Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-04-2018
Auteur: Karin Veldhuizen

Beleving met een local

Beleving met een local
Vorige week, tijdens het Leisure & trendcongres woonde ik o.a. de workshop bij van Vincent Nijs (Toerisme Vlaanderen). Het thema was Overtourism en de impact op de bewoners. Toerisme doet wat met een omgeving, en heel veel toeristen, doet heel veel met een omgeving! Natuurlijk is dat heel vaak positief, denk aan bv. het voorzieningen niveau, de internationalisering en bv. de innovaties. In de media lezen we vaak genoeg over de negatieve gevolgen van (over) tourism.


Maar wat beïnvloedt de bewoners attitude? Welke voordelen en welke nadelen heeft het gebracht in de hoofden van de bewoners?


Je zou haast denken (dat deed ik dus ook) dat wanneer je economisch wat te winnen hebt van het toerisme, dat je dan meer dan gemiddeld positief zou denken over het toerisme. Dat komt nu net niet naar boven in het onderzoek dat Vincent heeft gedaan! Wel dat wanneer mensen actief betrokken worden, zich gehoord voelen bij beslissingen m.b.t. het toerisme, ze dan meer dan gemiddeld een positieve houding hebben t.o.v. het toerisme. Betrek ze bij issues als

  • Veiligheid (zoals fietsende toeristen)
  • Drukte
  • Vuil/afval
  • Lawaai
De positieve kanten meer belichten als trots zijn op de regio. Trots heeft een verbindende factor. Neem nu ons dorpje Heeg. Er wonen iets meer dan 2.000 mensen en tijdens het hoogseizoen zijn er wel 30.000 toeristen die in een van de vele havens liggen, in een hotel zitten of natuurlijk bij ons op de camping zijn. Het zijn juist de toeristen die een geluksmoment beleven, die een top vakantie hebben wanneer ze een belevenis hebben meegemaakt met een local, een bewoner dus. Laten we nu net een hoop bijzondere Locals in ons dorp hebben. Neem nu Jan, niet alleen een markante kop, maar zeker ook een kleurrijk persoon. jaren lang was hij havenmeester van een van de havens. Natuurlijk heeft Jan van alles beleeft op die haven. En, het grappige is, hij is ook nog eens een geweldige verhalenverteller. Het is niet moeilijk om aan Jan's lippen te hangen. Jan is trots op ons dorp, op deze regio. Jan kan onze toerist Heeg laten zien vanuit een ander perspectief.


Ik krijg plots weer allerhande ingevingen. Het wordt de hoogste tijd dat ik Jan maar eens ga bellen. Plannetje maken en kijken of we Jan kunnen verleiden wat met onze camping gasten te gaan doen! Wie weet kent Jan nog andere markante Heegemers waarmee we ook meer belevenissen kunnen gaan creëren......Zo zie je maar dat het maar goed is geweest dat ik deze workshop heb bijgewoond van Vincent. Zonder zijn workshop had ik dit idee toch niet gehad!


Nu zorg jij al actief voor de interactie tussen locals en je gasten. Ik ben benieuwd hoe jij dat doet. Laat je het ons weten? Wees welkom, de polletjes Watersportcamping Heeg.


Trefwoorden: toerisme, verblijfsrecreatie, negatieve aspecten, drukte, veiligheid, lawaai, storytelling, locals

||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
16/05/25
Landal neemt tien parken van Alp Resorts op in aanbod
Landal breidt haar aanbod fors uit met tien nieuwe luxe resorts in Oostenrijk, dankzij een strategisch partnerschap met Alps Resorts. Hiermee komt het totaal aantal Oostenrijkse Landal-bestemmingen op 25. De nieuwe accommodaties zijn direct boekbaar via de Landal-platforms.
16/05/25
Pontjesdagen 2025 populairder dan ooit
De Pontjesdagen, het jaarlijkse fietsevenement langs en over de Maas, beleven dit jaar een ware groeispurt. Waar in 2024 nog 252 fietspakketten werden verspreid, zijn dat er dit jaar al 3.000. De pakketten, met routes, voordeelbonnen en tips, zijn populair bij recreatieve fietsers.
15/05/25
Exclusief voor leden
Fenix, de nieuwe blikvanger van Rotterdam
Op donderdag 15 mei opent Koningin Máxima Fenix: het nieuwe kunstmuseum over migratie in Rotterdam. Blikvanger is de dubbel gedraaide trap van blinkend roestvrijstaal in het hart van het gebouw en boven het dak uitmondt in een panoramadak.
15/05/25
Exclusief voor leden
30% van de Nederlanders kan niet met vakantie zonder vakantiegeld
Komende week wordt het vakantiegeld weer overgemaakt naar miljoenen Nederlanders. Waar de één al koffers aan het pakken is, kijkt de ander of er nog geld overblijft voor een uitje ná het betalen van de vaste lasten.
15/05/25
Kun je voorspellen of het druk wordt in de natuur?
Welke factoren beïnvloeden het bezoek aan natuurgebieden? Is het de dag van de week, periode van het jaar, vakanties of feestdagen, zon, regen of wind of vrije dagen? Market Intelligence Analist van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Pim Nouwens, dook in de data van de Visitor Data Monitor en kwam met interessante conclusies.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
14/05/25
Exclusief voor leden
Tweede XL klompenpad gaat open
Zaterdag 24 mei 2025 is in Neder-Betuwe de feestelijke opening van Klompenpad XL: het Spanjaardspad. Wethouder Herma van Dijkhuizen van gemeente Neder-Betuwe en projectleider Martijn Grievink van Stichting Landschapsbeheer Gelderland onthullen het startpaneel in Opheusden.