Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 06-07-2017
Auteur: Marc Gerlings

De brug over de online generatiekloof

De brug over de online generatiekloof
Foto: Shutterstock
"Stuur maar een appje”, hoor je vaak als mensen in contact willen blijven. Online, social media, messagediensten, het zit helemaal in ons contactennetwerk verweven. Het gebruik van online diensten neemt alleen maar toe. Het maakt het leven van een reiziger of toerist leuker en meestal ook makkelijker. Toch dook daar altijd voor het toeristische vakgebied een generatiekloof op.

Wie online riep, had in toerisme meteen de jongeren tot ongeveer een jaar of dertig voor ogen. Dat is heel veel want daar vallen ook gezinnen onder. De scheidslijn leek altijd rond de 50-plus op te duiken. Zij zouden minder goed bereikbaar zijn online. Of in termen van commerciële aanbieders, niet makkelijk te targeten. Toen kwam de omslag.

Kloof onzichtbaar in de cijfers
Mede door de forse adoptie van de smartphone is opeens iedereen online, altijd. Toch bleef ook tot enkele jaren geleden de vijftigplusser weer buiten beeld. In de cijfers van CBS leek de vijftigplus generatie gewoon actief online. Naast mijn redactionele werk beoordeel ik een paar keer per jaar scripties en daar dook een ander beeld in de onderzoeken op. Vijftig jaar en ouder, dan zijn mensen in theorie wel online maar ze kunnen lastig hun weg vinden in de cyberbrei. Ze hadden een profiel bij bekende social mediaplatforms maar waren passief. Daarmee bleken ze toch nog onbereikbaar. Eindelijk is de generatiekloof nu echt bijna dicht.

Naar 83 procent
CBS meldt op 27 juni: ‘Jongeren maakten in 2016 weliswaar nog meer gebruik van sociale netwerken dan mensen in de oudere leeftijdsgroepen, maar het verschil is sinds 2014 kleiner geworden. Het gebruik van sociale netwerken onder 45- tot65-jarigennam toe van70 procentnaar83 procent.Onder65-plusserssteeg dit aandeel in dezelfde mate, van26 procentnaar39 procent. Vooral het direct uitwisselen van berichten, bijvoorbeeld via Skype Messenger of WhatsApp, nam fors toe onder45-plussers, mede door het toegenomen smartphonebezit. Onder 12- tot25-jarigenbleef het gebruik van sociale netwerken met95 procentvrijwel gelijk.’

Details voor winst
De groeicijfers zijn bijna angstaanjagend hoog, zo snel is het overstag gaan naar nieuwe technologie voltooid. 13% groei en 83% van 45 tot en met 65-jarigen online actief. Dat is veel. Dat komt overeen met het beeld dat ik kreeg bij de scriptiebeoordelingen in dezelfde week. Deze generatie is nu wel echt actief online. Zoeken, kijken, vergelijken, inspireren, het zit er allemaal in. Ze gebruiken de functies en mogelijkheden van online en ze zijn bijna net zo goed als een 40-jarige. De kloof is er nog wel, zo lijkt het, maar binnen een paar jaar is deze miniscuul. Dat is fijn voor de gebruiker en een giga kans voor toerisme. Eindelijk kun je online die interessante generatie online targeten. Blijft de strategische keuze en praktische uitvoering over dat het taal- en beeldgebruik van een 20-jarige en een 65-jarige heel anders is. Het is misschien iets makkelijker geworden in de communicatieve bereikbaarheid maar de details bepalen of je de winst voor je accommodatie, stad of festival online binnenhaalt.

Marc Gerlings
Hoofdredacteur Recreatie & Toerisme
Trefwoorden: toerisme, reizen, online, marketing

||| Nieuws |||

28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
26/05/25
Exclusief voor leden
Jelmer Schoolderman brandmanager bij Corendon
Jelmer Schoolderman treedt per 2 juni 2025 in dienst bij Corendon als Brandmanager. In deze rol vers...
26/05/25
Sponsorbestedingen in 2024 weer op het niveau van 2019
AFC Ajax en Rabobank voeren sponsorlijst aan met ruim € 40 miljoen aan sponsorinkomsten.
26/05/25
Exclusief voor leden
In vijf jaar tijd doneert Natuurhuisje 1 miljoen euro aan natuurdoelen
Boekingsplatform Natuurhuisje heeft in totaal sinds juli 2020 € 1.000.000 gedoneerd aan lokale natuurprojecten. Het meest recente project helpt de eigenaren van vakantiehuizen op het boekingsplatform met streekeigen tuinen in Drenthe.
23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.