Geplaatst op: 09-08-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

MediaMarkt op de vingers getikt door ACM bij verkoop reizen

MediaMarkt op de vingers getikt door ACM bij verkoop reizen
Bron: Jordan Tan / Shutterstock.com
De Media Markt heeft na onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de verkoop van de zogeheten Grand Prix reizen aangepast. De elektronicaretailer organiseert reizen naar race-evenementen. Die zijn een groot succes, zo was de eerste reis naar Abu Dhabi met 300 arrangementen in 10 minuten uitverkocht.


Media Markt maakt nu duidelijk wie de reis organiseert en vermeldt de prijzen transparanter. Ook biedt het bedrijf dat de reizen organiseert nu de wettelijk verplichte garantieregeling voor pakketreizen. Ten slotte zijn de creditcardkosten voor deze reizen op € 0,- gezet, onder het geldende maximum. Consumenten die teveel creditcardkosten hadden betaald, hebben deze teruggekregen.


Enkele weken geleden ontving ACM signalen dat ‘Media Markt Club’ de consumentenregels niet goed naleefde bij de verkoop van Grand Prix arrangementen. De ACM heeft de situatie beoordeeld. De Media Markt heeft de zaken vervolgens op orde gebracht:

  • onvermijdbare vaste kosten bij de reizen zijn in één oogopslag zichtbaar;
  • de consumenten krijgen informatie onder meer over wie de reisorganisator is;
  • de wettelijk vereiste garantieregeling in geval van faillissement is geregeld;
  • er worden geen creditcardkosten in rekening gebracht. De consumenten die al geboekt hadden, hebben teveel betaalde creditcardkosten teruggekregen.

Bernadette van Buchem, directeur consumenten van de ACM: "De regels die consumenten beschermen zijn er niet voor niets. Het is belangrijk dat bij verkoop van reisproducten de regels worden nageleefd. Door deze snelle actie hebben we verdere schade voor consumenten voorkomen.”


Mediamarkt heeft inmiddels al reizen verkocht naar Melbourne, Sochi, Montreal, Shanghai, Barcelona, Sakhir en Monte Carlo. Op het programma staan Spa-Francorchamps en Marina Bay-Singapore.

Trefwoorden: reisbranche, touroperators, evenementen

CELTH
 






||| Nieuws |||

07/05/24
Wandelnet en ANWB willen meer mogelijkheden voor wandelen langs boerenland
ANWB en Wandelnet komen met een slimme aanpak voor het tekort aan recreatieruimte in Nederland: Wandelen door het boerenland, langs de randen van akkers, weilanden en polders. Beide organisaties zetten zich in voor een Nationale Boerenlandpadenregeling. Die gaat boeren financieel ook ondersteunen.
07/05/24
Exclusief voor leden
Wat kost kamperen in Europa?
Kampeerders betalen voor een Europese camping deze zomer gemiddeld 24,68 euro. Dat is 4,5% meer dan een jaar eerder. Hoe doet Nederland het in deze Europese vergelijking?
07/05/24
Exclusief voor leden
Hoe scoren Nederlandse touroperators op loyaliteit?
Nederlandse touroperators hebben een positieve Net Promoter Score (NPS). De verschillen tussen touroperators zijn evenwel groot. Vooral kleinere touroperators hebben een hoge NPS.
07/05/24
Exclusief voor leden
Belvilla onder vuur van consumentenprogramma Radar
Vakantiehuizenverhuurder Belvilla ligt onder vuur van het consumentenprogramma Radar. Het gaat om door consumenten geboekte, betaalde en bevestigde reserveringen van vakantiehuizen die in die periode helemaal niet beschikbaar waren voor verhuur.
07/05/24
De impact van autoverkeer op de natuur van parken: ecosystemen beschermen en de toegang voor auto's beperken
Voor ons zijn natuurparken plekken van ontspanning waar de drukte van het stadsleven verdwijnt en de...
06/05/24
Luchtvaart moet van Europese toezichthouders stoppen met greenwashing
Twintig Europese luchtvaartmaatschappijen moeten van de ACM en andere Europese toezichthouders stoppen met misleidende duurzaamheidsclaims. De luchtvaartmaatschappijen moeten voor 1 juni de misleiding van consumenten door foute duurzaamheidsclaims stoppen
03/05/24
Nederlandse camperaars gaan het liefst naar Zeeland, Noord-Brabant en Utrecht
Uit onderzoek naar campergedrag door Campercontact, een platform voor camperaars, blijkt dat Nederlandse camperaars het meest kiezen voor de schoonheid en diversiteit van eigen land.
03/05/24
Exclusief voor leden
Minder natuur- en bos in Nederland
Slecht nieuws vandaag van het CBS voor de recreatie. Tussen 2013 en 2022 is de is de oppervlakte van natuur- en bosgebieden met bijna 2,5% afgenomen. en slechte zaak in een tijd dat de behoefte aan recreatieruimte, vanuit veranderd gedrag, gezondheidsaspecten en bevolkingsgroei, hard nodig is.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...