Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 27-09-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Hapert het Nederlands toerisme?

Hapert het Nederlands toerisme?

Het eerste halfjaar van 2016 groeide het aantal gasten in Nederlandse logiesaccommodaties met 4,5% in vergelijking met dezelfde periode in 2015. Het aantal overnachtingen groeide met 1,9% wat meer bescheiden. Mooie cijfers maar toch zien we wel wat barstjes in de tomeloze groei van het toerisme die we de afgelopen jaren zagen. Het kan zijn dat een sombere en natte juni roet in het eten gooide en de vakantieperiodes in Duitsland een vertekend beeld geven maar feit is dat de mooie groeicijfers van de eerste maanden voorlopig verleden tijd zijn. 


Waar de eerste drie maanden van dit jaar het toerisme nog met sterke cijfers groeide (+7,9%, +10,2% en +14,1%) zit in de laatste drie maanden van dit halfjaar duidelijk de klad met nauwelijks groei in april (0,2%), een heel behoorlijke mei (+4,1%) maar een slechte junimaand (-2,4%). Kijken we in diezelfde periode naar het aantal overnachtingen dan zien we hetzelfde beeld versterkt terug waar de laatste drie maanden duidelijk in de min zitten (-3,5%, -1,2% en -5,4%) na een sterk begin met 8,7% meer overnachtingen in januari, +7,5% in februari en +21,4% in maart.


Inkomend toerisme hapert in tweede kwartaal

De motor van het Nederlands toerisme, het inkomend toerisme groeide met 6,1% in aantallen gasten en 5,3% in overnachtingen. Ook hier zien we een slecht tweede kwartaal waar alleen mei meer buitenlandse toeristen wist te trekken (+9,8%) maar in april (-7,2%) en juni -3,0%) het inkomend toerisme terugliep.


Figuur 1: Groei Nederlands toerisme, 1e halfjaar 2016 versus 1e halfjaar 2015, in %

Bron: CBS


Vooral problemen bij kampeerterreinen

Hotels ontspringen duidelijk de dans en weten in alle maanden nog meer gasten te trekken wat resulteert in een groei van 8,0%. Hier zijn zowel Nederlanders (+8,5%) als buitenlanders (+7,5%) verantwoordelijk voor de groei. De problemen zitten in de verblijfsrecreatie die het afgelopen halfjaar 2,2% minder gasten wisten te trekken. Vooral Nederlanders (-3,3%) overnachtten minder in de Nederlandse verblijfsrecreatie. Het aantal buitenlandse gasten groeide nog met 1,1. Kijken we naar de overnachtingen dan zien we een nog sterker effect, -4,0% overnachtingen van Nederlanders en +1,6% van buitenlanders. Vooral juni was een slechte maand voor de verblijfsrecreatie met 11,8% minder gasten en 10,5% minder overnachtingen. De sector raakte in één maand tijd 677.000 overnachtingen kwijt waarmee het goede eerste kwartaal in één klap teniet gedaan werd. Maar ook april (-7,9%) en mei (-3,9%) waren slechte maanden voor de verblijfsrecreatie. Binnen de verblijfsrecreatie ging het vooral slecht met de kampeerterreinen (-4,6%) maar ook in het aantal gasten op huisjesterreinen (-0,2%) zat geen groei. Nederlandse campings hadden naar alle waarschijnlijkheid last van een natte en sombere junimaand.


Minder Duitsers in juni

In juni was Nederland vooral minder populair bij gasten uit Duitsland (-13,7%). Dat zou kunnen komen omdat in 2015 de start van de zomervakantie in Nordrhein-Westfalen net in juni viel en dit jaar in de eerste week van juli. Het inkomend toerisme uit België (+6,6% en het Verenigd Koninkrijk (+7,5%) zat in de lift. Over het hele eerste halfjaar zag Nederland alleen minder toeristen uit Denemarken (-5,5%) en (Italië (-2,3%).


Sterkste groei in Noord-Holland

Op Flevoland (-5,%), Limburg (-3,1%) en Zeeland (-1,9%) na zagen alle provincies meer gasten in logiesaccommodaties. De sterkste groei was, niet heel verwonderlijk, in Noord-Holland (+7,7%) waar Amsterdam het toerisme trekt. Maar ook Gelderland (+6,9%), Overijssel (+6,7%) en Noord-Brabant (+6,1%) konden mooie groeicijfers noteren. Maar ook Friesland (+5,2%), Groningen (+4,7%), Drenthe (+3,8%), Utrecht (+3,4%) en Zuid-Holland (+3,4%) zagen meer gasten.


Conclusie

En dan terug naar de vraag Hapert het Nederlands toerisme? Als we naar de totaalcijfers kijken, beslist niet. Voor een groei in klandizie van 4,5% zullen veel bedrijven tekenen. Zeker als we kijken dat de groei in het eerste halfjaar van 2015 maar 3,0% was. Weliswaar was de groei in het eerste halfjaar 2014 sterk (6,5%) maar dat was na een slecht 2013 (-0,3%). Vergelijken we de groei in het eerste halfjaar van 2016 met die van heel 2015 (+4,1%) dan doen we het helemaal niet slecht. Verontrustend zijn de laatste drie maanden waarin vooral de verblijfsrecreatie slecht scoort.

Trefwoorden: toerisme, inkomend toerisme, binnenlands toerisme, hotels, verblijfsrecreatie, kampeerterreinen, bungalowparken

CELTH



||| Nieuws |||

11/06/25
Blow up kunst pakt groot uit in Den Haag in 2026
De vierde editie van BlowUp Art Den Haag, dit jaar voor het eerst in samenwerking met kunstenaarsvereniging Pulchri Studio, nadert zijn einde. Tot en met vandaag, woensdag 11 juni, is de unieke samensmelting van monumentale opblaaskunst en een hedendaagse beeldententoonstelling te bewonderen op het Lange Voorhout tijdens BlowUp Art X Pulchri Studio.
11/06/25
Exclusief voor leden
Omzet reisbranche blijft sterk groeien
De omzet van de zakelijke dienstverlening groeide in het eerste kwartaal van 2025 met 3,0% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De reisbranche was met een groei van 8,8% de sterkste groeier.
10/06/25
Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Barteld de Jong wint sKBL Fotowedstrijd met betoverend beeld van Landgoed Calorama
Barteld de Jong uit Noordwijk is de grote winnaar van de fotowedstrijd die de stichting Kastelen, historische Buitenplaatsen & Landgoederen (sKBL) organiseerde in het kader van de Dag van het Kasteel.
10/06/25
Exclusief voor leden
Maatregelen handbagage laat Nederlanders nadenken over vliegreis
Vliegmaatschappijen scherpen de handbagageregels verder aan, waardoor reizigers meer betalen voor ingecheckte bagage en minder kunnen meenemen. Als gevolg daarvan overweegt een grote groep Nederlanders (37%) met een ander vervoermiddel op vakantie te gaan in plaats van te vliegen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...