Geplaatst op: 20-03-2017
Auteur: Hans van Leeuwen

Wie regisseert het toerisme in de regio?

Wie regisseert het toerisme in de regio?
Citymarketeers zijn niet meer van deze tijd. Zelfs het aanpassen van de naam naar ‘Brand Manager’ heeft niet geholpen. Stedentrips spreken enkel nog aan met voldoende internationaal allure. De consument heeft een referentiekader op global scale. Goede voorbeelden van wie hier op inhaken zijn I Amsterdam, Giethoorn en Outlet Roermond, of all places. De binnenstad is niet automatisch meer de belangrijkste point of interest en heeft haar glans verloren. Internet maakt de crisis ook nog eens extra zichtbaar.


Rumoer rondom regiomarketing

In provincie Drenthe probeert men alle lokale en regionale toeristische organisaties te bundelen. Marketing Drenthe is hiervoor de beoogde organisatie. Ook werd een nieuw initiatief onlangs in Emmen gepresenteerd door Bert van der Linden, eigenaar van attractiepark Drouwenerzand. De Hunebed Highway! Ik heb het vermoeden dat er ook hier eerst weer (te)veel tijd, praten en geld wordt gespendeerd aan onderzoek.


Marketing Drenthe is zoekende naar de juiste richting. Wie op de website de regio’s in de provincie bekijkt, kan kiezen uit Zuid Oost Drenthe, Zuid West Drenthe, Drentsche AA, Drentse Hooglanden, Ooststellingwerf, Hondsrug en Hunzevallei en de Kop van Drenthe. Wat hebben deze gebieden voor betekenis voor de consument?


Rust, natuur en cultuur langs de Hunebed Highway

In onze rol van trendwatchers hebben wij onlangs de raad en ambtenaren van gemeente Wolden uit hun comfortzone gehaald op een inspiratieavond met recreatieondernemers bij de Drentse Koe. Men was het er unaniem over eens dat dit een onderdeel moet worden van Drenthe. Onthoud dat de consument naar Drenthe gaat, en niet naar Midden Drenthe, Zuid West Drenthe of Magisch Drenthe. Die laatste is uit de toverhoed gekomen van gemeente Coevorden dat zichzelf ook graag een plaats geeft binnen het totale Drentse spectrum. En dan is er ook nog zoiets als het HUG, ofwel Hondsrug Unesco Geopark, dat zowat wordt vergeleken met de Piramide van Cheops of de Grand Canyon.


De Hunebed Highway N34 verdient meer! Het Hunebed is de enige echte USP van Drenthe. Wij hebben met Pleisureworld ooit de gemeenteraad van Assen ter inspiratie op sleeptouw genomen naar het racecircuit in Nürnburg en Circuit Spa-Francorchamps. De gemeente tekent nu bezwaar aan tegen de komst van Factory Outlet Assen. Hiermee laten ze de kans liggen op een enorme economische boost voor de stad, regio en de hele provincie. Terwijl die hard nodig is, als we kijken naar het toerisme in de regio en het truttige imago van Drenthe. Het bekende Boomkroonpad is een hopeloos verouderd concept. En een goed voorbeeld ligt nog wel om de hoek: kijk wat de komst van Wildlands voor Emmen betekent.


De toekomst van het toerisme ligt in de regio, maar de vraag wie daarin de regie verzorgt is nog open. Vooropgesteld moet er wel eerst wat te beleven zijn!


PS. Hoe zit dat met Gelderse streken? Meer daarover in deel 2!


Links:

www.in.drenthe.nl

www.geoparkdehondsrug.nl

www.hondsrugdrenthe.nl

www.magischdrenthe.nl


Deze column verscheen in Recreatie & Toerisme maar 2017.

Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, regiomarketing, drenthe















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/09/18
TUI eerste plaats in e-commerce
TUI Nederland is trotse aanvoerder van de Travel top 25 van Twinkle e-commerce top 100.
18/09/18
Programma Vakdag Zet je Regio op de Kaart online
Het programma van de Vakdag Zet je Regio op de Kaart 2018 staat online. Op deze dag hopen we je te...
17/09/18
Air Miles worden ingewisseld
Per 1 november 2018 vervallen de eerste Air Miles die vijf jaar geleden of langer zijn uitgegeven.
12/09/18
Nominaties Hotello én Talent of the Year Award 2019 geopend
De Hotello of the Year en Talent of the Year Awards zijn de jaarlijkse verkiezingen voor Hotello’s...
10/09/18
Hangzhou werkt samen met Expedia in online en offline campagne
De Hangzhou Tourism Commission hield een startevenement waarbij ongeveer 100 Britse reisbureaus aan...
07/09/18
Sterke groei aantal online bezoekers aan Noord-Holland Noord
Het toerisme in de regio Noord-Holland Noord zit sterk in de lift. Destinatiemarketingorganisatie H...
07/09/18
Exclusief voor leden
ACM kijkt kritisch naar misbruik consumentengedrag bij boekingssites
Autoriteit Consument & Markt kijkt kritisch naar de ontwikkeling van marketingkennis bij bedrij...
06/09/18
Erfgoedfestival bundelt ook krachten in beleid en beheer
Van 31 mei tot 9 september 2018 bundelden de musea en erfgoedinstellingen in de Gooi en Vechtstree...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk