Geplaatst op: 01-06-2016
Auteur: Marc Gerlings

Wat vind jij van Toeristenbelasting? Afschaffen of goed toepassen?

Wat vind jij van Toeristenbelasting? Afschaffen of goed toepassen?
Op vrijdag 28 mei hielden CELTH en NRIT Media in Hoevelaken een ontbijtsessie over de toekomst van de toeristenbelasting. 28 vertegenwoordigers van gemeenten, brancheorganisaties, VVV's, ondernemers en andere deskundigen luisterden naar de sprekers en gingen daarna met elkaar in een stevige discussie. Een discussie die door de deskundigheid van de deelnemers veel bruikbare inzichten opleverde.

Hans Dominicus (directeur CELTH) schetste als eerste spreker het brede kader van de toeristenbelasting, Tom Jenkins (CEO European Tour Operator Association) ging dieper in op de toeristenbelasting in internationaal perspectief en de problemen waar touroperators tegenaan lopen. Marien Borgstein (onderzoeker en projectleider BIZ-recreatiesector, Lei Wageningen UR) presenteerde de BedrijvenInvesteringsZone (BIZ) als een mogelijk financieringsinstrument voor investeren in de bedrijfsomgeving.De BIZ kan werken als een oplossing tussen overheid en ondernemers om samen over de invulling van de Toeristenbelasting te beslissen.

Algehele conclusie is dat initiatieven voor een BIZ of een ondernemersfonds vooral vanuit de ondernemers moet komen en dat een gezamenlijke ambitie daarbij heel goed als katalisator kan werken. Ten opzichte van de toeristenbelasting hebben deze instrumenten als voordeel dat alle ondernemers die profiteren van (dag)toerisme worden aangesproken en zo freeriders ook moeten meebetalen. Met de gemeente moet een Service Level Agreement worden overeengekomen voor de basistaken. Dit om te voorkomen dat reguliere overheidstaken ineens worden bekostigd uit het ondernemerspotje wat juist bedoeld is om extra dingen te doen in de openbare ruimte of marketing. Het op één lijn krijgen van ondernemers en daarbij de steun van de gemeente verkrijgen wordt gezien als belangrijkste uitdaging. Met elkaar in gesprek raken over een gezamenlijke ambitie is een belangrijke eerste stap.

In de nieuwste editie van Recreatie & Toerisme binnenkort een verslag van de ontbijtsessie. Bekijk hier de op twitter geplaatste berichten van de CELTH – NRIT Media ontbijtsessie Toeristenbelasting.

Jouw mening over Toeristenbelasting?
Afschaffen, of beter toepassen? Toeristenbelasting is een lastig dossier. Voor veel organisaties een bron van inkomsten. Destinatiemarketeers kunnen vaak niet zonder. Ondernemers zijn er vaak niet op tegen maar als het de hoogte van de belasting voor nadelen zorgt dan zien ze de belasting liever verdwijnen. De ideale invulling met de BIZ is ook nog niet gevonden bleek in het debat tijdens de ontbijtsessie. Geef als vakgenoot onder aan deze webpagina jouw mening over toeristenbelasting en geef ook aan waarom je dit standpunt inneemt.
Trefwoorden: toeristenbelasting, ondernemen, gemeente, beleid, citymarketing, algemene middelen

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/09/19
Schiphol drie nieuwe plannen voor betere leefomgeving
Luchthaven Schiphol komt met drie plannen de ontwikkeling van een gematigde groei na 2020 en een ver...
23/09/19
Exclusief voor leden
Forse stijging inkomen Nederlander maar veel gaat naar hypotheek
Er is een directe relatie tussen stijging van het netto inkomen en de bestedingen in horeca en leisu...
16/09/19
Het maken van keuzes helpt in winst uit marketing
Afgelopen week werd marketeer Mariska Snoek van Vakantiepark Het Stoetenslagh toegevoegd aan de spre...
16/09/19
Wandelroute naar reddingsactie Dobbepaarden compleet
Afgelopen zomer werd midden in de Ozingadobbe bij het Friese Marrum het fotokunstwerk door visual ar...
13/09/19
Exclusief voor leden
Rotterdam Pride maakt eerste crowdsourcing pride vlag ter wereld
Tijdens de Pride week van 22 t/m 29 september met het thema House of Colours, bouwt Rotterdam Pride ...
12/09/19
Marketing D-Day: van een zoeker naar een boeker
Donderdag 3 oktober vindt in de inspirerende omgeving van Emesa (Amsterdam) de vakdag Marketing D-Da...
12/09/19
Geen EK atletiek indoor naar Apeldoorn
Afgelopen 30 april heeft de Atletiekunie haar intentie aangegeven bij European Athletics om als orga...
11/09/19
180 miljoen euro voor regionale opgaven
Vanaf maandag 9 september 2019 kunnen er opnieuw voorstellen worden aangemeld voor de Regio Deals. H...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk