De mythe van schoon vliegen
Het geloof in techniek
als oplossing voor de enorme groei van de broeikasgasemissies door de luchtvaart
is onterecht. Gemiddelde winst per jaar in brandstofefficiency van nieuwe
vliegtuigtypes is minder dan 1%. Dat helpt weinig tegen de 4 tot 5% groei van
de luchtvaart. En toch houden luchtvaartsector, media en publiek de
technologiemythe in stand. Zo suggereert de sector dat de recent uitgevoerde
experimenten met zonnevliegtuigen een voorbode zijn voor emissieloze
luchtvaart. Maar dat zonnevliegtuigje heeft een vleugel zo groot als die van
een Jumbojet nodig om één mens met 100 km/uur door de lucht te vervoeren. De
energiedichtheid van de zon is een factor 100 te laag voor een bruikbaar passagiersvliegtuig.
Natuurlijk, allerlei andere technologieën op het gebied van aerodynamica en
motoren bestaan, helpen echt en worden ook al steeds meer toegepast. Als
voormalige vliegtuigontwerper bij Fokker heb ik daar ook aan bijgedragen. En
het zijn die technieken die de huidige verbeteringen van 1% per jaar mogelijk
maken. Veel meer zit daar domweg niet in. Maar hoe zit het dan met bio-kerosine?
Dat zou toch de snelste manier moeten zijn om van de emissies af te komen? Helaas,
duurzame bio-kerosine bestaat voorlopig
nog niet. Palmolieplantages veroorzaken jaarlijks enorme kaalslag en oerwoudbranden
in Indonesië door de enorme groei ervan. In 2013 werd 50 Mton palmolie
geproduceerd, terwijl toen de luchtvaart 285 Mton kerosine verbruikte. Zoals
het nu in die teelt toegaat zou dat een (klimaat-)ramp opleveren. Ook is geen
enkele biobrandstof in staat aan alle duurzaamheidsvoorwaarden te voldoen. De
ene gebruikt heel veel ruimte, de ander kost meer energie bij de productie dan
het oplevert bij verbranding, de derde is veel te duur. De komende drie tot vier
decennia is massale productie van duurzame bio-kerosine zeer onwaarschijnlijk. En
dan nog: vrijwel geen enkele biobrandstof is in staat meer dan 80% emissies te
reduceren ten opzichte van kerosine. Dus hoe kun je daarmee naar 80% lagere
emissies komen als je de luchtvaart ongelimiteerd laat groeien.
Wat dan? Het gaat niet om
minder vakanties maar om minder ver en liefst meer per trein of bus. Verder
investeren in Schiphol is onverenigbaar met de doelen die de Nederlandse
regering bij de Parijse klimaatconventie heeft onderschreven. Waar blijven die
snelle internationale spoorverbindingen? Blijven geloven in de technologiemythe
van onbegrensde groei is reuze makkelijk. Maar waarom
gebruiken we onze hersens niet liever om slimmer om te gaan met de keuze van
luchtvaartmaatschappij, accommodatie, routes, vervoerwijze, bestemmingen en
activiteiten. Daarmee is al zoveel te winnen! En het leidt vast tot innovatieve
reizen. Onze ‘carbon calculator’ voor de reissector, Carmacal, die op 7 april 2016
de WTTC innovatie prijs won kan daarbij helpen.
Trefwoorden: duurzaam toerisme, luchtvaart
|
|
16/05/25
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
|
16/05/25
Landal breidt haar aanbod fors uit met tien nieuwe luxe resorts in Oostenrijk, dankzij een strategisch partnerschap met Alps Resorts. Hiermee komt het totaal aantal Oostenrijkse Landal-bestemmingen op 25. De nieuwe accommodaties zijn direct boekbaar via de Landal-platforms.
|
16/05/25
De Pontjesdagen, het jaarlijkse fietsevenement langs en over de Maas, beleven dit jaar een ware groeispurt. Waar in 2024 nog 252 fietspakketten werden verspreid, zijn dat er dit jaar al 3.000. De pakketten, met routes, voordeelbonnen en tips, zijn populair bij recreatieve fietsers.
|
15/05/25
Op donderdag 15 mei opent Koningin Máxima Fenix: het nieuwe kunstmuseum over migratie in Rotterdam. Blikvanger is de dubbel gedraaide trap van blinkend roestvrijstaal in het hart van het gebouw en boven het dak uitmondt in een panoramadak.
|
15/05/25
Komende week wordt het vakantiegeld weer overgemaakt naar miljoenen Nederlanders. Waar de één al koffers aan het pakken is, kijkt de ander of er nog geld overblijft voor een uitje ná het betalen van de vaste lasten.
|
15/05/25
Welke factoren beïnvloeden het bezoek aan natuurgebieden? Is het de dag van de week, periode van het jaar, vakanties of feestdagen, zon, regen of wind of vrije dagen? Market Intelligence Analist van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Pim Nouwens, dook in de data van de Visitor Data Monitor en kwam met interessante conclusies.
|
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
|
14/05/25
Zaterdag 24 mei 2025 is in Neder-Betuwe de feestelijke opening van Klompenpad XL: het Spanjaardspad. Wethouder Herma van Dijkhuizen van gemeente Neder-Betuwe en projectleider Martijn Grievink van Stichting Landschapsbeheer Gelderland onthullen het startpaneel in Opheusden.
|
|