Geplaatst op: 10-07-2018
Auteur: Marcel Baltus

Oh jee; ik moet (sorry mag) Lekkeâh weg in èguhn land

Oh jee; ik moet (sorry mag) Lekkeâh weg in èguhn land
Bron: Pixabay
Ik deed even een rondje beroepsdeformatie op mijn sportschool. Spanje, Turkije, Amerika, Noorwegen, Griekenland, etc. Als antwoord op mijn vraag ‘Hee jongens waar gaat de zomervakantie naar toe?’ (Is dat eigenlijk wel correct Nederlands…). Ik werk in de reisindustrie dus die opeenstapeling van louter buitenlandse bestemmingen klonk mij vertrouwd in de oren. Totdat ik de ‘slight decline dumbell press’ oefening uitvoerde.


Wacht eens. Ik hoor niemand reppen over Nederland. Wint het buitenland het qua aantallen eigenlijk altijd van binnenland als vakantiebestemming? Bij mijn weten de laatste decennia absoluut. Zo bedroeg het aantal buitenlandse vakanties afgelopen jaar 19,1 miljoen tegenover 17,6 vakantie in eigen land. Waarmee we Nederland natuurlijk niet als ‘verliezer’ moeten classificeren. Was het vroeger bepaald niet stoer om tegen je buren of collega naast het koffieapparaat te moeten opbiechten dat je een staycation had gedaan, die flauwekul is gelukkig vandaag de dag voorbij. Vakantie in eigen land is een volwassen industrie geworden.


Laat onverlet dat een vakantie naar een buitenlands oord voor veel landgenoten nog steeds de voorkeur heeft boven eigen bodem. Het vakantiegevoel is blijkbaar intenser als we een vreemde taal horen, een onbekende omgeving zien, andere gebruiken en gewoonten ervaren, en gerechten proeven die onze smaakpapillen niet eerder gekieteld hebben. Best wel intrigerend dat een biertje drinken op een terrasje in eigen land op een zonnige dag minder als vakantie wordt ervaren dan datzelfde biertje op een zonnig terras ergens anders in Europa. Voer voor psychologen.


Zelf ontdek ik ook graag de buitenlanden. Veel stedentripjes, veel wandelvakanties, immer over onze landsgrenzen. Maar deze zomer wordt het Lekker weg in eigen land. Noodgedwongen, dat dan wel weer. Mijn partner heeft haar middenvoetsbeentje gebroken dus wandelen zit er even niet in. Dus wordt het wat rondtoeren met de auto, en hier en daar fietsen. Ieder nadeel heb zijn voordeel om de gevleugelde uitspraak van onze voetbalicoon maar eens aan te halen. Want Nederland is een machtig mooi vakantieland. ‘Noodgedwongen’ ben ik daar ook ooit achter gekomen. Ik heb in het verleden 7 jaar in Engeland gewerkt als PR medewerker van het Nederlands Bureau voor Toerisme. Niet alleen een fijne periode maar man, wat een geweldige kans om toeristisch Nederland te ontdekken. Destijds vrijwel iedere uithoek tussen Fiemel, Texel, Cadzand en Vaals tijdens persreizen, fam trips en MICE workshops mogen proeven en mijn verdict: 3-sterren Michelin.


Die vraag over cijfers binnenland versus buitenland bleef knagen dus maar even de autoriteit op toeristisch onderzoek geraadpleegd. Marieke Politiek van NBTC-NIPO antwoordt met de snelheid van het licht. Warempel, er is een lange periode geweest dat er méér Nederlanders in eigen land op vakantie gingen dan naar den vreemde. Tussen 1990 en 2007 ‘won’ eigen land het van het buitenland. Het kantelpunt begon in 2008 toen het aantal vakanties van Nederlanders naar het buitenland (18.458.000) voor het eerst het aantal binnenlandse vakanties overtroef (17.499.000). En dat is tot op de dag van vandaag zo gebleven.


Ook een redelijk vast patroon in vakantiecijfers. Ieder jaar dat Nederland een zonovergoten zomer had, steeg het jaar daarop het aantal binnenlandse vakanties. In ieder geval kan NBTC-NIPO voor de 2018 Lekker weg in eigen land jaarcijfers 2 extra pax toevoegen.


Een fijne vakantie gewenst!

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, nederland, buitenland

||| Nieuws |||

01/09/25
Opening Open Monumentendag in Schiedam
Dit jaar is Schiedam de gastgemeente van de VriendenLoterij Open Monumentendag. Op vrijdag 12 september geeft Open Monumentendag-ambassadeur Janny van der Heijden samen met burgemeester Harald Bergmann van Schiedam het startsein voor het grootste gratis culturele evenement van Nederland.
01/09/25
Horeca van vakantieparken en campings groeide met 6% (Q2-2025)
De horeca beleefde een groeisprintje in het tweede kwartaal van 2025 met 5,5 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van logiesverstrekking lag ook hoger, met 4,5 procent hoger. De omzet van eet- en drinkgelegenheden was 5,9 procent hoger.
29/08/25
15.000 hotels in Europa in massaclaim tegen Booking.com
Bijna 1.100 Nederlandse hotels sloten zich aan bij een Europese massaclaim tegen Booking.com, dat he...
29/08/25
Genieten van Maasvallei vanaf mobiel uitkijkpunt
In de Limburgse plaats Itteren staat sinds deze week op de dijk een verplaatsbaar uitkijkpunt. Dat r...
28/08/25
Vakantiepark Marina Beach gesloten
Vakantiepark Marina Beach aan de Zeeuws-Vlaamse kust is onverwacht gesloten. De reden is dat er geen exploitatievergunning door de gemeente Terneuzen wordt verleend.
26/08/25
Exclusief voor leden
Is de vakantiewoning nog een aantrekkelijke investering?
De aantrekkelijkheid van een tweede woning als investering staat onder druk. Waar vakantiewoningen jarenlang golden als een stabiele en winstgevende belegging, is nu een duidelijke kentering zichtbaar.
26/08/25
Exclusief voor leden
Grote verschillen in NPS-score van touroperators
Touroperators scoren gemiddeld een Net Promoter Score (NPS) van +62. Buro Scanbrit scoort het hoogst op klanttevredenheid (+97) en Effeweg.nl (+37) het laagst. Jongeren zijn het meest kritisch in de NPS voor touroperators. Nederlanders van 50 jaar en ouder zijn het meest tevreden.
25/08/25
Brabant zet in op authentieke beleving met landelijke campagne
Brabant Partners lanceert vandaag een landelijke campagne die het veelzijdige karakter van ‘Goed Leven in Brabant’ centraal stelt. De campagne nodigt mensen uit om hun eigen invulling van goed leven te delen, wat resulteert in een kleurrijk en oprecht beeld van de provincie.