Geplaatst op: 19-06-2017
Auteur: Marcel Baltus

De roamingkosten zijn afgeschat – een drama voor vakantiegangers!

De roamingkosten zijn afgeschat – een drama voor vakantiegangers!
Bron: Shutterstock
Het sierde deze week menig krantenkolom en blog. Roamingkosten binnen Europa zijn verleden tijd. Fantastisch nieuws voor ons consumenten. Uiteraard. Iedere kostenbesparing is welkom. Toch. Maar louter financieel redeneren is wellicht wat kort door de bocht.


Ik was afgelopen week in het buitenland en ben daar mijn telefoon verloren. De eerste dagen waren een nachtmerrie. Kon mijn zijn, wezen en bestaan niet meer doorseinen naar mijn volgers. Geen uploads op Facebook, geen foto’s op Instagram en geen wetenswaardigheden twitteren. Voor de buitenwacht bestond ik even niet meer. Slik. Paniek en onrust in mijn hersenpan. Verhoogde hartslag. Stress. Afkickverschijnselen.


Maar tijd heelt niet alleen wonden. Ook frustraties. Na enkele dagen begon ik er toch wel aan te wennen. Het dwangmatige ebt weg. Mobielloos bleek niet doelloos. Méér tijd om te kijken, te praten, te genieten, te luisteren. Méér aandacht voor je omgeving. Mwah na dag drie viel er best wel mee te leven. Een paar dagen offline – het kan! Ik moest aan deze ervaring denken toen ik vandaag 15 juni alle berichtgeving las over het verdwijnen van de roamingkosten.

Werpt zich de vraag op: Is het wel een positieve maatregel voor de reisindustrie? Of wat preciezer geformuleerd – misschien is het desastreus voor de vakantiebeleving! Was je in het pre-15 juni-tijdperk al veel tijd en moeite kwijt aan het vinden van een spot waar je gratis wifi kon oppikken, nu kun je waar je ook bent 24 uur per dag zeven dagen per week je ziel en zaligheid aan de wereld melden. We staan er mee op en gaan er mee naar bed. Damn - dat lijkt mij geen goede ontwikkeling. Primair is een vakantie toch bedoeld om even te chillen, rust in je hoofd, afkicken van dat jachtige tempo en tijd voor elkaar te nemen.


Grote kans dat nu op vakantie je je mobiele nu 100 keer zo vaak in je hand hebt dan de hand van je geliefde, dat je 100 keer zo vaak naar je schermpje tuurt dan naar je omgeving, dat je het 100 keer zo vaak aan je oor zet in plaats van te luisteren naar de ruisende zee…


Best wel komisch. We lijken een gevangene te worden van een roaming device. Mocht je vergeten zijn wat roaming betekent, het is zwerven. Dat is op vakantie gaan toch wel een beetje. Niet lullig bedoeld maar misschien goed wanneer je jouw telefoon ook een keer kwijtraakt. Het is een overweldigende en leerzame belevenis.


Ik wens je een fijne zomervakantie toe.

Marcel Baltus

Baltus Communications


||| Twitter |||

||| Nieuws |||

02/07/20
Exclusief voor leden
Roompot test horeca 2.0 uit
Thuis is op de bank eten bestellen en laten bezorgen heel normaal. Maar nog niet op vakantieparken. Daar gaat Roompot verandering in brengen. De keten test op 2 parken 3 digitale diensten uit om zijn horeca- en parkgasten nog sneller en beter te kunnen bedienen.
02/07/20
Genieten van UNESCO gebied Waddenzee vanaf de tribune
Bij de Hoek van de Bant, aan de Friese kant van het Lauwersmeer is op 1 juli de bouw van de waddentr...
02/07/20
Groenalliantie Midden-Holland heeft fors in openluchtrecreatie geïnvesteerd
De Groenalliantie Midden-Holland heeft in de afgelopen jaren samen met andere partijen flink geïnvesteerd in de recreatie- en natuurwaarden van haar groengebieden.
02/07/20
Drenthe zoekt ambitieuze ondernemers voor Recreatie Excellentie Programma (REX)
Vitale Vakantieparken Drenthe start vanaf 1 juli 2020 met het Recreatie Excellentie Programma (REX). Het programma is gericht op ambitieuze ondernemers die met hun vakantiepark tot de (inter)nationale willen behoren.
02/07/20
Campagne laat Groningers eigen gebied (her)ontdekken
Om te laten zien dat Groningen van alles te bieden heeft voor een vakantie of het besteden van de vrijetijd in eigen omgeving, lanceert Marketing Groningen vrijdag 3 juli de zomercampagne ‘Gelukkig ben je in Groningen’.
02/07/20
KLM-ers als vrijwilligers aan de slag bij Aviodrome
Deze zomer gaan 10 KLM-ers bij Aviodrome in Lelystad aan de slag. Zo kunnen bezoekers hun vragen stellen aan echte stewardessen, piloten en andere vlieg-professionals.
02/07/20
MarketingOost partner van Kennisnetwerk Destinatie Nederland
MarketingOost wordt partner van Kennisnetwerk Destinatie Nederland. Daarmee treedt deze toonaangevende destinatiemarketing- en –managementorganisatie toe tot het landelijke DMO netwerk
02/07/20
Bezorger en sponsor voor Van Gogh Museum
Bezorgingsdienst DHL Express wordt voor de periode van drie jaar een sponsor van het Van Gogh Museum...