Geplaatst op: 13-12-2017
Auteur: Marcel Baltus

I Have a Dream…

I Have a Dream…
Bron: Pixabay
Het is december. De maand dus van ‘It is the most wonderful time of the year’ en ‘All I want for Christmas is you’ en meer van die melodietjes waar je – hoezeer je je best ook doet – niet aan kunt ontsnappen. Waar je ook niet aan ontkomt, zijn de (reis)trends die de komende periode als pepernoten over ons heen gestrooid worden. Hoe ik over trends denk, kunt u lezen op een eerdere blog.


Echter. De laatste maand van het jaar is ook de maand van goede voornemens. Die heb ik ook. Eentje. Hij heet I Have a Dream…


Het lijkt soms dé leidraad en richtsnoer in de reissector. Ieder voor zich. Of je nu touroperator, verkeersbureau of PR-bureau bent. Ze organiseren alle eigen evenementen, eigen workshops, eigen presentaties, eigen nieuwsbrieven, eigen reclame-, marketing en PR-acties. Met de nadruk op eigen dus. Het spreekt voor zich dat hier soms noodzaak voor is maar het laat onverlet dat er meer ruimte voor samenwerking zou moeten zijn.


Reeds vele jaren organiseren wij thematische persdagen als het City Breaks Press Event en de Wintersport Persdag. Wij organiseren deze persdagen branche breed, m.a.w. iedere stad of wintersportbestemming uit de hele wereld mag deelnemen. Uitermate praktisch voor reismedia die ieder jaar een overvloed aan uitnodigingen ontvangen. Hoe mooi zou het dan zijn dat de betrokken verkeersbureaus in Nederland ook steden en wintersportbestemmingen zouden aandragen voor deze dagen. Maar nog steeds organiseren een aantal hun eigen tot één land gelimiteerde (thematische) persdagen. Ja Oostenrijk, Frankrijk en Duitsland zijn weliswaar concurrenten van elkaar maar uit belang van efficiency, mediabereik en ROI verdient het soms de voorkeur om juist de handen ineen te slaan. Hulde voor het Spaans verkeersbureau dat ieder jaar voor onze City Breaks Press Event werft omdat zij de synergie goed snappen. Voorafgaande aan onze stedendag organiseren zij een travel trade dag. Op deze manier slaan de Spaanse steden twee vliegen in één klap.


Een branchebreed Wintersport Evenement voor consumenten zie ik ook wel zitten. Naast een gezamenlijke Wintersport Persdag zou ik samen met alle wintersport verkeerbureaus in de Benelux ook graag een Wintersportdag voor consumenten willen organiseren. De verkeersbureaus nemen dat op in hun marketingplannen voor hun achterban, wij nemen de locatie en de promotie van de dag voor onze rekening. Veel effectievere promotie dan met een wintersportbestemming een week lang in een winkelcentrum staan. De PR-toekomst zit in ook in samenwerking – samenwerking is de PR-toekomst!


Ook richting PR-bureaus spreek ik de wens uit voor meer overleg met elkaar in 2018. Ook zij en wij hebben last van deze ‘ieder voor zich’ mentaliteit. Wat minder geslotenheid, wat meer openheiden zo dus voorkomen dat voor een pitch van een niet nader te noemen verkeersbureau 12 PR-bureaus meedingen. Het is te zot voor woorden. Concurrentie is prima maar 12 PR-bureaus voor je karretje spannen is absurd. Precies om deze reden deden wij niet mee. En het zou ook fijn zijn om met elkaar af te stemmen wat we doen met verkeersbureaus of andere toeristische partijen die ieder jaar weer opnieuw een pitch uitschrijven. Kom op collega’s, dat soort ‘vertrouwen’ uitspreken in een PR-bureau is toch bedenkelijk – is dat ons eergevoel niet te na om daar gezamenlijk tegen ageren? En een volwassen prijspeil blijven hanteren voor onze diensten en niet onderaan je PR plan zetten: ‘Wij bieden onze diensten aan met 10% korting op de laagste offerte die u ontvangt.’


Let wel. Er bestaan gelukkig enkele samenwerkingen tussen PR-bureaus: onze succesvolle Travel Pressentation is daar een prachtig voorbeeld van. Gezamenlijk met USP Marketing & PR en Communigate organiseren wij al sinds jaar en dag deze succesvolle mediadag. Maar ze zijn op een hand te tellen. Meer overleg, afstemming, informeren en onderlinge afspraken, het zou welkom zijn. Er zijn nog wel 10 onderwerpen die ik in 2018 graag met de collega PR-bureaus tegen het voetlicht zou willen houden.


"I have a dream, … dat er ooit een dag komt dat samenwerking de norm wordt.”


Dromen zijn bedrog? Ho ho ho… niet altijd toch! De koffie staat klaar en u bent welkom.


Trefwoorden: samenwerking, marketing, pr

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/04/24
Exclusief voor leden
Wat beoogt Venetië met de invoering van tickets voor dagtoeristen?
Vanaf vandaag moeten toeristen die Venetië voor een dagje willen bezoeken een toegangskaartje reserveren. De maatregel, die geldt op de drukste dagen van het jaar, is een proef om de overweldigende toestroom van toeristen te reguleren en de impact op de stad te beperken.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...
17/04/24
ANVR pleit voor flexibiliteit rondom schoolvakanties
De ANVR pleit voor meer flexibiliteit rondom schoolvakanties. Hiermee wordt vakantiedrukte beter gespreid op wegen en luchthavens, maar ook op de bestemmingen zelf, meent ANVR. Frank Oostdam reageert op het gemaakte position paper over de gewenste flexbiliteit.
12/04/24
Bas Maes gedeputeerde Brabant voor vrijetijdseconomie
Bas Maes (SP) is benoemd als gedeputeerde voor de provincie Noord-Brabant. Bas Maes zal zich voor de komende 3 jaar van deze bestuursperiode inzetten voor de portefeuille Energie, Cultuur, Sport, Erfgoed en voor de Vrijetijdseconomie.
11/04/24
Marieke Braber spreker workshop Vakantieparken en trends
Jos van der Sterren heeft bij zijn workshop over vakantieparken een stevige side-kick naast zich in de vorm van Marieke Braber. Het is weer een sterke aanvulling in het programma van Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
09/04/24
Campagne Varen doe je samen afgetrapt
Tijdens de Veiligheidsdag aan de Eem heeft gedeputeerde Rob van Muilekom voor de provincie Utrecht d...
05/04/24
Ambitie Utrechts Landschap 10.000 bomen planten
Om de natuur te versterken wil natuur- en beheerorganisatie Utrechts Landschap komend jaar ruim tien...