Geplaatst op: 17-05-2017
Auteur: Marcel Baltus

Over uitstelgedrag, laksheid en besluiteloosheid in de reisindustrie

Over uitstelgedrag, laksheid en besluiteloosheid in de reisindustrie
Bron: Shutterstock
Dé oplossing voor lastige klussen: uitstellen. Komt wel. Doe ik morgen. Bijna iedereen heeft er last van. Zeker als individu. Ja, u dus ook. Je hebt er even geen zin in. Geen tijd voor vandaag. Of je hoofd staat er niet na. Te veel afleidingen. Plus honderd andere uitvluchten.


Is het op persoonlijk niveau al vervelend, op bedrijfsniveau kan het uit de weg gaan van precaire en ongewenste situaties uitermate frustrerend worden voor afnemer/eindgebruiker: wij consumenten dus. Een paar voorbeelden uit de reisindustrie.


Schiphol

Onze luchthavengigant wordt in de media toch behoorlijk afgeslacht voor de immense wachtrijen. Eigen schuld dikke bult. Sinds mensenheugenis toetert Schiphol ieder jaar trots groeicijfers en weet al lang – heel lang - dat het drukker en drukker wordt. Nu bagatelliseer ik niet de enorme complexiteit van crowd control en grote mensenmassa’s die in een kort tijdsbestek door een trechter gesluisd moeten worden. Dat is lastig maar niet onmogelijk. Zeker niet wanneer Schiphol daar 10 of 20 jaar geleden al serieus naar had gekeken. Maar nu komt het over alsof ze plotsklaps voor een dilemma staan. Het Engels – de internationale taal van de luchtvaartsector - heeft er een prachtig woord voor: procrastination. Talmen, een neiging tot uitstellen. Hoe is het mogelijk dat zo’n organisatie dit zo lang op zijn beloop laat? Maar niet alleen Schiphol maakt zich schuldig aan lethargisch gedrag.


Hotels

Nog een voorbeeld van een sector die in bepaald opzicht uitermate laks is: hotels. Na 2000 jaar – want al voor onze jaartelling werd er gelogeerd – is deze industrie nog steeds niet bij machte om enkele fundamentele irritaties tijdens een overnachting weg te nemen. Ik noem maar frustratie nummer 1: smijten met deuren. Laat terugkomen in je hotelkamer moet kunnen, maar de halve gang uit zijn diepe slaap halen vanwege het gedreun van een deur die dichtgeklapt wordt, zou inmiddels toch tot de prehistorie moeten behoren. Of de gaatjes in de douchekop die al in geen 2 jaar kennisgemaakt hebben met de kracht van een goede ontkalker of schoonmaakazijn, waardoor wel de wanden van de douche nat zijn maar jouw lijf niet. Het is verbijsterend dat de hotelsector hier nog steeds geen beproefde oplossing voor heeft. (Voor meer ergernissen over hotels lees een eerdere blog hier Goed geslapen?)


Rolkoffers

En nu we het toch over herrie hebben, is de link naar voorbeeld drie snel gemaakt: trolleys. Ik was onlangs in Amsterdam voor een bijeenkomst en op weg naar de afspraak was het één aanhoudend geratel – legde spontaan de associatie met één lange mitrailleursalvo - van die honderden toeristen die met hun rolkoffers over de weg liepen. En dit was nog maar asfalt, laat staan wanneer ze in contact komen met klinkers, kinderkopjes, keien of andere oneffen soorten bestrating. Ja Amsterdammers, ik kan mij goed voorstellen dat deze overlast één grote ergernis is. Is het niet onvoorstelbaar dat kofferfabrikanten nog steeds koffers met die afgrijselijke wieltjes produceren in plaats van die enorme frustratie weg te nemen door met een nieuw commercieel product op de markt te komen: de geluidsarme rolkoffer. Kijk eens buiten de eigen branche; inline skates hebben al jaren zachte wieltjes. Rolt nog lekkerder ook. Wake up please.


Maar nu de meest interessante vraagstelling rondom deze problematiek: dat u en ik iets wel eens op zijn beloop laten, ach ja moet kunnen, maar wanneer een hele bedrijfstak of grote speler een situatie laat voorbestaan zonder tijdig in te grijpen, is dat toch vrij bedenkelijk. Hoe kan het dat een miljardenindustrie niet tijdig een probleem signaleert. Of wel (bijtijds) erkent maar geen actie onderneemt. Dat kan geen laksheid of desinteresse zijn toch? Snap u het? Ik niet.

Trefwoorden: luchtvaart, luchthavens, hotels, negatieve aspecten, irritatie

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

18/01/21
Nederlandse hotelmarkt volgend jaar hersteld, omzetten nog langer onder druk
De Nederlandse hotelmarkt zal in 2022 weer hersteld zijn en op het niveau van 2019 liggen. Alleen voor Amsterdam zal het herstel een jaar later komen. De omzet is dan evenwel nog niet op niveau.
15/01/21
Naar verhouding veel bedrijven die stoppen in recreatie en horeca in 2020
Het aantal bedrijven in Nederland is in 2020 met 78.312 toegenomen tot 2.078.716. Dit aantal bedrijven stond geregistreerd in het Handelsregister op 1 januari 2021. Maar net in de gastvrijheidsbranche en recreatie stoppen veel bedrijven.
14/01/21
Meer faillissementen in vrijetijdssector
In 2020 zijn 2.703 bedrijven en instellingen failliet verklaard. Dat is 16% minder dan in 2019. Door de coronacrisis hadden veel bedrijven het moeilijk, maar het aantal faillissementen lag afgelopen jaar op het laagste niveau in 20 jaar. In de vrijetijdssector gingen juist meer bedrijven failliet.
12/01/21
Prijzen vrijetijdsbesteding stijgen sterker dan gemiddeld
Vorig jaar bedroeg de inflatie in Nederland gemiddeld 1,3%. Dat was een stuk minder dan in 2019 toen de prijzen nog met 2,6% stegen. In de vrijetijdssector stegen de prijzen over het algemeen sterker dan gemiddeld. Dat maakt het CBS bekend.
12/01/21
Bezorgmarkt maaltijden groeit met 37%
In 2020 groeide de omzet van bezorging van maaltijden met maar liefst 37% naar ruim 2,7 miljard euro. Dat maakt het FoodService Instituut Nederland vandaag bekend.
07/01/21
BUNK Hotels wint prestigieuze award
BUNK Hotels is verkozen tot winnaar van de Travel & Hospitality Awards 2021 in de categorie European Travel Awards. Hierdoor mag BUNK zich een jaar lang het meest unieke hotel van Nederland noemen. Het hotelconcept met vestigingen in Utrecht en Amsterdam onderscheidde zich van maar liefst 4.000 inzendingen.
07/01/21
Bas van Es wordt merkleider Arnhem Nijmegen
Per 1 februari 2021 start Bas van Es als Merkleider Arnhem Nijmegen bij Toerisme Veluwe Arnhem Nijme...
07/01/21
De eindsprint van jaar 2020
De gevolgen voor het consumentengedrag en daarmee de recreatiesector waren legio. Men bleef massaal in Nederland recreëren, de botenverkoop groeide enorm, elektrisch fietsen waren uitverkocht, ligplaatsen in jachthavens raakten vol, recreatiewoningen waren niet aan te slepen, en campings raakten overvol