Geplaatst op: 19-06-2017
Auteur: Marcel Baltus

De roamingkosten zijn afgeschat – een drama voor vakantiegangers!

De roamingkosten zijn afgeschat – een drama voor vakantiegangers!
Bron: Shutterstock
Het sierde deze week menig krantenkolom en blog. Roamingkosten binnen Europa zijn verleden tijd. Fantastisch nieuws voor ons consumenten. Uiteraard. Iedere kostenbesparing is welkom. Toch. Maar louter financieel redeneren is wellicht wat kort door de bocht.


Ik was afgelopen week in het buitenland en ben daar mijn telefoon verloren. De eerste dagen waren een nachtmerrie. Kon mijn zijn, wezen en bestaan niet meer doorseinen naar mijn volgers. Geen uploads op Facebook, geen foto’s op Instagram en geen wetenswaardigheden twitteren. Voor de buitenwacht bestond ik even niet meer. Slik. Paniek en onrust in mijn hersenpan. Verhoogde hartslag. Stress. Afkickverschijnselen.


Maar tijd heelt niet alleen wonden. Ook frustraties. Na enkele dagen begon ik er toch wel aan te wennen. Het dwangmatige ebt weg. Mobielloos bleek niet doelloos. Méér tijd om te kijken, te praten, te genieten, te luisteren. Méér aandacht voor je omgeving. Mwah na dag drie viel er best wel mee te leven. Een paar dagen offline – het kan! Ik moest aan deze ervaring denken toen ik vandaag 15 juni alle berichtgeving las over het verdwijnen van de roamingkosten.

Werpt zich de vraag op: Is het wel een positieve maatregel voor de reisindustrie? Of wat preciezer geformuleerd – misschien is het desastreus voor de vakantiebeleving! Was je in het pre-15 juni-tijdperk al veel tijd en moeite kwijt aan het vinden van een spot waar je gratis wifi kon oppikken, nu kun je waar je ook bent 24 uur per dag zeven dagen per week je ziel en zaligheid aan de wereld melden. We staan er mee op en gaan er mee naar bed. Damn - dat lijkt mij geen goede ontwikkeling. Primair is een vakantie toch bedoeld om even te chillen, rust in je hoofd, afkicken van dat jachtige tempo en tijd voor elkaar te nemen.


Grote kans dat nu op vakantie je je mobiele nu 100 keer zo vaak in je hand hebt dan de hand van je geliefde, dat je 100 keer zo vaak naar je schermpje tuurt dan naar je omgeving, dat je het 100 keer zo vaak aan je oor zet in plaats van te luisteren naar de ruisende zee…


Best wel komisch. We lijken een gevangene te worden van een roaming device. Mocht je vergeten zijn wat roaming betekent, het is zwerven. Dat is op vakantie gaan toch wel een beetje. Niet lullig bedoeld maar misschien goed wanneer je jouw telefoon ook een keer kwijtraakt. Het is een overweldigende en leerzame belevenis.


Ik wens je een fijne zomervakantie toe.

Marcel Baltus

Baltus Communications
















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/09/18
Exclusief voor leden
Maastricht Airport relatief snelste groeier door Corendon
Op de luchthaven waren in het tweede kwartaal van 2018, 49 procent meer reizigers.
21/09/18
TUI eerste plaats in e-commerce
TUI Nederland is trotse aanvoerder van de Travel top 25 van Twinkle e-commerce top 100.
21/09/18
BTW verhoging openbaar vervoer heeft invloed
Stijgt het lage btw-tarief van 6 naar 9 procent, dan neemt daardoor naar verwachting het aantal ger...
19/09/18
Trend: Fors meer vraag naar vakantie najaar 2018
Het najaar van 2018 wordt een tijd van forse groei voor het uitgaand toerisme. Cijfers van touroperator TUI en aanbieder van vliegreizen Vliegtickets.nl wijzen daarop.
19/09/18
Exclusief voor leden
Samenwerking luchtvaart en Brussels Airport in verbetering kwaliteit milieu
Belgocontrol, Brussels Airport Company, Brussels Airlines, TUI fly en DHL Express tekenen samenwerkingsovereenkomst voor de verlaging van de druk op het milieu.
17/09/18
Opvallende ontvangst cruiseschip in Sydney (video)
Het nieuwe cruiseschip Majestic Princess werd in Sydney in de haven ontvangen met een baan van licht en vlammen.
17/09/18
Air Miles worden ingewisseld
Per 1 november 2018 vervallen de eerste Air Miles die vijf jaar geleden of langer zijn uitgegeven.
13/09/18
Exclusief voor leden
Groeiend toerisme 7% meer hulpvragen
De ANWB Alarmcentrale kreeg deze zomer 7 % meer hulpvragen dan in 2017. Dat leidde tot bijna 700.000 telefoontjes van vakantiegangers uit binnen- en buitenland.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk