Network Event of the Year van PleisureWorld NRIT
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk