Geplaatst op: 28-02-2017
Auteur: Han Verheijden

Het Verhaal van Nederland! Waarom wordt het nog niet verteld?

Het Verhaal van Nederland! Waarom wordt het nog niet verteld?
Bron: Shutterstock

"Het is 2025, de klimaatcrisis is op zijn hoogtepunt. Zowel de stijging van de zeespiegel als het smelten van gletsjers gaat veel sneller dan eerder werd verwacht. De Verenigde Naties zijn in spoedberaad bijeen. Er is namelijk wereldwijd een schreeuwend gebrek aan zoet water en de verwoestijning rukt alsmaar verder op. Door vervuiling en overbevissing zijn de ecosystemen van oceanen en rivieren volledig uit balans. Niemand lijkt nog een weg naar een oplossing te zien. Dan verwijst een commissie van specialisten naar Nederland, want daar werkt men al eeuwen aan watermanagement: dijken en dammen, droogmakerijen, polders en gemalen vormen de bouwstenen van dat land en zij weten hoe je overstromingen kunt voorkomen, zoet water kunt borgen en nieuw, vruchtbaar land kunt creëren.”

 

Ons echte erfgoed

Zal het echt zo lang moeten duren en moet er eerst een grote crisis plaatsvinden om ervoor te zorgen dat de wereldburger Nederland ontdekt en dat de toerist het Verhaal van Nederland indringend kan ervaren en beleven? Het lijkt er soms wel op. We maken in ons land de mooiste themaparken, musea of dierentuinen, maar als het om ons echte erfgoed gaat (ons ontstaan) maken we er ons met een marginaal bezoekerscentrum of saaie expositie van af. Naar de perifeer gelegen Mont Saint-Michel in Frankrijk of de Hooverdam in de VS komen elk jaar miljoenen bezoekers, terwijl wij op de Afsluitdijk of de Oosterscheldedam al blij zijn met een paar honderdduizend.

 

Bewondering over het land onder water

Dat ligt mijns inziens niet aan de bekendheid. In alle landen waar ik kom, wordt met bewondering gesproken over dat landje onder de zeespiegel. De molens van Kinderdijk, de Afsluitdijk en de Zeeuwse Delta zijn echt wereldberoemd, ook al kan men niet altijd de exacte namen ervan duiden. Het Verhaal is bekend, al was het maar via Hansje Brinkers. Ik ben bang dat bescheidenheid ons hier in de weg zit. Ieder ander land zou trots zijn op de grote werken die hier in de afgelopen eeuwen tot stand zijn gebracht en men zou zich terdege realiseren dat zonder die kennis en inzet ons land helemaal niet zou hebben bestaan. Die trots en dat begrip verdienen veel meer exposure in het belang van zowel nationaal bewustzijn als van het internationaal toerisme!

 

Kansen bij de Afsluitdijk

De Nieuwe Afsluitdijk vormt wellicht een kans om dit manco op te vullen. De Afsluitdijk is immers het meest bekende en ook meest spectaculaire waterstaatkundige kunstwerk van Nederland. De dam is al wereldwijd beroemd en wordt jaarlijks reeds bezocht door enkele honderdduizenden bezoekers, waarvan velen uit het buitenland. Alleen zijn die bezoekers wat teleurgesteld, want wat beleef je daar feitelijk? De Dijk wordt op dit moment vernieuwd en krijgt een nieuw karakter. Daan Roosegaarde zorgt voor opvallende vormen, maar belangrijker is dat - naast veiligheid - nu meer aandacht wordt besteed aan ecologische waarden. Zo komt er bij Kornwerderzand een grote vismigratierivier, waardoor vissen in zoet en zout water kunnen zwemmen. Daarnaast wordt gewerkt aan energieopwekking en natuurontwikkeling.

 

Natuurbelevingspark toevoegen

Op initiatief van Innovatie Agro & Natuur en in samenspraak met instanties die werken aan een nieuw Beleefcentrum en de vismigratierivier is recent een plan gemaakt voor een natuurbelevingspark, waarin het Verhaal van Nederland (Waterland) wel integraal wordt verteld, in de vorm van onder meer een mini-polder, die een belevenis maakt van Lely’s project om met behulp van de Afsluitdijk nieuwe polders te bouwen; een waterspeeltuin in een miniatuur-model van de Nederlandse delta met nadruk op zijn vaarwegen, meren, waterwerken en kusten; een grote natuurattractie waar de bezoeker de effecten van eb en vloed op flora en fauna direct kan ervaren; een voettocht over wild wad. Het zou voor het Nederlands toerisme geweldig zijn als we na vijftig jaar experimenteren eindelijk dat verhaal op een boeiende manier kunnen presenteren.  

Trefwoorden: nederland, water, strijd tegen het water, belevingscentrum, afsluitdijk, duurzaam toerisme

||| Nieuws |||

18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
17/12/25
Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.