Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-09-2017
Auteur: Hans Dominicus

Duurzaam reizen betekent doorzetten

Duurzaam reizen betekent doorzetten
Bron: Shutterstock
Opwarming aarde, klimaatverandering, aardbevingen.... Willen we er echt wat aan doen? Het spanningsveld met de economische belangen is groot. Volkswagen verkoopt ondanks het dieselschandaal meer auto’s, koopt de claims af en doet quasi-tegemoetkomingen. Andere merken volgen die lijn. We winnen minder aardgas, maar vervolgens dreigt de NAM met een hogere energieprijs. We willen als consument best wel een bijdrage leveren aan een beter milieu, maar dat moet niet meer kosten en eigenlijk willen we dat het nog voordeliger is. En dat wordt ons dan bij bijvoorbeeld zonnepanelen vlot voorgerekend.


Ik herinner me een afstudeerder, die een paar jaar terug onderzoek deed onder buitenlandse toeristen in Amsterdam naar het imago van de hoofdstad als duurzame stad. Uit de focusgroepen kwam een bijzondere mening naar voren: men wilde best wat doen voor een beter milieu, maar was niet bereid daarvoor meer te betalen. Dat stoelde op de motivering dat als het goed is voor het milieu, het toch onmogelijk duurder kan zijn. Er zaten veel Amerikanen in die groep, dat wel. Maar deze mening werd breder gedragen: de consument houdt er een andere logica op na.


Een ander CELTH-onderzoek van Stenden en NHTV laat zien dat de consument door het obligate ‘spaar het milieu en gebruik je handdoeken een dag langer’ heen prikt als zijnde voornamelijk commerciële interesse van het hotel. Zeker als tegelijkertijd geen andere milieumaatregelen zichtbaar zijn zoals bijvoorbeeld gescheiden afvalinzameling. Of gescheiden inzameling in de hal en bij de keukendeur in een container. De consument laat zich niet meer zo simpel bedriegen.

En toch wil een belangrijk deel van de consumenten best een bijdrage leveren. Reisorganisatie TUI zet zich daar bijvoorbeeld sterk voor in en heeft een aparte afdeling die zich met het onderwerp duurzaamheid bezighoudt die continue kijkt waar en wat duurzamer kan. TUI looft ook jaarlijks een duurzaamheidsprijs uit voor de beste HBO-scriptie op gebied van duurzaamheid en reizen. Maar men merkt tegelijkertijd dat nog maar een klein percentage van de klanten bij boeking zich laat leiden door duurzaamheidsprincipes. De verwachting is dat dat percentage gaat stijgen, maar wanneer de omslag komt is nog onbekend en dat is zelfs voor een vooruitstrevend bedrijf een dilemma.


De reclames op Schiphol ‘heeft u uw reis al CO2 gecompenseerd?’ bij aankomst leiden waarschijnlijk niet tot echte awareness voor dit aspect. Evenmin de prijsverhoging voor compensatie ad-on’s die je kunt aanklikken bij de boeking. Maar de teksten op je sandwich aan boord bij KLM over de duurzame productie van je broodje, het zichtbaar afval scheiden door het boordpersoneel, maakt wel dat je het idee hebt dat men zich ergens om bekommert. Als de piloot nu nog zou aankondigen dat hij een ‘green landing ’ zou gaan doen, waar dat mogelijk is, zou ik bij een gelijkblijvende prijs eerder voor KLM kiezen. Differentieel voordeel dus.


Duurzaamheid moet je zichtbaar maken, en als je er aan bijdraagt moet je je goed voelen. Dat laatste moet veel meer aandacht krijgen, ook in toerisme. Dat betekent eenvoudigweg voor ons allemaal: doorzetten. Ik zit te wachten op de T-shirts of caps ‘I fly green’ of ‘I made Malloca greener’. Met bijvoorbeeld top design en alleen gratis bij een lage-emissie-reis.

Trefwoorden: duurzaam toerisme

||| Nieuws |||

18/06/25
Exclusief voor leden
Siblu breidt uit in Europa met focus op tweede huis in de natuur
De Franse vakantieorganisatie Siblu zet een nieuwe stap in haar Europese groeistrategie met de overname van zeven vakantieparken. Interessant is de nieuwe focus op het eigen gebruik van de tweede woning door de eigenaren.
18/06/25
Exclusief voor leden
Dantumadiel en Overijssel aan kop in JetCamp-onderzoek naar beste kampeerlocaties van Nederland
Dantumadiel heeft gemiddeld de best beoordeelde campings van Nederland. De negen campings in deze Friese gemeente behalen gemiddeld een rapportcijfer 9,1. Van de provincies scoort Overijssel met een 8,5 het best. In Europa staat Nederland met een 8,3 op een 12e plaats.
18/06/25
Europa-Park opent Silver Lake City: een nieuwe dimensie in thematisch overnachten
Rustieke westernsfeer en moderne comfortvoorzieningen komen samen in Silver Lake City, de nieuwste uitbreiding van het Europa-Park Resort. Het voormalige Camp Resort is volledig herontwikkeld tot een authentiek westernstadje met een breed scala aan overnachtingsmogelijkheden en belevingen voor het hele gezin.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
18/06/25
Exclusief voor leden
B&B De Hoenderkamp de beste van Nederland in 2025
B&B De Hoenderkamp in het Overijsselse Beuningen is uitgeroepen tot de Beste Bed & Breakfast van Nederland 2025.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.