Geplaatst op: 28-06-2016
Auteur: Arno Ruis

‘Distinctive Dutch story’ voor kastelen en buitenplaatsen

‘Distinctive Dutch story’ voor kastelen en buitenplaatsen

Eén van de speerpunten van NBTC Holland Marketing is het stimuleren van de regionale spreiding van buitenlandse toeristen ter versterking van de regionale economie. In deze ‘HollandCity’-aanpak ontwikkelen we verhaallijnen die een ‘distinctive Dutch story’ vertellen. Het thema kastelen en buitenplaatsen is één van deze verhalen. Inmiddels startte hiervoor de research en development-fase. Een kijkje in de keuken van één van de projectleiders.


De kastelen en buitenplaatsen in Nederland kruipen uit hun schulp. De provincies, die voor erfgoed een kerntaak hebben, ontwikkelden de laatste jaren extra beleid om het publieksbereik van kastelen en buitenplaatsen te versterken. Met de komst van SKBL in 2014 is een landelijke stichting opgestaan die kennis rondom promotie en publiekszaken prominente aandacht geeft. Diverse grotere kastelen hebben zich geprofessionaliseerd en zoeken elkaar op voor collectieve promotie en netwerkontwikkeling. Dit is een tendens die je kunt zien op regionale schaal én op landelijk niveau. Kortom, de banden tussen toerisme en kastelen worden hechter.


Om de interesse onder provincies en regio’s te peilen heeft de directeur van NBTC Holland Marketing in het najaar van 2015 een ronde gemaakt langs alle gedeputeerden toerisme. Vijf provincies gaven hun interesse aan in deelname aan de verhaallijn kastelen en buitenplaatsen, namelijk Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht, Gelderland en Overijssel. Met erfgoedbeleidsmedewerkers en RBT’s is verkennend gepraat over hun verwachtingen en commitment. Dit heeft geleid tot een afbakening en een eerste werklijst van mogelijk deelnemende kastelen en buitenplaatsen. Deze locaties zijn gescand op publiekskenmerken. Het valt op dat er twee type kastelen en buitenplaatsen zijn, namelijk zij die morgen aan de slag zouden kunnen met internationale marketing en locaties die hun product nog niet helemaal gereed hebben voor buitenlandse bezoekers. Denk hierbij aan het ontbreken van meertalige websites en dito informatie bij tentoonstellingen, een gebrekkige toeristische bewegwijzering aan het wegennet én een beperkte openstelling van de gebouwen. Voor deze laatste groep willen we met onze regiopartners acties uitvoeren om het product aan een goede basis te helpen.


Behalve stakeholders mobiliseren is een vraaganalyse belangrijk. Op dit moment voeren we een marktverkenning uit naar de kansrijke herkomstlanden voor de Nederlandse kastelen en buitenplaatsen. Een vervolg hierop is dat we willen kiezen voor specifieke reizigerssegmenten. Hiervoor heeft NBTC persona’s ontwikkeld die symbool staan voor bepaalde interessegroepen. Zo kunnen we straks in kwalitatieve groepsgesprekken in verschillende landen testen welke verhaallijnen het beste aansluiten bij de wensen en interesse van het betreffende segment.


In het najaar verwachten we met provincies, RBT's en erfgoedpartners de eerste opstartacties te doen. Een gedeeld inhoudelijk verhaal vormt hiervoor dan het uitgangspunt. Stellen we de 17e en 18e eeuwse kooplieden centraal die Amsterdam ontvluchtten en met hun buitenplaatsen wilden pronken? Of de tuinen en parken die door beroemde Nederlandse landschapsarchitecten zijn ontworpen? Of de beroemde gasten die door de eeuwen heen in Nederland verbleven op één van de landgoederen? We gaan het onderzoeken en testen met onze stakeholders en onder buitenlandse bezoekers.


De strategie tot spreiden en samenwerken is voor kastelen en buitenplaatsen geen quick win, maar vraagt durf, tijd en doorzettingsvermogen. Alleen een meerjarige coalitie tussen overheid, erfgoedsector en toeristische partners zal leiden tot duurzame bezoekeffecten en het aanboren van buitenlandse bezoekers aan onze fraaie kastelen en buitenplaatsen.


Arno Ruis

Projectleider Kastelen en Buitenplaatsen NBTC Holland Marketing. Hij combineert deze baan als senior beleidsadviseur Toerisme en Recreatie bij de provincie Utrecht.

Deze column verscheen in Recreatie & Toerisme juni/juli 2016.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

08/01/21
Heusden ontwikkelt Art Festival
Door de lockdown is het niet mogelijk om evenementen te houden maar de ontwikkeling gaat wel verder. Heusden zet zich in september op de kaart met een nieuw artistiek evenement, Art Festival Heusden.
06/01/21
Exclusief voor leden
Professionaliseringsslag register mobiel erfgoed
De Stichting Mobiele Collectie Nederland (MCN), de koepelorganisatie van en voor al het mobiel erfgoed in Nederland, begint in 2021 met een grote professionaliseringsslag. De bestaande database met mobiel erfgoed wordt gemoderniseerd naar versie 2.0 zodat zowel particulieren, als overheden en tal van organisaties makkelijk gebruik kunnen maken van dat register.
06/01/21
Slechts 17% van de geprognotiseerde festivals gehouden in 2020
Op basis van festivalcijfers 2019 en de geprognotiseerde groei van de sector was de verwachting dat 2020 zou uitkomen op bijna 1200 kunst- en cultuurfestivals die gezamenlijk 27,4 miljoen bezoeken zouden generen.
04/01/21
Stadsganzebord als coronaproof uitje
Groepswijzer.nl heeft haar succesvolle citygame het Stadsganzenbord uitgebracht in negen historische binnensteden en blijkt een coronaproof gezinsuitje.
24/12/20
Fijne feestdagen en een voorspoedig 2021
De vrijetijdssector heeft een ongekend jaar achter de rug. De COVID-19-pandemie is na de Tweede Wereldoorlog de meest ingrijpende gebeurtenis die we met z’n allen meemaken. Een jaar met vrijheidsbeperkingen, naasten die we niet konden zien of ons zijn ontvallen, ongelofelijk veel psychisch en medisch leed, maar ook hoop, veerkracht en saamhorigheid.
23/12/20
Aantal festivals terug op het niveau van 1985
Geen nieuws maar toch heel confronterend als je het ziet: het festivallandschap van 2020 in cijfers. Respons en VVEM blikken terug op 2020 na een topjaar 2019.
18/12/20
Exclusief voor leden
Grote meerderheid Nederlanders voor vaccinatiebewijs dat meer vrijheden geeft
Een opmerkelijk onderzoek: Een ruime meerderheid van de Nederlanders (71%) is voor een vaccinatiebewijs waarmee het weer mogelijk wordt om met grote groepen mensen bij elkaar te komen.
15/12/20
Exclusief voor leden
Rotterdam wordt gaststad van World Energy Congress in 2025 (WEC2025)
Rotterdam wordt gaststad van het World Energy Congress in 2025 (WEC2025). De World Energy Council in Londen riep WEC Netherlands uit als winnaar van de internationale biedprocedure. Het congres vindt plaats van 8 tot 11 september 2025, in het onlangs opgeleverde Rotterdam Ahoy Convention Centre als congreslocatie.