Geplaatst op: 13-12-2017
Auteur: Marcel Baltus

I Have a Dream…

I Have a Dream…
Bron: Pixabay
Het is december. De maand dus van ‘It is the most wonderful time of the year’ en ‘All I want for Christmas is you’ en meer van die melodietjes waar je – hoezeer je je best ook doet – niet aan kunt ontsnappen. Waar je ook niet aan ontkomt, zijn de (reis)trends die de komende periode als pepernoten over ons heen gestrooid worden. Hoe ik over trends denk, kunt u lezen op een eerdere blog.


Echter. De laatste maand van het jaar is ook de maand van goede voornemens. Die heb ik ook. Eentje. Hij heet I Have a Dream…


Het lijkt soms dé leidraad en richtsnoer in de reissector. Ieder voor zich. Of je nu touroperator, verkeersbureau of PR-bureau bent. Ze organiseren alle eigen evenementen, eigen workshops, eigen presentaties, eigen nieuwsbrieven, eigen reclame-, marketing en PR-acties. Met de nadruk op eigen dus. Het spreekt voor zich dat hier soms noodzaak voor is maar het laat onverlet dat er meer ruimte voor samenwerking zou moeten zijn.


Reeds vele jaren organiseren wij thematische persdagen als het City Breaks Press Event en de Wintersport Persdag. Wij organiseren deze persdagen branche breed, m.a.w. iedere stad of wintersportbestemming uit de hele wereld mag deelnemen. Uitermate praktisch voor reismedia die ieder jaar een overvloed aan uitnodigingen ontvangen. Hoe mooi zou het dan zijn dat de betrokken verkeersbureaus in Nederland ook steden en wintersportbestemmingen zouden aandragen voor deze dagen. Maar nog steeds organiseren een aantal hun eigen tot één land gelimiteerde (thematische) persdagen. Ja Oostenrijk, Frankrijk en Duitsland zijn weliswaar concurrenten van elkaar maar uit belang van efficiency, mediabereik en ROI verdient het soms de voorkeur om juist de handen ineen te slaan. Hulde voor het Spaans verkeersbureau dat ieder jaar voor onze City Breaks Press Event werft omdat zij de synergie goed snappen. Voorafgaande aan onze stedendag organiseren zij een travel trade dag. Op deze manier slaan de Spaanse steden twee vliegen in één klap.


Een branchebreed Wintersport Evenement voor consumenten zie ik ook wel zitten. Naast een gezamenlijke Wintersport Persdag zou ik samen met alle wintersport verkeerbureaus in de Benelux ook graag een Wintersportdag voor consumenten willen organiseren. De verkeersbureaus nemen dat op in hun marketingplannen voor hun achterban, wij nemen de locatie en de promotie van de dag voor onze rekening. Veel effectievere promotie dan met een wintersportbestemming een week lang in een winkelcentrum staan. De PR-toekomst zit in ook in samenwerking – samenwerking is de PR-toekomst!


Ook richting PR-bureaus spreek ik de wens uit voor meer overleg met elkaar in 2018. Ook zij en wij hebben last van deze ‘ieder voor zich’ mentaliteit. Wat minder geslotenheid, wat meer openheiden zo dus voorkomen dat voor een pitch van een niet nader te noemen verkeersbureau 12 PR-bureaus meedingen. Het is te zot voor woorden. Concurrentie is prima maar 12 PR-bureaus voor je karretje spannen is absurd. Precies om deze reden deden wij niet mee. En het zou ook fijn zijn om met elkaar af te stemmen wat we doen met verkeersbureaus of andere toeristische partijen die ieder jaar weer opnieuw een pitch uitschrijven. Kom op collega’s, dat soort ‘vertrouwen’ uitspreken in een PR-bureau is toch bedenkelijk – is dat ons eergevoel niet te na om daar gezamenlijk tegen ageren? En een volwassen prijspeil blijven hanteren voor onze diensten en niet onderaan je PR plan zetten: ‘Wij bieden onze diensten aan met 10% korting op de laagste offerte die u ontvangt.’


Let wel. Er bestaan gelukkig enkele samenwerkingen tussen PR-bureaus: onze succesvolle Travel Pressentation is daar een prachtig voorbeeld van. Gezamenlijk met USP Marketing & PR en Communigate organiseren wij al sinds jaar en dag deze succesvolle mediadag. Maar ze zijn op een hand te tellen. Meer overleg, afstemming, informeren en onderlinge afspraken, het zou welkom zijn. Er zijn nog wel 10 onderwerpen die ik in 2018 graag met de collega PR-bureaus tegen het voetlicht zou willen houden.


"I have a dream, … dat er ooit een dag komt dat samenwerking de norm wordt.”


Dromen zijn bedrog? Ho ho ho… niet altijd toch! De koffie staat klaar en u bent welkom.


Trefwoorden: samenwerking, marketing, pr

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

06/02/24
Exclusief voor leden
Nederlandse luchtvaart nog achter op 2019
De vijf nationale luchthavens verwerkten vorig jaar 71,3 miljoen passagiers. Dat waren er 16% meer dan een jaar eerder maar nog altijd minder dan in 2019. Het aantal commerciële vluchten groeide in 2023 met 9% naar 506.000. Dat meldt het CBS.
05/02/24
Transitie naar vliegen met één piloot valt niet goed
De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) lanceert vandaag op luchthaven Schiphol een campagne tegen het plan van vliegtuigbouwers om de cockpit te bemannen met slechts één in plaats van twee piloten, de zogeheten Reduced Crew Operations (RCO).
01/02/24
Apollo zet webportaal op voor reisagenten
Nu gaat de touroperator ook live met Apollo Partner Web die het mogelijk maakt voor lokale reisbureaus en agenten om klanten direct in te boeken.
31/01/24
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen in 2023 flink hoger dan in 2019
Nederlanders hebben vorig jaar14% meer reizen geboekt dan in 2022. Ten opzichte van 2019 ligt het volume 13% hoger. Dat blijkt uit de ANVR/GfK Boekingsmonitor. Vanaf juni lag het aantal boekingen structureel boven het niveau van 2019.
30/01/24
Frank Radstake volgt Frank Oostdam op als directeur ANVR
Frank Oostdam heeft besloten per 1 juli van dit jaar te stoppen als directeur bij de ANVR. Het best...
26/01/24
Exclusief voor leden
Sterke groei voor Eurostar
Eurostar heeft in 2023 18,6 miljoen passagiers vervoerd, een stijging van 22% ten opzichte van 2022. In 2023 wil de spoorwegmaatschappij 30 miljoen passagiers vervoeren. Nederland is een sterke groeimarkt.
26/01/24
Uitstoot vliegtuigen kankerverwekkend
Nu de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) definitief heeft vastgesteld dat vliegtuiguitstoot kankerverwekkend is, moet Schiphol dit erkennen en zo snel mogelijk maatregelen nemen voor de werknemers. Dat stelt vakbond FNV.
26/01/24
Tegenvaller voor HSL de snelheid moet naar 120
Er rijden per direct minder treinen tussen Amsterdam en Rotterdam, meldt spoorbeheerder ProRail. De ...