Geplaatst op: 10-04-2018
Auteur: Karin Veldhuizen

Beleving met een local

Beleving met een local
Vorige week, tijdens het Leisure & trendcongres woonde ik o.a. de workshop bij van Vincent Nijs (Toerisme Vlaanderen). Het thema was Overtourism en de impact op de bewoners. Toerisme doet wat met een omgeving, en heel veel toeristen, doet heel veel met een omgeving! Natuurlijk is dat heel vaak positief, denk aan bv. het voorzieningen niveau, de internationalisering en bv. de innovaties. In de media lezen we vaak genoeg over de negatieve gevolgen van (over) tourism.


Maar wat beïnvloedt de bewoners attitude? Welke voordelen en welke nadelen heeft het gebracht in de hoofden van de bewoners?


Je zou haast denken (dat deed ik dus ook) dat wanneer je economisch wat te winnen hebt van het toerisme, dat je dan meer dan gemiddeld positief zou denken over het toerisme. Dat komt nu net niet naar boven in het onderzoek dat Vincent heeft gedaan! Wel dat wanneer mensen actief betrokken worden, zich gehoord voelen bij beslissingen m.b.t. het toerisme, ze dan meer dan gemiddeld een positieve houding hebben t.o.v. het toerisme. Betrek ze bij issues als

  • Veiligheid (zoals fietsende toeristen)
  • Drukte
  • Vuil/afval
  • Lawaai
De positieve kanten meer belichten als trots zijn op de regio. Trots heeft een verbindende factor. Neem nu ons dorpje Heeg. Er wonen iets meer dan 2.000 mensen en tijdens het hoogseizoen zijn er wel 30.000 toeristen die in een van de vele havens liggen, in een hotel zitten of natuurlijk bij ons op de camping zijn. Het zijn juist de toeristen die een geluksmoment beleven, die een top vakantie hebben wanneer ze een belevenis hebben meegemaakt met een local, een bewoner dus. Laten we nu net een hoop bijzondere Locals in ons dorp hebben. Neem nu Jan, niet alleen een markante kop, maar zeker ook een kleurrijk persoon. jaren lang was hij havenmeester van een van de havens. Natuurlijk heeft Jan van alles beleeft op die haven. En, het grappige is, hij is ook nog eens een geweldige verhalenverteller. Het is niet moeilijk om aan Jan's lippen te hangen. Jan is trots op ons dorp, op deze regio. Jan kan onze toerist Heeg laten zien vanuit een ander perspectief.


Ik krijg plots weer allerhande ingevingen. Het wordt de hoogste tijd dat ik Jan maar eens ga bellen. Plannetje maken en kijken of we Jan kunnen verleiden wat met onze camping gasten te gaan doen! Wie weet kent Jan nog andere markante Heegemers waarmee we ook meer belevenissen kunnen gaan creëren......Zo zie je maar dat het maar goed is geweest dat ik deze workshop heb bijgewoond van Vincent. Zonder zijn workshop had ik dit idee toch niet gehad!


Nu zorg jij al actief voor de interactie tussen locals en je gasten. Ik ben benieuwd hoe jij dat doet. Laat je het ons weten? Wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.


Trefwoorden: toerisme, verblijfsrecreatie, negatieve aspecten, drukte, veiligheid, lawaai, storytelling, locals















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/05/18
Verzekeraar koopt landgoed en behoudt recreatieve functie
Landgoed Junne in het Overijsselse Ommen is verkocht aan verzekeraar a.s.r. maar blijft toegankelij...
25/05/18
Dino’s komen deze zomer tot leven in Schiedam
Na succesvolle edities in het Verenigd Koninkrijk strijkt de rondreizende tentoonstelling Jurassic ...
24/05/18
Subsidieregeling recreatieve vaarverbindingen in Noord-Holland
De provincie Noord-Holland ziet kansen voor het personenvervoer over water naar recreatieve bestemm...
24/05/18
Provincie Drenthe gastheer voor Chinese Touroperators
Op uitnodiging van de Provincie Drenthe brengt een delegatie van Chinese touroperators China Unite...
24/05/18
2% meer Nederlanders met vakantieplannen
Deze zomer wil bijna 7 op de 10 Nederlanders op vakantie, dat zijn bijna 12 miljoen Nederlanders. T...
24/05/18
Exclusief voor leden
Burgers Zoo levert veel zeedieren aan Europese collega-parken
Het tropisch koraalrifaquarium van Koninklijke Burgers’ Zoo kweekt zo succesvol met diverse kora...
24/05/18
Exclusief voor leden
Nederlanders ontlenen identiteit ook aan bezoek festivals
Naast auto's, mooie horloges en exotische vakanties draagt ook het bezoek aan festivals en klassiek...
24/05/18
Webverkoop stijgt fors door (21% Q4 2017)
Of je in de vrijetijdsindustrie een luchtvaartbedrijf bent, een b&b of een attractie, je zal de...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk