Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 18-09-2016
Auteur: Elke Ennen
HTRO/TM, Saxion Hogeschool, Deventer.
Publicatie: Vrijetijdstudies 2016-2

Dirt is the mark of ownership

Dirt is the mark of ownership
Besproken boek: Veijola S., J.G. Molz et al (2014), Disruptive Tourism and its Untidy Guests. Alternative Ontologies for Futures Hospitalities, Palgrave Macmillan,167 pp., ISBN: 978-1-349-48576-5. Prijs softcover € 83,19


Dirt is the mark of ownership’: hoe smeriger je huis, je ruimte, hoe meer je er aan gehecht bent. Dat maakt nieuwsgierig. Het is een verrassende benadering die de lading zeker dekt na het lezen van het boek. Hetgeen met het begrip ‘untidiness’ op verschillende wijzen wordt beargumenteerd is dat toerisme niet louter de betalende ‘cliënt’ moet bedienen maar ook de ‘untidy guest’: de gast die onverwacht, en misschien wel, ongewenst gedrag vertoont.


Daarmee vragen de auteurs aandacht voor andere waarheden dan de bekende en geijkte waarheden waar doorgaans vanuit gegaan wordt in het veld van toerisme en gastvrijheid. De auteurs benadrukken dat juist wanneer we het onverwachte, het ongewone of het onduidelijke aanschouwen en aandacht geven, we wel moeten verbinden, het sleutelwoord in de ‘andere’ waarheden. Verbinden met elkaar, met de omgeving en met nieuwe situaties. En dat is misschien wel de kern van toerisme.


In het vertrouwde toerismejargon is immers weinig tot geen plaats voor ‘het andere’ maar is sprake van een duidelijke ‘taakomschrijving’ van zowel de gast als de host. De betalende gast wordt bediend en krijgt wenselijke ervaringen voorgeschoteld van de host.


Echter, in een samenleving waarin ‘otherness’ orde van de dag is, waar de verscheidenheid aan mensen en wensen groter en groter wordt is de gebruikelijke waaier aan concepten niet meer toereikend en is een uitbreiding noodzakelijk. Gastvrijheid verdient een bredere betekenisgeving. Gastvrijheid is niet het je toe-eigenen van openbaarheid zodat het van jezelf wordt maar gastvrijheid is het openstellen van je privédomein en veranderen in toegankelijkheid voor anderen.

In het boek wordt in afzonderlijke bijdragen van auteurs bovenstaande geïllustreerd aan de hand van verschillende beschreven concepten in relatie tot verschillende thema’s te weten onzekerheid, parasiteren, stilte, afleren en toevalligheid. Steeds wordt nadruk gelegd op verstoren in plaats van onderhouden, op het individu samen met andere mensen en op de aandacht voor het andere. Ieder thema start vanuit het midden, vanuit rommeligheid, vanuit activiteit en creativiteit.


De verschillende hoofdstukken beschrijven allemaal twee of meer gasten (lees theoretici), zijn multidisciplinair van opzet, en kennen een narratieve stijl. Toerisme wordt opgevat als vertegenwoordiger van verandering in de wereld in plaats van een onschuldige toehoorder en reporter in de veranderende wereld. Met andere woorden: toerisme moet aan de bak.

Zo gebruikt Jennie Germann Molz in ‘Camping in Clearing’ het kamperen als een metafoor voor het leven in een onzeker wereld. Vrijwillig op zoek naar mogelijkheden binnen beperkt aanbod. Mooi is ook de dialoog in de bijdrage an Olli Pyyhtinen (Paradise with/out Parasites) waarbinnen het concept van parasiteren wordt beschreven. Het is een spannende manier van lezen. Mocht je de film nog niet hebben gezien dat is dat na het lezen van dit hoofdstuk zeker een must ‘to understand that the tourist of the Beach is a parasite that threatens to eat away any paradise’. In feite is het de romantische vorm van de ‘tourist gaze‘ , uiteengezet door Urry (2002); de honger naar ongestoord natuurlijk schoon welke bedreigd wordt door teveel uniforme ‘honger’ naar dergelijke plaatsen. Alexander Grit’s bijdrage ‘Messing around with Serendipities’ neemt ons mee naar het Zuiderzee Museum in Enkhuizen en concludeert hoopvol dat ‘spaces of hospitality (…) have the potential to become spaces that enhance life itself.’


In alle bijdragen wordt steeds de vraag gesteld wat de rol van de ander is in toerisme en toerisme-onderzoek. Juist in een wereld die steeds voller wordt is het waardevol te bezien hoe toeristen tussen andere toeristen beleven, ervaren en zich gedragen. Het hedendaags toerisme kan echter niet zomaar worden beschreven met ouderwetse concepten. Zowel de gast als de host hebben nieuwe concepten nodig zodat de hedendaagse toerist in al haar verscheidenheid beter kan worden bediend. Dit boek probeert daar een bijdrage aan te leveren. Het is geen gemakkelijk leesbaar boek voor op het nachtkastje, maar het is zeker een aanrader.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, gasten, gedrag

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...