De mythe van schoon vliegen
Het geloof in techniek
als oplossing voor de enorme groei van de broeikasgasemissies door de luchtvaart
is onterecht. Gemiddelde winst per jaar in brandstofefficiency van nieuwe
vliegtuigtypes is minder dan 1%. Dat helpt weinig tegen de 4 tot 5% groei van
de luchtvaart. En toch houden luchtvaartsector, media en publiek de
technologiemythe in stand. Zo suggereert de sector dat de recent uitgevoerde
experimenten met zonnevliegtuigen een voorbode zijn voor emissieloze
luchtvaart. Maar dat zonnevliegtuigje heeft een vleugel zo groot als die van
een Jumbojet nodig om één mens met 100 km/uur door de lucht te vervoeren. De
energiedichtheid van de zon is een factor 100 te laag voor een bruikbaar passagiersvliegtuig.
Natuurlijk, allerlei andere technologieën op het gebied van aerodynamica en
motoren bestaan, helpen echt en worden ook al steeds meer toegepast. Als
voormalige vliegtuigontwerper bij Fokker heb ik daar ook aan bijgedragen. En
het zijn die technieken die de huidige verbeteringen van 1% per jaar mogelijk
maken. Veel meer zit daar domweg niet in. Maar hoe zit het dan met bio-kerosine?
Dat zou toch de snelste manier moeten zijn om van de emissies af te komen? Helaas,
duurzame bio-kerosine bestaat voorlopig
nog niet. Palmolieplantages veroorzaken jaarlijks enorme kaalslag en oerwoudbranden
in Indonesië door de enorme groei ervan. In 2013 werd 50 Mton palmolie
geproduceerd, terwijl toen de luchtvaart 285 Mton kerosine verbruikte. Zoals
het nu in die teelt toegaat zou dat een (klimaat-)ramp opleveren. Ook is geen
enkele biobrandstof in staat aan alle duurzaamheidsvoorwaarden te voldoen. De
ene gebruikt heel veel ruimte, de ander kost meer energie bij de productie dan
het oplevert bij verbranding, de derde is veel te duur. De komende drie tot vier
decennia is massale productie van duurzame bio-kerosine zeer onwaarschijnlijk. En
dan nog: vrijwel geen enkele biobrandstof is in staat meer dan 80% emissies te
reduceren ten opzichte van kerosine. Dus hoe kun je daarmee naar 80% lagere
emissies komen als je de luchtvaart ongelimiteerd laat groeien.
Wat dan? Het gaat niet om
minder vakanties maar om minder ver en liefst meer per trein of bus. Verder
investeren in Schiphol is onverenigbaar met de doelen die de Nederlandse
regering bij de Parijse klimaatconventie heeft onderschreven. Waar blijven die
snelle internationale spoorverbindingen? Blijven geloven in de technologiemythe
van onbegrensde groei is reuze makkelijk. Maar waarom
gebruiken we onze hersens niet liever om slimmer om te gaan met de keuze van
luchtvaartmaatschappij, accommodatie, routes, vervoerwijze, bestemmingen en
activiteiten. Daarmee is al zoveel te winnen! En het leidt vast tot innovatieve
reizen. Onze ‘carbon calculator’ voor de reissector, Carmacal, die op 7 april 2016
de WTTC innovatie prijs won kan daarbij helpen.
Trefwoorden: duurzaam toerisme, luchtvaart
|
|
26/06/25
Toerismestudenten van Breda University of Applied Sciences (Buas) en Wageningen University & Research hebben onlangs drie weken lang veldonderzoek gedaan in Montenegro. Ze droegen bij aan het inzicht in hoe lokale gemeenschappen de toenemende klimaatrisico's in de toeristische sector ervaren. Dit onderzoek, onderdeel van het jaarlijkse International Field Practicum, richt zich op complexe duurzaamheidsvraagstukken.
|
17/06/25
De CO2-uitstoot ten gevolge van binnenlandse vakanties groeide in 2023 harder dan het aantal vakanties. De zogenaamde eco-efficiency verbeterde wel, van 2,24 verdiende euro naar 2,33 euro per kilogram uitgestote CO2. Dat blijkt uit een studie van de Breda University of Applied Sciences en NBTC.
|
06/06/25
Steeds meer vakantiegangers kiezen bewust voor duurzame vakanties, maar wat betekent het eigenlijk als een camping ‘duurzaam’ is? JetCamp, het grootste zoek- en boekingsplatform voor Europese campings, brengt daar nu helderheid in. Het platform vermeldt voortaan bij steeds meer campings welke internationale duurzaamheidslabels zij voeren, zoals Green Key, EcoCamping, EU Ecolabel en ISO 14001.
|
02/06/25
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
|
02/06/25
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen. Met deze investering speelt FlixTrain in op de groeiende vraag naar snelle en betaalbare treinverbindingen.
|
02/06/25
Pensioenuitvoerder APG investeert namens ABP tot €250 miljoen in SkyNRG, een Nederlandse pionier in duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel, SAF). De investering ondersteunt de uitbreiding van SkyNRG’s activiteiten en draagt bij aan de wereldwijde verduurzaming van de luchtvaart.
|
26/05/25
Op 23 mei is in Nationaal Park De Alde Feanen een bijzondere nieuwe wandelroute geopend die bezoekers uitnodigt om bewust te vertragen, tot rust te komen en zich te verbinden met de omgeving. De minfulness Route.
|
21/05/25
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
|
|