Geplaatst op: 21-02-2018
Auteur: Marcel Baltus

Omdenken

Omdenken

Vastdenken. We hebben er allemaal last van. Vastgeroest in gewoonte, handeling en aanpak. Het wordt tijd om patroontjes te doorbreken. Oftewel omdenken!


#Omdenken 1

Mijn partner zeurde al jaren om een kat. Een kat! Sloom dier. Slaapt 16 uur per dag. Nee, doe mij maar een hond. Actief, rennen, ze luisteren en je kunt ze onderrichten, lijkt mij veel leuker. De afspraak was dus: gaan we met pensioen, neemt Agnes een kat en ik een hond.


Twee jaar geleden zit ik in een restaurant tijdens een persreis in het buitenland. Ping. Het whatsapp icoontje toont de cijfer 1. Een foto toont een grijze Blauwe Rus. Voor de leek. Dat is een kat! Met daaropvolgend het bericht ‘Dit is onze nieuwe kat J!’ Ik viel zowat van mijn stoel… was verbouwereerd, verbolgen, misschien wel boos.


Bij thuiskomst nors vragen: ‘Waar is dat beest dan? En daar zat hij (tis een kater). Onder ons logeerbed want hij was nog wat onwennig. Een wondermooi verlegen grijs feline beestje. Beste lezer, om een lang verhaal kort te maken: ik werd op slag verliefd op onze Benji. Zelden zo’n kentering in gemoedstoestand mogen beleven. En het wordt nog mooier. Blauwe Russen hebben de eigenschap om zich te hechten aan één persoon binnen een koppel/familie. Drie keer raden wie dat is geworden. Degene die hem niet moest.


Ik had echt nooit kunnen bevroeden dat ik het zó leuk zou gaan vinden. Ik erken dus ruiterlijk dat ik het volkomen verkeerd had ingeschat. Deze ervaring betekende ook een beetje een ommekeer in mijn denken. Minder rechtlijnig, minder vaak nee zeggen tegen dingen die mij in eerste instantie niet aanstaan, openstaan voor samenwerkingen. In zekere zin heeft hij mijn omdenken aangewakkerd. Dank Benji. Driewerf dank.


#Omdenken 2

Amsterdam. Bah. Ik heb het een beetje gehad met onze hoofdstad. In de zin van dat negen van de tien toeristische bijeenkomsten daar plaatsvinden. Kom op jongens, alsof Amsterdam het epicentrum is voor presentaties en workshops van onze sector.


Ja. Ik snap heel goed dat buitenlandse klanten het leuk vinden om in Amsterdam te vertoeven. Maar wij houden graag ook een beetje rekening met die andere doelgroep. De genodigden… media, bloggers, reisagenten, touroperators, etc. die steeds maar weer naar datzelfde hotel of meeting room moeten afreizen. Afgezaagd, saai, routineus, gemakzuchtig.

Alles is sowieso vol in het centrum, hotelkamerprijzen rijzen de pan uit, het is er (veel te) druk en conference en banquet managers in de Amsterdamse hotellerie munten niet uit in meedenken.


Na zes jaar onze Europese Stedentrips Persdag 6 jaar in Mokum georganiseerd te hebben, gaan we verkassen. En dat kan omdat wij de dag zelf organiseren. Dus helemaal vrij zijn in de besluitvorming over het hoe, wat, waar en waarom. Heerlijk.


Knoop doorgehakt. We gaan naar Rotterdam. Past perfect in het concept van de Stedendag die primair bedoeld is voor opkomende en minder geijkte steden. Prachtige samenwerking met het Hilton aldaar opgezet. Wat een bevrijdend gevoel. Kwestie van omdenken.


#Omdenken 3

Helaas heeft France Montagne het omdenken stadium nog niet bereikt. France Montage is het samenwerkingsverband van zes berggebieden – en dus ook een groot aantal skioorden - in Frankijk. In het verleden hebben wij zeven jaar lang een Wintersport Persdag georganiseerd, wij gaan dit jaar deze persdag wederom in het leven roepen. De persafdeling van Atout France in Amsterdam was zo vriendelijk ons ons te attenderen dat zij de jaarlijkse wintersport van France Montagnes op 6 september gaan organiseren. En laat dat nu net de dag zijn waarop wij onze Wintersport Persdag planden. Twee Wintersportbijeenkomsten op dezelfde dag is natuurlijk absurd. Dus stelde ik direct voor om het gezamenlijk te organiseren. 1 + 1 = 3. De insteek van onze Wintersport Persdag is heel veel skigebieden uit heel Europa aanwezig te laten zijn, niet slecht uit een bepaald land. 99% van de media en bloggers willen nieuws horen, samenwerkingen starten en op persreis naar Oostenrijk, Frankrijk, Zwitserland, Italië, Tsjechië, Polen, Scandinavië, USA, Canada, etc. Het is gewoon uitermate efficiënt en praktisch voor media om niet tientallen afzonderlijke persworkshops af te moeten lopen maar juist op een dag een enorme vergaarbak aan nieuws bieden.


Maar helaas. Atout France liet weten dat hun klant verschillende redenen had om niet op ons voorstel in te gaan.

Het is tijd om de oogkleppen af te doen. Weg met die blinde vlekken die gedragsveranderingen in de weg zitten. ‘Ja maar uh’ moet ‘ja maar en’ worden. Op naar een gezamenlijke Wintersport Persdag in 2019! Kwestie van samenwerken. En omdenken.

||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Exclusief voor leden
30% van de Nederlanders kan niet met vakantie zonder vakantiegeld
Komende week wordt het vakantiegeld weer overgemaakt naar miljoenen Nederlanders. Waar de één al koffers aan het pakken is, kijkt de ander of er nog geld overblijft voor een uitje ná het betalen van de vaste lasten.
14/05/25
Exclusief voor leden
Tweede XL klompenpad gaat open
Zaterdag 24 mei 2025 is in Neder-Betuwe de feestelijke opening van Klompenpad XL: het Spanjaardspad. Wethouder Herma van Dijkhuizen van gemeente Neder-Betuwe en projectleider Martijn Grievink van Stichting Landschapsbeheer Gelderland onthullen het startpaneel in Opheusden.
13/05/25
Exclusief voor leden
Geopolitieke spanningen beïnvloeden boekingen reiswereld
Na het vroegboekseizoen 2025, waarin veel Nederlanders hun zomervakantie al vroeg in het jaar vastleggen, is nu het last minute seizoen aangebroken. Uit onderzoek van bureau iVOX, in opdracht van Sunweb onder 1000 Nederlanders, blijkt dat geopolitieke spanningen, natuurrampen en extreem weer een merkbare invloed hebben op de last minute vakantieplannen van Nederlanders.
13/05/25
Regionale toerismedata nog niet betrouwbaar genoeg voor lokaal beleid
Betrouwbare data op regionaal en lokaal niveau over het aantal gasten en overnachtingen is essentieel voor effectieve beleidsvorming in de toeristische en recreatieve sector. Uit een verkenning blijkt dat het lastiger is dan verwacht om op gemeentelijk niveau betrouwbare cijfers te genereren met de huidige methode.
09/05/25
Exclusief voor leden
Europees toerisme ook in eerste kwartaal van 2025 veerkrachtig
Het Europese toerisme heeft begin 2025 het momentum behouden en toont een opmerkelijke veerkracht ondanks de economische onzekerheid en geopolitieke spanningen. Na een robuust 2024 - toen het aantal aankomsten 6,2% hoger lag dan vóór de pandemie en het aantal overnachtingen 6,4% - is de sector blijven profiteren van het veranderende gedrag van reizigers.
09/05/25
Subsidies uit regiodeal 'Veluwe in Balans' voor toeristische toegangspoorten Eerbeek en Nunspeet
De provincie Gelderland heeft de eerste twee subsidies toegekend vanuit de regiodeal ‘Veluwe in Balans’. Dit maakt de herinrichting van het stationsgebied in Eerbeek tot toeristisch overstappunt en de ontwikkeling van het bezoekerscentrum in Nunspeet mogelijk.
09/05/25
Interessant programma Tweede European Sustainable Tourism Mobility Forum
Op maandag 26 mei 2025 vindt de tweede editie van het European Sustainable Tourism Mobility Forum plaats op de campus van Breda University of Applied Sciences (BUas). Het evenement, dat gericht is op het versnellen van de transitie naar duurzame toeristische mobiliteit, wordt georganiseerd door BUas in samenwerking met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, het Ministerie van Economische Zaken en NBTC.