Geplaatst op: 20-03-2017
Auteur: Hans van Leeuwen

Wie regisseert het toerisme in de regio?

Wie regisseert het toerisme in de regio?
Citymarketeers zijn niet meer van deze tijd. Zelfs het aanpassen van de naam naar ‘Brand Manager’ heeft niet geholpen. Stedentrips spreken enkel nog aan met voldoende internationaal allure. De consument heeft een referentiekader op global scale. Goede voorbeelden van wie hier op inhaken zijn I Amsterdam, Giethoorn en Outlet Roermond, of all places. De binnenstad is niet automatisch meer de belangrijkste point of interest en heeft haar glans verloren. Internet maakt de crisis ook nog eens extra zichtbaar.


Rumoer rondom regiomarketing

In provincie Drenthe probeert men alle lokale en regionale toeristische organisaties te bundelen. Marketing Drenthe is hiervoor de beoogde organisatie. Ook werd een nieuw initiatief onlangs in Emmen gepresenteerd door Bert van der Linden, eigenaar van attractiepark Drouwenerzand. De Hunebed Highway! Ik heb het vermoeden dat er ook hier eerst weer (te)veel tijd, praten en geld wordt gespendeerd aan onderzoek.


Marketing Drenthe is zoekende naar de juiste richting. Wie op de website de regio’s in de provincie bekijkt, kan kiezen uit Zuid Oost Drenthe, Zuid West Drenthe, Drentsche AA, Drentse Hooglanden, Ooststellingwerf, Hondsrug en Hunzevallei en de Kop van Drenthe. Wat hebben deze gebieden voor betekenis voor de consument?


Rust, natuur en cultuur langs de Hunebed Highway

In onze rol van trendwatchers hebben wij onlangs de raad en ambtenaren van gemeente Wolden uit hun comfortzone gehaald op een inspiratieavond met recreatieondernemers bij de Drentse Koe. Men was het er unaniem over eens dat dit een onderdeel moet worden van Drenthe. Onthoud dat de consument naar Drenthe gaat, en niet naar Midden Drenthe, Zuid West Drenthe of Magisch Drenthe. Die laatste is uit de toverhoed gekomen van gemeente Coevorden dat zichzelf ook graag een plaats geeft binnen het totale Drentse spectrum. En dan is er ook nog zoiets als het HUG, ofwel Hondsrug Unesco Geopark, dat zowat wordt vergeleken met de Piramide van Cheops of de Grand Canyon.


De Hunebed Highway N34 verdient meer! Het Hunebed is de enige echte USP van Drenthe. Wij hebben met Pleisureworld ooit de gemeenteraad van Assen ter inspiratie op sleeptouw genomen naar het racecircuit in Nürnburg en Circuit Spa-Francorchamps. De gemeente tekent nu bezwaar aan tegen de komst van Factory Outlet Assen. Hiermee laten ze de kans liggen op een enorme economische boost voor de stad, regio en de hele provincie. Terwijl die hard nodig is, als we kijken naar het toerisme in de regio en het truttige imago van Drenthe. Het bekende Boomkroonpad is een hopeloos verouderd concept. En een goed voorbeeld ligt nog wel om de hoek: kijk wat de komst van Wildlands voor Emmen betekent.


De toekomst van het toerisme ligt in de regio, maar de vraag wie daarin de regie verzorgt is nog open. Vooropgesteld moet er wel eerst wat te beleven zijn!


PS. Hoe zit dat met Gelderse streken? Meer daarover in deel 2!


Links:

www.in.drenthe.nl

www.geoparkdehondsrug.nl

www.hondsrugdrenthe.nl

www.magischdrenthe.nl


Deze column verscheen in Recreatie & Toerisme maar 2017.

Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, regiomarketing, drenthe










||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/03/19
Drentse ambassade voor toerisme in JiaXing
In de Chinese stad JiaXing wordt op 27 maart 2019 officieel de “Drentse ambassade voor toerisme” geopend.
18/03/19
Exclusief voor leden
Nationale Week zonder Vlees pakt breed de aandacht
De actieweek verdubbelt bijna de impact ten opzichte van vorig jaar.
12/03/19
Exclusief voor leden
Verandering positionering van Fletcher?
Vier City Resort Hotels in de steden Helmond, Leiden, Sittard en Oss gaan over naar Fletcher.
11/03/19
Inspiratiepunt VVV Goeree-Overflakkee zal veel VVV's inspireren
VVV Goeree-Overflakkee heeft in Ouddorp een voor ons land spectaculair inspiratiepunt geopend. Het oude VVV-kantoor in het historische Blaeuwe Huus is voor 435 duizend euro opgeknapt en herinnert in niets meer aan een traditionele VVV.
06/03/19
Europese hoofdstad van slim toerisme 2020
De titel Europese hoofdstad van slim toerisme 2020 biedt een unieke kans op een jaar lang gerichte c...
25/02/19
Hildegard Assies nieuwe directeur Citymarketing Breda
Citymarketing Breda heeft een nieuwe directeur die met een frisse blik naar de Brabantse stad kijkt.
22/02/19
Exclusief voor leden
Bij vakantiekeuze is weer belangrijkste argument
Bij de keuze voor een vakantiebestemming laat het gros van de Nederlanders zich leiden door de weer...
21/02/19
Innovators en ondernemers over magische dagattracties
Luister naar deze 15 ondernemers en haal eruit wat voor jouw bedrijf of regio perfect kan werken.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk