Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 06-03-2017
Auteur: Marcel Baltus

Help! Hoe kies ik mijn vakantie en meer keuzestress

Help! Hoe kies ik mijn vakantie en meer keuzestress
Bron: Shutterstock
Keuzes, keuzes, keuzes. Het is hét dilemma van de moderne consument en je maakt er al snel een paar honderd op een dag. Welke schoenen trek ik aan, pak ik de fiets of toch de auto, op welke politieke partij moet ik stemmen en oh ja! … waar wil ik dit jaar heen op vakantie?


Die laatste twee sectoren zijn eigenlijk verrassend goed met elkaar te vergelijken. Maar liefst 28 (!) partijen doen dit jaar mee aan de verkiezingen. Het lijkt qua aanbod wel het toeristische equivalent van Airbnb of TUI. Of google voor de gein maar eens ‘vakantie in Spanje’ en je ziet door de 13 miljoen hits de vakanties niet eens meer. Hoe in hemelsnaam kunnen we tegenwoordig nog een goed gefundeerde keuze maken met zo'n overdaad aan politieke partijen en vakanties?


Ik leg politiek en vakanties nog eens naast elkaar want wat blijkt, ook het PR- en advertentiebeleid van beide sectoren toont verdacht veel gelijkenissen. Het traditionele adverteren in de krant of op tv wordt op grote schaal vervangen voor livestreams op Facebook of stories op Instagram. De reisbranche doet dat ook. Traditioneel vloeit over in social. En omdat internet zo'n integraal onderdeel van ons leven is geworden, krijgen we nu zoveel prikkels, dat we er prikkelbaar van worden omdat de partijboodschap of vakantieaanbieding jou vaak totaal niet boeit.


Toch geprikkeld begin ik aan mijn zoektocht en mijn hemel wat een keuze! Ga op Booking.com maar eens op zoek naar een hotelletje in Berlijn. Niet alleen word je overspoeld met het aanbod van bijna 700 hotels, weken later word je nog steeds bestookt met Berlijn hotelsuggesties. Nog een leuke. Zoek in Google op ‘Booking’ en je ziet de websitenaam ‘Booking.com: 1,154,985 hotels worldwide. 114+ million hotel reviews.’ verschijnen. Help hoe kies ik mijn vakantie!


Half Nederland wikt en weegt er op los en zweeft naar het stemhokje, om uiteindelijk daar met een rood potloodje een definitieve keuze te maken. Das dan wel weer lekker traditioneel trouwens. Aangeslagen door het grote aanbod besluit ik om mijn vakantiekeuze nog even voor mij uit te schuiven en verander ik – en velen met mij - in een zwevende consument.


Mooipraterij, gelikte campagnepraatjes, kleffe commercials op tv en trendy filmpjes op social media, de verkiezingsretoriek is net toerismepraat. Soms waar, soms net iets mooier voorgesteld dan de werkelijkheid. Twee komen er niet opdagen voor het RTL debat. Ach, honderden gaan al jaren niet naar het ANVR congres. En een Staatssecretaris van Toerisme gaat er toch nooit komen, dus daar hoef ik mijn politieke keuze niet van af te laten hangen.


Henk Krol? Hoewel ik qua leeftijd tot de doelgroep behoor, zie je mij privé al niet eens op de 50 Plus Beurs rondlopen dus … Zou ‘VVD’ voor VeelVakantieDagen hebben gestaan, dan had ik ze wellicht nog wel willen overwegen. Dan is er nog die politieke Mozart-wannabe met hangende oogleden waar alle oogklinieken in Nederland met jeukende handen wachten om hem te behandelen. Hij gaat het ook niet worden want hij heeft het niet zo op met buitenland(ers) en laat daar nou net mijn hart liggen.


Ga ik online op zoek naar ‘vakantie & CDA’, is de eerste hit een uitnodiging van de partij aan alle Kempenaren om ook eens te komen spelen in een natuurplaats. Met zoveel desinteresse in de reiswereld verdien je mijn stem ook niet echt. Ook de PvdA sla ik over. Staatssecretaris Martijn van Dam van EZ heb ik het afgelopen jaar wel helemaal één keer het woord ‘vakantie’ in de mond horen nemen en toen ging het notabene over zijn eigen vakantie. PvdA, D66, VVD… in het verleden heb ik op ze gestemd. Dit jaar voor hen geen rood gekrast bolletje uit mijn hand.


Sorry jongens, zoals het vandaag de dag gebruikelijk is, is er van bovenstaand betoog helemaal niets waar. It’s fake news. Ik weet al lang en breed wat ik ga stemmen en ook mijn zomervakantie is al geboekt!


Het kernwoord is ‘klein’. Mijn vakanties boek ik al jaren bij (piep)kleine reisorganisaties en dat principe ga ik dit jaar ook maar eens in de politiek toepassen. Ik voel mij fijn bij klein. Door alle twijfel en onzekerheid zie ik het dit keer nog gebeuren dat veel Nederlanders gewoon geen zin hebben om te gaan stemmen. Gelukkig stopt hier dan ook meteen de analogie met de toeristische sector. Want geen zin meer in vakantie, dat heb ik gelukkig nog nooit iemand horen zeggen.


Wat je ook besluit te doen, kies voor wat bij jou past. Sterkte met de keuzestress!

||| Nieuws |||

16/06/25
Exclusief voor leden
PMV neemt 39 procent belang in Brussels Airport
Op 13 juni heeft PMV, de Participatiemaatschappij Vlaanderen een overeenkomst bereikt met het Canadese pensioenfonds Ontario Teachers’ Pension Plan, OTPP, om haar onrechtstreeks belang in Brussels Airport Company te verwerven.
16/06/25
Exclusief voor leden
Rijden in het buitenland? Toch wel eng
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.
11/06/25
Exclusief voor leden
Omzet reisbranche blijft sterk groeien
De omzet van de zakelijke dienstverlening groeide in het eerste kwartaal van 2025 met 3,0% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De reisbranche was met een groei van 8,8% de sterkste groeier.
10/06/25
Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.
10/06/25
Exclusief voor leden
Maatregelen handbagage laat Nederlanders nadenken over vliegreis
Vliegmaatschappijen scherpen de handbagageregels verder aan, waardoor reizigers meer betalen voor ingecheckte bagage en minder kunnen meenemen. Als gevolg daarvan overweegt een grote groep Nederlanders (37%) met een ander vervoermiddel op vakantie te gaan in plaats van te vliegen.