Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 21-02-2018
Auteur: Marcel Baltus

Omdenken

Omdenken

Vastdenken. We hebben er allemaal last van. Vastgeroest in gewoonte, handeling en aanpak. Het wordt tijd om patroontjes te doorbreken. Oftewel omdenken!


#Omdenken 1

Mijn partner zeurde al jaren om een kat. Een kat! Sloom dier. Slaapt 16 uur per dag. Nee, doe mij maar een hond. Actief, rennen, ze luisteren en je kunt ze onderrichten, lijkt mij veel leuker. De afspraak was dus: gaan we met pensioen, neemt Agnes een kat en ik een hond.


Twee jaar geleden zit ik in een restaurant tijdens een persreis in het buitenland. Ping. Het whatsapp icoontje toont de cijfer 1. Een foto toont een grijze Blauwe Rus. Voor de leek. Dat is een kat! Met daaropvolgend het bericht ‘Dit is onze nieuwe kat J!’ Ik viel zowat van mijn stoel… was verbouwereerd, verbolgen, misschien wel boos.


Bij thuiskomst nors vragen: ‘Waar is dat beest dan? En daar zat hij (tis een kater). Onder ons logeerbed want hij was nog wat onwennig. Een wondermooi verlegen grijs feline beestje. Beste lezer, om een lang verhaal kort te maken: ik werd op slag verliefd op onze Benji. Zelden zo’n kentering in gemoedstoestand mogen beleven. En het wordt nog mooier. Blauwe Russen hebben de eigenschap om zich te hechten aan één persoon binnen een koppel/familie. Drie keer raden wie dat is geworden. Degene die hem niet moest.


Ik had echt nooit kunnen bevroeden dat ik het zó leuk zou gaan vinden. Ik erken dus ruiterlijk dat ik het volkomen verkeerd had ingeschat. Deze ervaring betekende ook een beetje een ommekeer in mijn denken. Minder rechtlijnig, minder vaak nee zeggen tegen dingen die mij in eerste instantie niet aanstaan, openstaan voor samenwerkingen. In zekere zin heeft hij mijn omdenken aangewakkerd. Dank Benji. Driewerf dank.


#Omdenken 2

Amsterdam. Bah. Ik heb het een beetje gehad met onze hoofdstad. In de zin van dat negen van de tien toeristische bijeenkomsten daar plaatsvinden. Kom op jongens, alsof Amsterdam het epicentrum is voor presentaties en workshops van onze sector.


Ja. Ik snap heel goed dat buitenlandse klanten het leuk vinden om in Amsterdam te vertoeven. Maar wij houden graag ook een beetje rekening met die andere doelgroep. De genodigden… media, bloggers, reisagenten, touroperators, etc. die steeds maar weer naar datzelfde hotel of meeting room moeten afreizen. Afgezaagd, saai, routineus, gemakzuchtig.

Alles is sowieso vol in het centrum, hotelkamerprijzen rijzen de pan uit, het is er (veel te) druk en conference en banquet managers in de Amsterdamse hotellerie munten niet uit in meedenken.


Na zes jaar onze Europese Stedentrips Persdag 6 jaar in Mokum georganiseerd te hebben, gaan we verkassen. En dat kan omdat wij de dag zelf organiseren. Dus helemaal vrij zijn in de besluitvorming over het hoe, wat, waar en waarom. Heerlijk.


Knoop doorgehakt. We gaan naar Rotterdam. Past perfect in het concept van de Stedendag die primair bedoeld is voor opkomende en minder geijkte steden. Prachtige samenwerking met het Hilton aldaar opgezet. Wat een bevrijdend gevoel. Kwestie van omdenken.


#Omdenken 3

Helaas heeft France Montagne het omdenken stadium nog niet bereikt. France Montage is het samenwerkingsverband van zes berggebieden – en dus ook een groot aantal skioorden - in Frankijk. In het verleden hebben wij zeven jaar lang een Wintersport Persdag georganiseerd, wij gaan dit jaar deze persdag wederom in het leven roepen. De persafdeling van Atout France in Amsterdam was zo vriendelijk ons ons te attenderen dat zij de jaarlijkse wintersport van France Montagnes op 6 september gaan organiseren. En laat dat nu net de dag zijn waarop wij onze Wintersport Persdag planden. Twee Wintersportbijeenkomsten op dezelfde dag is natuurlijk absurd. Dus stelde ik direct voor om het gezamenlijk te organiseren. 1 + 1 = 3. De insteek van onze Wintersport Persdag is heel veel skigebieden uit heel Europa aanwezig te laten zijn, niet slecht uit een bepaald land. 99% van de media en bloggers willen nieuws horen, samenwerkingen starten en op persreis naar Oostenrijk, Frankrijk, Zwitserland, Italië, Tsjechië, Polen, Scandinavië, USA, Canada, etc. Het is gewoon uitermate efficiënt en praktisch voor media om niet tientallen afzonderlijke persworkshops af te moeten lopen maar juist op een dag een enorme vergaarbak aan nieuws bieden.


Maar helaas. Atout France liet weten dat hun klant verschillende redenen had om niet op ons voorstel in te gaan.

Het is tijd om de oogkleppen af te doen. Weg met die blinde vlekken die gedragsveranderingen in de weg zitten. ‘Ja maar uh’ moet ‘ja maar en’ worden. Op naar een gezamenlijke Wintersport Persdag in 2019! Kwestie van samenwerken. En omdenken.

||| Nieuws |||

24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.
23/07/25
Terrasverkiezing vergroot ondernemersbetrokkenheid én zichtbaarheid van waterrijk recreatief aanbod
De jaarlijkse verkiezing ‘Het leukste terras aan het water’, georganiseerd door Stichting Bureau Toerisme, heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een krachtig instrument voor regiopromotie en ondernemersactivatie.
23/07/25
Nieuw side event ‘Dagrecreatie Live’ tijdens Recreatie Vakbeurs 2025
Op donderdag 13 november 2025 vindt tijdens de laatste dag van de Recreatie Vakbeurs het nieuwe side event Dagrecreatie Live plaats. Dit interactieve middagprogramma richt zich op professionals in de dagrecreatie en biedt verdieping, inspiratie en netwerkmogelijkheden.
23/07/25
Exclusief voor leden
ACM geeft groen licht voor overname RCN-vakantieparken door Blackstone
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft toestemming gegeven voor de overname van vakantieparkorganisatie RCN door investeringsmaatschappij Blackstone. Het gaat hierbij om negen vakantieparken van RCN in Nederland.