Geplaatst op: 28-06-2016
Auteur: Arno Ruis

‘Distinctive Dutch story’ voor kastelen en buitenplaatsen

‘Distinctive Dutch story’ voor kastelen en buitenplaatsen

Eén van de speerpunten van NBTC Holland Marketing is het stimuleren van de regionale spreiding van buitenlandse toeristen ter versterking van de regionale economie. In deze ‘HollandCity’-aanpak ontwikkelen we verhaallijnen die een ‘distinctive Dutch story’ vertellen. Het thema kastelen en buitenplaatsen is één van deze verhalen. Inmiddels startte hiervoor de research en development-fase. Een kijkje in de keuken van één van de projectleiders.


De kastelen en buitenplaatsen in Nederland kruipen uit hun schulp. De provincies, die voor erfgoed een kerntaak hebben, ontwikkelden de laatste jaren extra beleid om het publieksbereik van kastelen en buitenplaatsen te versterken. Met de komst van SKBL in 2014 is een landelijke stichting opgestaan die kennis rondom promotie en publiekszaken prominente aandacht geeft. Diverse grotere kastelen hebben zich geprofessionaliseerd en zoeken elkaar op voor collectieve promotie en netwerkontwikkeling. Dit is een tendens die je kunt zien op regionale schaal én op landelijk niveau. Kortom, de banden tussen toerisme en kastelen worden hechter.


Om de interesse onder provincies en regio’s te peilen heeft de directeur van NBTC Holland Marketing in het najaar van 2015 een ronde gemaakt langs alle gedeputeerden toerisme. Vijf provincies gaven hun interesse aan in deelname aan de verhaallijn kastelen en buitenplaatsen, namelijk Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht, Gelderland en Overijssel. Met erfgoedbeleidsmedewerkers en RBT’s is verkennend gepraat over hun verwachtingen en commitment. Dit heeft geleid tot een afbakening en een eerste werklijst van mogelijk deelnemende kastelen en buitenplaatsen. Deze locaties zijn gescand op publiekskenmerken. Het valt op dat er twee type kastelen en buitenplaatsen zijn, namelijk zij die morgen aan de slag zouden kunnen met internationale marketing en locaties die hun product nog niet helemaal gereed hebben voor buitenlandse bezoekers. Denk hierbij aan het ontbreken van meertalige websites en dito informatie bij tentoonstellingen, een gebrekkige toeristische bewegwijzering aan het wegennet én een beperkte openstelling van de gebouwen. Voor deze laatste groep willen we met onze regiopartners acties uitvoeren om het product aan een goede basis te helpen.


Behalve stakeholders mobiliseren is een vraaganalyse belangrijk. Op dit moment voeren we een marktverkenning uit naar de kansrijke herkomstlanden voor de Nederlandse kastelen en buitenplaatsen. Een vervolg hierop is dat we willen kiezen voor specifieke reizigerssegmenten. Hiervoor heeft NBTC persona’s ontwikkeld die symbool staan voor bepaalde interessegroepen. Zo kunnen we straks in kwalitatieve groepsgesprekken in verschillende landen testen welke verhaallijnen het beste aansluiten bij de wensen en interesse van het betreffende segment.


In het najaar verwachten we met provincies, RBT's en erfgoedpartners de eerste opstartacties te doen. Een gedeeld inhoudelijk verhaal vormt hiervoor dan het uitgangspunt. Stellen we de 17e en 18e eeuwse kooplieden centraal die Amsterdam ontvluchtten en met hun buitenplaatsen wilden pronken? Of de tuinen en parken die door beroemde Nederlandse landschapsarchitecten zijn ontworpen? Of de beroemde gasten die door de eeuwen heen in Nederland verbleven op één van de landgoederen? We gaan het onderzoeken en testen met onze stakeholders en onder buitenlandse bezoekers.


De strategie tot spreiden en samenwerken is voor kastelen en buitenplaatsen geen quick win, maar vraagt durf, tijd en doorzettingsvermogen. Alleen een meerjarige coalitie tussen overheid, erfgoedsector en toeristische partners zal leiden tot duurzame bezoekeffecten en het aanboren van buitenlandse bezoekers aan onze fraaie kastelen en buitenplaatsen.


Arno Ruis

Projectleider Kastelen en Buitenplaatsen NBTC Holland Marketing. Hij combineert deze baan als senior beleidsadviseur Toerisme en Recreatie bij de provincie Utrecht.

Deze column verscheen in Recreatie & Toerisme juni/juli 2016.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

13/04/21
Exclusief voor leden
Luisterplekken Liberation Route bereiken Waddenkust
Met de ingebruikname van ‘luisterplekken’ zijn de provincies Groningen, Fryslân en Noord-Holland officieel aangesloten bij Liberation Route Europe (LRE). Informatiepanelen en audioverhalen op de luisterplekken vertellen in drie talen over wat zich op die locaties heeft afgespeeld tijdens de Tweede Wereldoorlog.
13/04/21
Dierentuinen favoriet na lockdown onder Nederlandse jongeren
Het bezoek aan een dierentuin is bij Nederlandse jongeren (4-18) na de lockdown favoriet. In de top 20 van dagattracties die jongeren na de lockdown willen bezoeken staan maar liefst 8 dierentuinen. Meest populair is een bezoek aan de Efteling.
13/04/21
Eerste twee Fieldlabs evenementen bieden perspectief
De eerste twee tests van het Fieldlab evenementen zijn positief verlopen. Geen enkele bezoeker is besmet geraakt en mensen hielden zich goed aan de afspraken. Bij andere testen zijn wel mensen besmet geraakt.
09/04/21
Vrijetijdssector heeft 4,2 miljard euro aan ondersteuning ontvangen
In 2020 hebben Nederlandse bedrijven in totaal 17,6 miljard euro ontvangen ter compensatie voor loonkosten en vaste lasten tijdens de coronacrisis. Het meeste geld, 15 miljard euro, werd uitgegeven aan loonkostensteun. De meeste steun ging naar de handel en de horeca. In totaal heeft de vrijetijdssector voor 4,2 miljard euro aan ondersteuning ten gevolge van de pandemie aangevraagd.
09/04/21
Willem Bijleveld in raad van toezicht Mondriaan Fonds
Willem Bijleveld is sinds 1 april 2021 lid van de raad van toezicht van het Mondriaan Fonds. Bijleveld heeft naast bestuurlijke en toezichthoudende ervaring, grote kennis van actuele ontwikkelingen binnen het erfgoedveld in Nederland. Bijleveld was tot zijn pensioendatum in 2018 directeur van het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem.
06/04/21
April is pilotmaand voor de recreatie
De Rijksoverheid heeft alle pilots voor de cultuur-, sport- en recreatiesector online gezet. Deze pilots zijn toegankelijk voor mensen met een negatieve coronatest. In totaal worden er ruim 450 experimenten opgezet voor in 230.409 bezoekers. Welke bedrijven staan op de rol?
01/04/21
Sector op een kier: Pilots met toegangstesten
De dagrecreatie gaat op een heel klein kiertje open. Er komen in april pilots met toegangstesten bij dagattracties. In Utrecht komen experimenten met openstelling van vijf cafés.
01/04/21
Museum Arnhem krijgt unieke gevel die overgang naar Veluwe toont
82.000 kleurrijke tegels markeren de overgang tussen Arnhem en de Veluwe op de gevel van Museum Arnhem. Deze duizenden tegels komen op de nieuwe vleugel van het museum. De regio wordt gesymboliseerd met een overgang in kleur van paars, blauw en groen.