Geplaatst op: 01-06-2016
Auteur: Marc Gerlings

Wat vind jij van Toeristenbelasting? Afschaffen of goed toepassen?

Wat vind jij van Toeristenbelasting? Afschaffen of goed toepassen?
Op vrijdag 28 mei hielden CELTH en NRIT Media in Hoevelaken een ontbijtsessie over de toekomst van de toeristenbelasting. 28 vertegenwoordigers van gemeenten, brancheorganisaties, VVV's, ondernemers en andere deskundigen luisterden naar de sprekers en gingen daarna met elkaar in een stevige discussie. Een discussie die door de deskundigheid van de deelnemers veel bruikbare inzichten opleverde.

Hans Dominicus (directeur CELTH) schetste als eerste spreker het brede kader van de toeristenbelasting, Tom Jenkins (CEO European Tour Operator Association) ging dieper in op de toeristenbelasting in internationaal perspectief en de problemen waar touroperators tegenaan lopen. Marien Borgstein (onderzoeker en projectleider BIZ-recreatiesector, Lei Wageningen UR) presenteerde de BedrijvenInvesteringsZone (BIZ) als een mogelijk financieringsinstrument voor investeren in de bedrijfsomgeving.De BIZ kan werken als een oplossing tussen overheid en ondernemers om samen over de invulling van de Toeristenbelasting te beslissen.

Algehele conclusie is dat initiatieven voor een BIZ of een ondernemersfonds vooral vanuit de ondernemers moet komen en dat een gezamenlijke ambitie daarbij heel goed als katalisator kan werken. Ten opzichte van de toeristenbelasting hebben deze instrumenten als voordeel dat alle ondernemers die profiteren van (dag)toerisme worden aangesproken en zo freeriders ook moeten meebetalen. Met de gemeente moet een Service Level Agreement worden overeengekomen voor de basistaken. Dit om te voorkomen dat reguliere overheidstaken ineens worden bekostigd uit het ondernemerspotje wat juist bedoeld is om extra dingen te doen in de openbare ruimte of marketing. Het op één lijn krijgen van ondernemers en daarbij de steun van de gemeente verkrijgen wordt gezien als belangrijkste uitdaging. Met elkaar in gesprek raken over een gezamenlijke ambitie is een belangrijke eerste stap.

In de nieuwste editie van Recreatie & Toerisme binnenkort een verslag van de ontbijtsessie. Bekijk hier de op twitter geplaatste berichten van de CELTH – NRIT Media ontbijtsessie Toeristenbelasting.

Jouw mening over Toeristenbelasting?
Afschaffen, of beter toepassen? Toeristenbelasting is een lastig dossier. Voor veel organisaties een bron van inkomsten. Destinatiemarketeers kunnen vaak niet zonder. Ondernemers zijn er vaak niet op tegen maar als het de hoogte van de belasting voor nadelen zorgt dan zien ze de belasting liever verdwijnen. De ideale invulling met de BIZ is ook nog niet gevonden bleek in het debat tijdens de ontbijtsessie. Geef als vakgenoot onder aan deze webpagina jouw mening over toeristenbelasting en geef ook aan waarom je dit standpunt inneemt.
Trefwoorden: toeristenbelasting, ondernemen, gemeente, beleid, citymarketing, algemene middelen










||| Twitter |||

||| Nieuws |||

07/12/18
Leden geven groen licht voor fusie HISWA en RECRON
In 2019 gaan HISWA Vereniging en RECRON voorbereidingen treffen voor een fusie. Tijdens zowel de Algemene Ledenvergadering van HISWA als die van RECRON gingen de handen op elkaar voor een fusie. De nieuwe organisatie HISWA-RECRON wordt per 1 januari 2020 opgericht.
07/12/18
Drentse vrijetijdseconomie groeit
In Drenthe wordt bij recreatieve bedrijven ruim 1,1 miljard euro omgezet. Recreatieschap Drenthe stelt dat de provincie het op toeristisch vlak goed doet aangezien de provincie de afgelopen periode weer meer toeristen en recreanten mogen ontvangen uit zowel binnen- als buitenland.
05/12/18
Exclusief voor leden
Animatiewerk.nl en Team4Animation samen verder
Team4Animation neemt Animatiewerk over.
03/12/18
Exclusief voor leden
Omzet horeca stijgt al 22 kwartalen op rij maar zorgen bij ondernemers
De omzet in de Nederlandse horeca groeit al 22 kwartalen op rij, in het derde kwartaal van 2018 met...
30/11/18
Exclusief voor leden
Recordomzet voor Nederlandse verblijfsrecreatie
De Nederlandse bungalowparken, kampeerterreinen en groepsaccommodaties hadden al een mooie zomer achter de rug en dat wordt nu beloond met een recordomzet.
29/11/18
Themajaar Rembrandt start met drie presentaties in buitenlandse musea
De start van het themajaar ‘Rembrandt & de Gouden Eeuw’ is op een sterke manier bij de buit...
28/11/18
Zoku breidt uit in Wenen en Kopenhagen
Het Nederlandse merk Zoku breidt uit met twee vestigingen in Wenen en Kopenhagen. In 2016 startte ...
27/11/18
Eigenaar camper investeert in winterreis
NKC trekt na onderzoek onder de leden de conclusie dat ongeveer 10% van de camperaars dit jaar naar een winterbestemming vertrekt.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk