Geplaatst op: 26-04-2017
Auteur: Han Verheijden

Wat kunnen we leren van de verkiezingen?

Wat kunnen we leren van de verkiezingen?
beijersbergen / Shutterstock.com

Ruim 80% van de Nederlanders ging op 15 maart jl. naar de stembus. Dat komt toevalligerwijs (?) ongeveer overeen met het percentage van onze vakantieparticipatie. Ik vroeg mij naar aanleiding hiervan af of er misschien nog meer overeenkomsten bestaan tussen trends in de politiek en in de vrijetijdseconomie. Of dat, meer in het bijzonder, onze sector iets zou kunnen leren van de uitslag.

 

De ‘groene’ partijen (GL, D’66, PvdD) zijn alle sterk gegroeid en je zou daaruit kunnen concluderen dat duurzaamheid het goed doet. Recreatiebedrijven, die in hun concept veel waarde hechten aan duurzaamheid, lijken daarom het gelijk aan hun kant te hebben. Het succes van bijvoorbeeld Natuurkampeerterreinen of van Landal past kennelijk in een bredere trend. Anderzijds moet je niet denken dat je daarmee de hele markt ‘covert’, want deze partijen vertegenwoordigen immers maar 30% van het electoraat. Verder valt op dat de PvdA sterk heeft verloren. Waarnemers verklaren dit verlies door gebrek aan focus en te weinig eigen kernwaarden. Deze partij wil kennelijk voor iedereen interessant zijn en is het daardoor voor bijna niemand.


De vergelijking met veel binnenlandse vakantiegebieden dringt zich op. De zogenaamde bos- en heideregio’s lijden ook vaak aan kleurloosheid. De websites zitten vol met dezelfde plaatjes en verkoopargumenten. Ze gaan feitelijk bijna allemaal over rust en ruimte, streekproducten en pittoreske stadjes. Maar wat is hun onderscheidende kernwaarde en merk? De ‘christelijke’ partijen (CDA, CU en SGP) blijven –ondanks de hoge opkomst- stabiel of winnen zelfs substantieel. Hiervan zou je kunnen afleiden dat er voor traditionele, degelijke vrijetijds- en vakantieproducten nog altijd een stevige markt bestaat. Volgens mij is dat goed nieuws voor hoogwaardige dierentuinen, goed geoutilleerde kampeerterreinen of comfortabele familiehotels. De VVD blijft weliswaar marktleider, maar verliest ook stemmen. Burgers houden niet van de ‘arrogantie van de markt’, zeggen politieke commentatoren. Geldt dat ook in onze markt? De vraag is daarbij natuurlijk wie in onze sector de nummer(s) één zijn? En staan die (grote) ondernemingen ook niet onder druk? De lezer mag het hierbij zelf invullen.

 

In dit vergelijkingsspel is nieuwkomer DENK voor mij de meest uitdagende partij. Eindelijk krijgt de nieuwe Nederlander een eigen politiek gezicht. Gaat dat nu ook gebeuren in de vrije tijd en in de vakantiemarkt? Theehuizen, picknicken in het stadspark, waterpijp roken, tv-schotels: tot nog toe gedraagt de gemiddelde NMMA-er (nieuwe afkorting voor Nederlander met een migratieachtergrond!) zich als een vrijetijdsconsument uit zijn of haar moederland. DENK is een Nederlandse partij en je zou mogen verwachten dat er nu vanuit deze NMMA-doelgroep nieuwe Nederlandse vrijetijdsconcepten ontstaan? Of dat gebeurt, staat te bezien, maar ik zou dat wel toejuichen. In de afgelopen decennia is onze cultuur (muziek, dans) verrijkt met nieuw ‘allochtoon’ talent. Veel autochtone Nederlanders genieten daar dagelijks van. Waarom zou dat ook niet kunnen met nieuwe ‘exotische’ formules in onze campings, attractieparken of wellnessclubs (Hamam!). Ik ben benieuwd.

 

Bovenstaande overwegingen zijn filosofisch van aard en blijven speculatief. Eén ding weet ik echter zeker: de recente verkiezingen leren ons dat ‘merkentrouw’ nu echt een heel relatief begrip is geworden. Daarnaast kan voor alle aanbieders hoop geput worden uit het feit dat er voor heel veel verschillende concepten plaats is in de markt, mits die authentiek zijn en voor de focusgroep herkenbaar! En nu maar weer vier jaar wachten. Gaan we het hebben over SP, PVV en FvD!

Trefwoorden: kernwaarden, dna, nieuwe nederlanders, vrijetijdsbesteding
















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/10/18
Aan de slag met jouw regio?
Ongeveer 500 vakgenoten reisden vorige week af naar Deventer voor de eerste Nationale ToerismeTop....
18/10/18
Nieuw geladaverblijf in Blijdorp open voor publiek
Vanaf 19 oktober is het nieuwe verblijf voor gelada’s (een expr...
17/10/18
Grootste restauratie van het Rijksmuseum ooit: de Nachtwacht (Video)
Directeur Taco Dibbits legt het project uit in deze videopresentatie.
17/10/18
Exclusief voor leden
Leisure krijgt nieuwe dimensies in Ringpark Utrecht
Je vindt hierin de ontwikkeling van landschap, wonen en werken maar ook van energietransitie en voedselproductie.
17/10/18
Achtbaanrijden op doktersadvies
Twee artsen uit de USA hebben een interessante ontdekking gedaan en werden daarvoor afgelopen maand ...
16/10/18
Elfstedenpad vertaald naar Fries, Duits en Engels
Organisatie Wandelnet meldt dat speciaal voor alle Friese wandelaars heeft het Elfstedenpad vanaf nu een Friese vertaling heeft.
11/10/18
RECRON en HISWA willen fuseren
RECRON en HISWA hebben het voornemen te gaan fuseren. Begin december mogen de leden zich uitspreken.
09/10/18
Internationale prijzenregen voor Attractiepark Toverland
Toverland mocht de afgelopen week maar liefst zes internationale awards in ontvangst nemen. In Spanj...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk