Geplaatst op: 21-02-2018
Auteur: Marcel Baltus

Omdenken

Omdenken

Vastdenken. We hebben er allemaal last van. Vastgeroest in gewoonte, handeling en aanpak. Het wordt tijd om patroontjes te doorbreken. Oftewel omdenken!


#Omdenken 1

Mijn partner zeurde al jaren om een kat. Een kat! Sloom dier. Slaapt 16 uur per dag. Nee, doe mij maar een hond. Actief, rennen, ze luisteren en je kunt ze onderrichten, lijkt mij veel leuker. De afspraak was dus: gaan we met pensioen, neemt Agnes een kat en ik een hond.


Twee jaar geleden zit ik in een restaurant tijdens een persreis in het buitenland. Ping. Het whatsapp icoontje toont de cijfer 1. Een foto toont een grijze Blauwe Rus. Voor de leek. Dat is een kat! Met daaropvolgend het bericht ‘Dit is onze nieuwe kat J!’ Ik viel zowat van mijn stoel… was verbouwereerd, verbolgen, misschien wel boos.


Bij thuiskomst nors vragen: ‘Waar is dat beest dan? En daar zat hij (tis een kater). Onder ons logeerbed want hij was nog wat onwennig. Een wondermooi verlegen grijs feline beestje. Beste lezer, om een lang verhaal kort te maken: ik werd op slag verliefd op onze Benji. Zelden zo’n kentering in gemoedstoestand mogen beleven. En het wordt nog mooier. Blauwe Russen hebben de eigenschap om zich te hechten aan één persoon binnen een koppel/familie. Drie keer raden wie dat is geworden. Degene die hem niet moest.


Ik had echt nooit kunnen bevroeden dat ik het zó leuk zou gaan vinden. Ik erken dus ruiterlijk dat ik het volkomen verkeerd had ingeschat. Deze ervaring betekende ook een beetje een ommekeer in mijn denken. Minder rechtlijnig, minder vaak nee zeggen tegen dingen die mij in eerste instantie niet aanstaan, openstaan voor samenwerkingen. In zekere zin heeft hij mijn omdenken aangewakkerd. Dank Benji. Driewerf dank.


#Omdenken 2

Amsterdam. Bah. Ik heb het een beetje gehad met onze hoofdstad. In de zin van dat negen van de tien toeristische bijeenkomsten daar plaatsvinden. Kom op jongens, alsof Amsterdam het epicentrum is voor presentaties en workshops van onze sector.


Ja. Ik snap heel goed dat buitenlandse klanten het leuk vinden om in Amsterdam te vertoeven. Maar wij houden graag ook een beetje rekening met die andere doelgroep. De genodigden… media, bloggers, reisagenten, touroperators, etc. die steeds maar weer naar datzelfde hotel of meeting room moeten afreizen. Afgezaagd, saai, routineus, gemakzuchtig.

Alles is sowieso vol in het centrum, hotelkamerprijzen rijzen de pan uit, het is er (veel te) druk en conference en banquet managers in de Amsterdamse hotellerie munten niet uit in meedenken.


Na zes jaar onze Europese Stedentrips Persdag 6 jaar in Mokum georganiseerd te hebben, gaan we verkassen. En dat kan omdat wij de dag zelf organiseren. Dus helemaal vrij zijn in de besluitvorming over het hoe, wat, waar en waarom. Heerlijk.


Knoop doorgehakt. We gaan naar Rotterdam. Past perfect in het concept van de Stedendag die primair bedoeld is voor opkomende en minder geijkte steden. Prachtige samenwerking met het Hilton aldaar opgezet. Wat een bevrijdend gevoel. Kwestie van omdenken.


#Omdenken 3

Helaas heeft France Montagne het omdenken stadium nog niet bereikt. France Montage is het samenwerkingsverband van zes berggebieden – en dus ook een groot aantal skioorden - in Frankijk. In het verleden hebben wij zeven jaar lang een Wintersport Persdag georganiseerd, wij gaan dit jaar deze persdag wederom in het leven roepen. De persafdeling van Atout France in Amsterdam was zo vriendelijk ons ons te attenderen dat zij de jaarlijkse wintersport van France Montagnes op 6 september gaan organiseren. En laat dat nu net de dag zijn waarop wij onze Wintersport Persdag planden. Twee Wintersportbijeenkomsten op dezelfde dag is natuurlijk absurd. Dus stelde ik direct voor om het gezamenlijk te organiseren. 1 + 1 = 3. De insteek van onze Wintersport Persdag is heel veel skigebieden uit heel Europa aanwezig te laten zijn, niet slecht uit een bepaald land. 99% van de media en bloggers willen nieuws horen, samenwerkingen starten en op persreis naar Oostenrijk, Frankrijk, Zwitserland, Italië, Tsjechië, Polen, Scandinavië, USA, Canada, etc. Het is gewoon uitermate efficiënt en praktisch voor media om niet tientallen afzonderlijke persworkshops af te moeten lopen maar juist op een dag een enorme vergaarbak aan nieuws bieden.


Maar helaas. Atout France liet weten dat hun klant verschillende redenen had om niet op ons voorstel in te gaan.

Het is tijd om de oogkleppen af te doen. Weg met die blinde vlekken die gedragsveranderingen in de weg zitten. ‘Ja maar uh’ moet ‘ja maar en’ worden. Op naar een gezamenlijke Wintersport Persdag in 2019! Kwestie van samenwerken. En omdenken.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

24/05/24
Exclusief voor leden
Airbnb en Fraudehelpdesk actie tegen vakantiefraude
Het vakantiegeld zit deze maand bij de salarissen. Fraudehelpdesk en Airbnb willen in een gezamenlijke actie daarom nu het bewustzijn vergroten voor scams of phishing door nepaanbieders van vakanties en accommodaties. Vakantiefraude is toegenomen afgelopen jaar.
24/05/24
Exclusief voor leden
Intensieve recreatie een van de problemen voor natuur Kennemerland-Zuid
De Ecologische Autoriteit heeft advies uitgebracht over de natuurdoelanalyse die de provincie Noord-Holland heeft opgesteld voor het Natura 2000-gebied Kennemerland-Zuid. De stikstofbelasting in dit gebied in Noord- en Zuid-Holland is te hoog. Ook het gebrek aan zandverstuivingen, intensieve recreatie en sterk verminderde konijnenbegrazing zijn een risico.
24/05/24
De Digitale Spellenbox maakt vakanties nog leuker
Om families en vrienden weer samen te brengen door een gezamenlijke speelervaring te bieden is de Digitale Spellenbox ontwikkeld en vorig jaar bij een aantal Landal GreenParks geïntroduceerd.
24/05/24
Van Gogh Village Museum wint publieksprijs beste gebouw van Nederland
Architectenbureau Diederendirrix heeft de publieksprijs gewonnen voor Beste gebouw van Nederland met het Van Gogh Village Museum.
23/05/24
Eén merk voor Roompot en Landal GreenParks
Roompot en Landal GreenParks gaan verder onder één naam: Landal. De naam Roompot verdwijnt op termijn van de markt. Het hoofdkantoor komt in Amsterdam. Dat heeft het bedrijf vandaag bekend gemaakt.
23/05/24
Koninklijke Horeca Nederland lanceert namens 6 fastservice-bedrijven het Fastservice Manifest
Zes bedrijven hebben in een Fastservice Manifest concrete ambities gedefinieerd om hun positieve impact op productsamenstelling, gevarieerd aanbod, kindermarketing, vestigingsbeleid en communicatie de komende jaren verder te vergroten.
23/05/24
88% klanten wil opnieuw boeken via vakantieplatform
Uit grootschalig onderzoek van Multiscope blijkt bijna negen op de toen klanten van plan om in de komende drie jaar opnieuw via hetzelfde vakantieplatform te boeken.
23/05/24
Vernieuwingen beursvloer Recreatie Vakbeurs 2024
Recreatie Vakbeurs onthult een aantal vernieuwingen voor de komende editie op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg. De horecastandhouders krijgen een betere plek en er komt een 'Recreatie Dorp'.