Geplaatst op: 30-07-2016
Auteur: Han Verheijden

Amsterdam, volg strategie Toscane

Amsterdam, volg strategie Toscane
Bron: Shutterstock

Begin deze eeuw had ik een kort gesprek met Pauline Krikke, toen wethouder toerisme van Amsterdam. Het ging vooral over irritatie bij de burgers over de te drukke binnenstad als gevolg van groeiend toerisme. In die tijd speelde onder andere de rel rondom de Begijnhof, waarbij toeristen in woonhuizen gluurden en het probleem van touringcars, dat het verkeer op de grachten frustreerden. Ook toen gold al dat het ‘met de veel te grote aantallen toeristen maar eens afgelopen moet zijn’. Minder groei en meer spreiding van het toerisme over de hele stad werden beleidsmatige uitgangspunten. Over groei kon ik tegen de wethouder kort zijn: die houdt niemand tegen. Maar over de spreiding waren we optimistischer: als je de attracties en hotels maar genoeg in de buurten buiten het centrum ontwikkelt, dan volgt het bezoek vanzelf. In praktijk is dat helaas niet het geval. Vooral internationale toeristen willen maar één ding: naar de grachtengordel, de Dam, het Museumplein e.o. Dus blijven er eindeloze rijen mensen geduldig wachten voor de ingang van het Anne Frank huis of het van Goghmuseum, zien we alsmaar meer rondvaartboten in de grachten, maar blijven het Tropenmuseum met veel lagere bezoekersaantallen hierbij flink achter.

 

Maar de Zaanse Schans dan? Dat is toch een enorm publiekssucces? Daar komen jaarlijks meer dan 1.5 miljoen bezoekers. Dat is waar en in dat succes zit hem nou net de kneep. Ze willen Holland beleven met een duidelijke voorkeur voor internationaal aansprekend erfgoed: de zeventiende-eeuwse grachten, de koopmanshuizen, Anne Frank en de musea vol met Hollandse meesters. Daarom zou Amsterdam zijn capaciteit niet moeten uitbreiden naar Noord of naar Bijlmer, maar naar andere steden en gebieden met authentiek erfgoed, zoals de binnensteden van Haarlem, Leiden en Delft of de oude droogmakerijen.

 

Wat dat betreft is Florence een mooi voorbeeld voor Amsterdam. Florence positioneert zich als het centrum van Toscane, waar zo veel andere steden, landschappen en bezienswaardigheden de moeite waard zijn. Denk aan Lucca, San Gimignano, Pisa, maar ook Viareggio aan de kust en de arcadische landschappen. Amsterdam zou zich meer moeten aanbieden als de belangrijkste stad van Holland. In die positie worden niet Nemo, Kinkerbuurt, Verzetsmuseum of Artis gepromoot, maar het stadje Enkhuizen, het Frans Hals museum, de molens van Kinderdijk of het mondaine Noordwijk. Amsterdam zou eens moeten stoppen met zijn pogingen buurten buiten de binnenstad te betrekken in het toerisme.

 

Het meer uitdragen van Holland is als instrument voor spreiding is effectiever en voor de toeristen veel aantrekkelijker dan geforceerde initiatieven in de Bijlmer of in Noord. Logeren in een hotel in de binnenstad van Haarlem of van Leiden is een authentiek Hollandse ervaring en Amsterdam ligt zo dichtbij dat dit eigenlijk geen blokkade mag zijn. Of nog beter: die specifieke Holland ervaring is voor de Europese toerist, die Amsterdam al eerder gezien heeft, in een plaats als Delft of Gouda misschien nog wel beter te beleven dan in de drukke Kalverstraat. Ik zou er daarom voor willen pleiten dat we in Nederland meer gaan focussen op onze zeventiende-eeuwse binnensteden als cluster en minder op regio’s. Ondersteund door enige prijsdifferentiatie zou hiermee de topdrukte in de Amsterdamse binnenstad weleens meer geholpen kunnen zijn dan met de lancering van Groot Amsterdam of de met geïsoleerde promotie van andere regio’s.

Trefwoorden: spreiding, negatieve effecten, amsterdam, hollandcity, metropool amsterdam

||| Nieuws |||

14/11/25
Exclusief voor leden
Better Places steunt onderzoek schoon vliegen
Terwijl wereldleiders op de COP30 in Brazilië praten over klimaatambities, doneert reisorganisatie Better Places € 10.000,- aan AeroDelft, een studenteninitiatief van de TU Delft dat werkt aan een vliegtuig dat geen schadelijke stoffen uitstoot.
14/11/25
ANVR-congresgasten in eerste Transavia vlucht naar Rabat
Op 13 november is de eerste Transavia-vlucht van Amsterdam naar Rabat vertrokken. Met aan boord ook de 200 gasten voor het ANVR jaarcongres 2025 met het thema Connecting.
14/11/25
Noordwijk presenteert magazine over herbronnen
Op 13 november presenteerde Noordwijk Marketing het nieuwe magazine MOMENT – Herbronnen in Noordwijk: een inspirerend tijdschrift voor mensen die hier wonen en komen over gezond genieten, rust, natuur, cultuur en actief buiten zijn aan de kust. Het is meteen ook de start van de campagne van deze destinatie.
14/11/25
Ingeborg Meulman wordt directeur NKC
De ledenraad van Nederlandse Kampeerauto Club (NKC) heeft Ingeborg Meulman op voordracht van de raad van toezicht benoemd tot directeur-bestuurder van NKC.
14/11/25
Exclusief voor leden
Beleving bij erfgoed fors omhoog door 3,5 miljoen euro subsidie
In 2026 kunnen 63 Zuid-Hollandse initiatiefnemers voor het behoud en ontwikkeling van erfgoed een subsidie tegemoet zien binnen het maatregelenpakket van de zeven Zuid-Hollandse erfgoedlijnen. Gedeputeerde Staten stellen hiervoor in 2026 bijna € 3,5 miljoen beschikbaar. Van haven tot Limes, veel projecten krijgen meer belevingswaarde voor de bezoeker.
13/11/25
Twee consumentenorganisaties slepen Booking.com voor de rechter
Stichting Consumenten Competition Claims (CCC) en de Consumentenbond zetten de volgende stap tegen platform voor het boeken van accommodaties Booking.com. Na 267.000 inschrijvingen wordt deze juridische stap gezet.
12/11/25
Groningen ondersteunt karakteristieke evenementen
Organisatoren van grote en Karakteristieke Evenementen in de provincie Groningen kunnen vanaf 24 november 2025 opnieuw subsidie aanvragen. In totaal is er voor 2026 een bedrag van 300.000 euro beschikbaar binnen de Subsidieregeling Karakteristieke Evenementen provincie Groningen.
10/11/25
Exclusief voor leden
Knopen Lopen naar laatste fase
De aanleg van het nieuwe wandelnetwerk Knopen Lopen Zuid-Limburg komt in de laatste fase. Dit is een grote stap in de realisatie van de regionale Visie Vrijetijdseconomie.