Geplaatst op: 13-12-2017
Auteur: Marcel Baltus

I Have a Dream…

I Have a Dream…
Bron: Pixabay
Het is december. De maand dus van ‘It is the most wonderful time of the year’ en ‘All I want for Christmas is you’ en meer van die melodietjes waar je – hoezeer je je best ook doet – niet aan kunt ontsnappen. Waar je ook niet aan ontkomt, zijn de (reis)trends die de komende periode als pepernoten over ons heen gestrooid worden. Hoe ik over trends denk, kunt u lezen op een eerdere blog.


Echter. De laatste maand van het jaar is ook de maand van goede voornemens. Die heb ik ook. Eentje. Hij heet I Have a Dream…


Het lijkt soms dé leidraad en richtsnoer in de reissector. Ieder voor zich. Of je nu touroperator, verkeersbureau of PR-bureau bent. Ze organiseren alle eigen evenementen, eigen workshops, eigen presentaties, eigen nieuwsbrieven, eigen reclame-, marketing en PR-acties. Met de nadruk op eigen dus. Het spreekt voor zich dat hier soms noodzaak voor is maar het laat onverlet dat er meer ruimte voor samenwerking zou moeten zijn.


Reeds vele jaren organiseren wij thematische persdagen als het City Breaks Press Event en de Wintersport Persdag. Wij organiseren deze persdagen branche breed, m.a.w. iedere stad of wintersportbestemming uit de hele wereld mag deelnemen. Uitermate praktisch voor reismedia die ieder jaar een overvloed aan uitnodigingen ontvangen. Hoe mooi zou het dan zijn dat de betrokken verkeersbureaus in Nederland ook steden en wintersportbestemmingen zouden aandragen voor deze dagen. Maar nog steeds organiseren een aantal hun eigen tot één land gelimiteerde (thematische) persdagen. Ja Oostenrijk, Frankrijk en Duitsland zijn weliswaar concurrenten van elkaar maar uit belang van efficiency, mediabereik en ROI verdient het soms de voorkeur om juist de handen ineen te slaan. Hulde voor het Spaans verkeersbureau dat ieder jaar voor onze City Breaks Press Event werft omdat zij de synergie goed snappen. Voorafgaande aan onze stedendag organiseren zij een travel trade dag. Op deze manier slaan de Spaanse steden twee vliegen in één klap.


Een branchebreed Wintersport Evenement voor consumenten zie ik ook wel zitten. Naast een gezamenlijke Wintersport Persdag zou ik samen met alle wintersport verkeerbureaus in de Benelux ook graag een Wintersportdag voor consumenten willen organiseren. De verkeersbureaus nemen dat op in hun marketingplannen voor hun achterban, wij nemen de locatie en de promotie van de dag voor onze rekening. Veel effectievere promotie dan met een wintersportbestemming een week lang in een winkelcentrum staan. De PR-toekomst zit in ook in samenwerking – samenwerking is de PR-toekomst!


Ook richting PR-bureaus spreek ik de wens uit voor meer overleg met elkaar in 2018. Ook zij en wij hebben last van deze ‘ieder voor zich’ mentaliteit. Wat minder geslotenheid, wat meer openheiden zo dus voorkomen dat voor een pitch van een niet nader te noemen verkeersbureau 12 PR-bureaus meedingen. Het is te zot voor woorden. Concurrentie is prima maar 12 PR-bureaus voor je karretje spannen is absurd. Precies om deze reden deden wij niet mee. En het zou ook fijn zijn om met elkaar af te stemmen wat we doen met verkeersbureaus of andere toeristische partijen die ieder jaar weer opnieuw een pitch uitschrijven. Kom op collega’s, dat soort ‘vertrouwen’ uitspreken in een PR-bureau is toch bedenkelijk – is dat ons eergevoel niet te na om daar gezamenlijk tegen ageren? En een volwassen prijspeil blijven hanteren voor onze diensten en niet onderaan je PR plan zetten: ‘Wij bieden onze diensten aan met 10% korting op de laagste offerte die u ontvangt.’


Let wel. Er bestaan gelukkig enkele samenwerkingen tussen PR-bureaus: onze succesvolle Travel Pressentation is daar een prachtig voorbeeld van. Gezamenlijk met USP Marketing & PR en Communigate organiseren wij al sinds jaar en dag deze succesvolle mediadag. Maar ze zijn op een hand te tellen. Meer overleg, afstemming, informeren en onderlinge afspraken, het zou welkom zijn. Er zijn nog wel 10 onderwerpen die ik in 2018 graag met de collega PR-bureaus tegen het voetlicht zou willen houden.


"I have a dream, … dat er ooit een dag komt dat samenwerking de norm wordt.”


Dromen zijn bedrog? Ho ho ho… niet altijd toch! De koffie staat klaar en u bent welkom.


Trefwoorden: samenwerking, marketing, pr

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/04/19
Effecten luchtvaart net als in iedere andere sector behandelen
Andere mobiliteitssectoren of bedrijfstakken worden meer dan de luchtvaart afgerekend op hun effect op de leefomgeving.
18/04/19
Oplevering nieuwe pier Schiphol vertraagd met één jaar
Schiphol werkt al enige tijd aan een nieuwe pier. In maart 2018 toonde Schiphol de eerste beeld...
13/04/19
Exclusief voor leden
Waar vliegt de Nederlander naartoe in de meivakantie?
Waar vliegen de Nederlanders naartoe als zij in de meivakantie het vliegtuig pakken? De populairste ...
12/04/19
Exclusief voor leden
Duurzaam reizen naar Eindhoven Airport
De grootste vervuilers blijven natuurlijk vliegtuigen zelf maar luchthavens proberen in de marge daarvan wel steeds duurzamer te worden. Zo ook Eindhoven Airport dat reizen naar de luchthaven per openbaar vervoer nu aantrekkelijker maakt.
10/04/19
ACM vindt klachten Ryanair tegen tarieven Eindhoven Airport ongegrond
De ACM heeft op basis van de klachten van Ryanair geen overtreding van de regels gevonden door Eindhoven Airport.
08/04/19
TUI-campagne met Erben Wennemars
Het merendeel van de Nederlanders is ook op vakantie bezig met een gezonde levensstijl. Op vakantie zijn Nederlanders actiever dan in het dagelijks leven. Om een gezonde levensstijl thuis en op vakantie door te trekken start TUI met Erben Wennemars de campagne Opladen.
03/04/19
Juweeltje in de reiswereld
Barbara Fransen werd voor de feestelijke ondertekening ontvangen in het nieuwe pand van TUI in Rijswijk. Arjan Kers, General manager TUI Nederland
02/04/19
Wizz vernieuwt vloot
De Hongaarse luchtvaartmaatschappij Wizz Air vliegt vanaf nu dagelijks op Eindhoven vanuit Budapest met de zuinige Airbus A321 NEO.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk